علمی فرهنگی ورزشی
شنبه 27 دی 1393برچسب:, :: 18:7 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

آيا شما جزء افرادي هستيد كه هيچ گاه خشك نمي شويد؟

تعرق بيش از اندازه خيلي بيشتر از آن چيزي كه شما تصور مي كنيد رايج است به همين دليل هيچ دليلي براي نگرانـي و نااميدي وجود ندارد و نبايد تصور كنيد كه در دنيا تنها فردي هـستيد كه عـرق مي كنـد. در حالي كه تعرق يكي از واكنش هاي طبيعي بدن محسوب مـي شود و بـه بـدن در كاهش دمــاي سطحي كمك مي كند، اما اگر شما هميشـه بـدون توجه به دماي اطراف در حال عرق كردن هستيد، بايد قدري روي مسئله دقيق تر شويد.

به گزارش سايت اينترنتي مردمان، نوعي بيماري با نام هايپرهيدروسيس (بيماري غدد عرقي) وجود دارد كه گريبانگير 2 تا 3 درصد ااز جـمعيت كل آمريكاست و بيشتر از طريق كف دست و پــا خود را نشان مي دهد. اين بيماري همچنـين مـي تــواند در زير بغل و يا ساير نقاط بدن نيز ظاهر شود. معمولاً از دوران نوجواني به بعد قابل تشخيص بوده و تعرق بيش از اندازه دست و پا از سن 13 سالگي به بعد در بيماران كاملاً مشهود خواهد بود.

اگر اين بيماري تحت درمان قرار نگيرد، فرد ما بقي عمر خود را با وجود اين بيماري سر مي كند و اين احتمال وجود دارد كه ناراحتي هاي بي شمار ديگري نيز برايش بوجود آيد. به عنوان مثال افرادي كه دچار انواع تشديد يافته اين بيماري هستند، حتي در گرفتن فرمان ماشين نيز دچار مشكل مي شوند. گاهي اوقات هم در هنگام دست دادن با افراد پس از يك جلسه كاري مهم دچار مشكل خواهند شد. به هر حال بدون در نظر گرفتن موقعيت فردي افراد، اين اختلال مي تواند مشكلات عديده اي را در زندگي بيماران ايجاد كرده و اعتماد به نفس آنها را تا حد بسيار زيادي كاهش دهد.

تشخيص هايپر هيدروسيس

معمولاً كساني كه دچار اين بيماري مي شوند مشكلي در تشخيص آن ندارند، چرا كه علائم آن كاملاً مشهود است و اين افراد بدون در نظر گرفتن درجه حرارات بدن، همواره در حال تعرق هستند. آزمايش هاي تخصصي نيز در اين زمينه وجود دارد كه از جمله آن مي توان به تست يد و نشاسته اشاره كرد. مراحل آزمايش به اين شرح است كه مقدار 1 گرم يد را با 500 گرم نشاسته انحلال پذير مخلوط كرده و بر روي محل مورد نظر مي زنند. اگر رنگ اين محلول آبي تيره و يا سياه شد معلوم مي شود كه فرد دچار تعرق بيش از اندازه است.

دلايل ايجاد بيماري

اين بيماري را مي توان به دو نوع هايپرهيدروسيس اوليه و ثانويه طبقه بندي كرد. انواع اوليه آن از زمان نوزادي آغاز شده و نوع ثانويه قدري ديرتر خود را نشان مي دهد. هايپر هيدروسيس اوليه، به دليل انتقال كروموزوم هاي ارثي كه خصيصيه ژنتيكي خاصي را در بر دارند، ايجاد مي شوند. از فاكتورهاي ديگر ايجاد اين نوع اختلال مي توان به دلايل نرولوژيك، متابوليك و سيستماتيك اشاره كرد.

نوع ثانويه كه در سنين بالاتر بروز مي كند، مي تواند به دليل ترشحات غده هيپوفيز و تيروئيد ايجاد شود كه در پي وجود بيماري هايي نظير ديابت، تومور و نقرس ايجاد مي شوند. به همين دليل اگر تصور مي كنيد كه در يك چنين گروهي قرار مي گيريد، بايد حتماً به پزشك مراجعه كنيد چرا كه ممكن است دچار بيماري اي شده باشيد كه از وجود آن اطلاع نداشته باشيد ( به عنوان مثال: ديابت)

همچنين از ديگر دلايل ايجاد تعرق بيش از اندازه مي توان به افزايش اضطراب، مصرف مواد غذايي و نوشيدني هاي خاص، نيكوتين، كافئين و حتي برخي بوهاي آلرژي زا اشاره كرد.

طريقه درمان بيماري

متدهاي مختلفي هستند كه مي توانيد با استفاده از آنها اين بيماري را درمان كنيد. خوشبختانه درصد بسيار زيادي از افراد هستند كه در درمان بيماري موفق شده و مي توانند به زندگي عادي خود ادامه دهند. در اين قسمت چند تكنيك درماني كه ثمر بخش بودن آنها به اثبات رسيده را به شما معرفي مي كنيم:

ضد تعرق ها

معمولاً به بيماران در مراحل ابتدايي تجويز مي شود و از انواع محصولاتي اند كه در دسترس هستند. بايد به دنبال انواعي از ضد تعرق ها باشيد كه حاوي كلريد آلومينيوم هستند.هر شيشه از آنها در حدود 1500 تا 2000 تومان بوده و مقرون به صرفه هستند.

ضد تعرق ها با اثر بالا

اين ضد تعرق ها حاوي آلومينيوم كلريد هگزاهيدرات هستند كه تاثير گذاري بالاتري نسبت به محصول قبلي دارند. براي شروع بايد به مدت يك هفته به طور دائمي از آن استفاده كنيد، اما بعداً ميزان استعمال آن را مي توانيد تا هفته اي دو بار نيز كاهش دهيد. از آنجايي كه فروش اين دارو فقط با تجويز پزشك امكان پذير مي باشد، قيمت آن نيز قدري بالاتر است. به هر حال انواع 2 تا 5 هزار توماني آن در بازار يافت مي شود.

يون زدا

اين دستگاه مقداري بار الكتريكي را به پوست وارد مي كند و از شير آب به عنوان رسانا استفاده مي شود. به خاطر داشته باشيد كه برخي از افراد اين مورد را دردناك گزارش كرده اند به همين خاطر اگر در محل مورد نظر زخم و يا جراحتي وجود دارد، بايد از استعمال آن خودداري كنيد. نسبت به موارد قبلي قدري پر هزينه تر بوده و خريد دستگاه در حدود 6 تا 65 هزار تومان هزينه در بر دارد. در بيشتر موارد هم از تاثير گذاري موقتي و نامناسبي برخوردار است.

داروهاي خوراكي

علاوه بر كرم هاي موجود، براي درمان تعرق زياد، داروهاي خوراكي نيز وجود دارند. از جمله معروف ترين اين داروها مي توان به موارد زير اشاره كرد: ديتروپان، روبينول، كاجنتين. براي افرادي هم كه مشكل تعرقشان به دليل استرس است، استفاده از داروهاي ضد افسردگي پيشنهاد مي شود. قيمت اين داروها متفاوت است به ويژه با توجه به نوع بيمه درماني كه شما استفاده مي كنيد. البته از 700 تومان تا 2000 تومان بيشتر نخواهد بود.

بوتاكس

بوتاكس هم شيوه جديد درماني ديگري است كه هر روزه طرفداران بيشتري پيدا مي كند. اين محلول به ويژه در ناحيه زير بغل تاثير شگرفي مي گذارد. يكبار مصرف آن خيال شما را براي 6 ماه راحت مي كند. البته هزينه آن قدري بالاست؛ به عنوان مثال براي هر دو پا هزينه اي بالغ بر 200هزار تومان در بردارد.

جراحي

دو نوع جراحي وجود دارد كه مي توانند براي درمان اين بيماري استفاده شوند. اولي از طريق آندوسكپي و دومي برداشتن كلي غدد عرقي است. در گزينه اول سلول هاي عصبي مشكل زا انتخاب شده و آنها را مي سوازنند و يا قطع مي كنند تا ديگر نتوانند سيگنال هايي را كه سبب ايجاد عرق مي شوند به نقطه مورد نظر برسانند. مشكلي كه در اين نوع درمان وجود دارد اين است كه اغلب افراد اظهار مي دارند زماني كه اين كار را در يك محل انجام مي دهند، نقاط ديگر بدن عكس العمل نشان داده و تعرق در آن مناطق افزايش پيدا مي كند. همچنين از ساير اثرات جانبي اين شيوه درماني مي توان به كاهش احساس ترس و هوشياري و افت ضربان قلب اشاره كرد.

در جراحي نوع دوم، غدد عرقي به سادگي برداشته مي شود و بيمار زير بيهوشي مي رود. اين عمل چيزي در حدود 60 تا 90 دقيقه به طول مي انجامد و بيمار به محض اتمام عمل جراحي مي تواند به خانه بازگردد. اكثر بيماران اين گزينه را ترجيح مي دهند. البته بايد توجه داشته باشيد كه گران ترين انتخاب هم همين مورد است.

استفاده از گياه برنجاسپ

اين شيوه درماني به افرادي توصيه مي شود كه به دنبال استفاده از درمان هاي طبيعي هستند. هم به صورت كپسول و هم به صورت چاي مي توان از آن استفاده كرد. براي بدست آوردن نتيجه كافي بايد فرد به طور روزانه از اين گياه مصرف كند. اين مورد هم از انواع ارزان روش هاي درماني بوده و در حدود 100 تا 1500 تومان هزينه در بر دارد.

جاي نگراني نيست

اگر شما جزء افرادي هستيد كه بيش از اندازه تعرق مي كنيد، خيالتان را راحت كنم كه مجبور نيستيد تا آخر عمر خود اين معضل را تحمل كنيد. با توجه به شيوه هاي درماني متفاوتي كه اين روزها در اختيارتان قرار دارد، ديگر دليلي وجود ندارد كه احساس كنيد اين بيماري ممكن است شما را آزار دهد. كنترل بيماري مي تواند شما را از نگراني نجات دهد و ديگر مجبور نخواهيد بود نگران خشك كردن قسمت هاي مختلف بدن خود باشيد. 



شنبه 27 دی 1393برچسب:, :: 18:0 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

خواص نرم کننده‌ها

نرم کننده ها با نرم و لطیف نمودن حوله و لباس، استفاده و پوشیدن آنها را راحتتر می‌نمایند. این محصولات همچنین می‌توانند با از بین بردن الکتریسته ساکن مانع از جذب ذرات گرد و غبارشده و باعث کاهش چین و چروک پارچه شوند. از دیگر خواص مطلوب آنها می‌توان به مراقبت از رنگ و بافت پارچه اشاره کرد که در صورت استفاده مداوم، طول عمر البسه زیاد تر خواهد شد. یکی دیگر از خواص قابل توجه برخی نرم کننده ها تثبیت و ماندگاری بیشتر اسانس بر روی پارچه است. تنوع رنگ و اسانس برخی از این محصولات باعث شده که مصرف کننده طبق سلیقه خود بتواند براحتی یکی از آنها را انتخاب نماید .

از مهمترین خواص برخی از نرم کننده ها که بیشتر به آن توجه شده است، افزایش جذب آب توسط حوله‌ها و خاصیت آسان کنندگی اطو کشی است که موجب صرفه جوئی در وقت و انرژی مصرف کننده خواهد شد.

نکات مهم در هنگام استفاده از نرم کننده‌های حوله و لباس

1 – نرم کننده حوله ولباس فاقد خواص شویندگی بوده و فقط برای ایجاد نرمی و لطافت حوله و لباس بکار می‌رود. بنابراین نرم کننده‌ها باید در آخرین مرحله شستشو مورد استفاده قرار گیرند.

2 – نرم کننده حوله و لباس نباید با هیچ شوینده دیگری مخلوط شود. در این صورت ماده موثر نرم کننده با تشکیل رسوب و خارج شدن از محیط شستشو، خاصیت خود را از دست خواهد داد.

3 – مکانیزم عمل نرم کننده‌ها بر اساس جذب نرم کننده روی البسه می‌باشد بنابراین پس از استفاده از نرم کننده نباید لباسها را مجددا آبکشی کرد.

4 - پخش یکنواخت نرم کننده برای جلوگیری از ایجاد لکه از اهمیت بالائی برخوردار است و تمامی نرم کننده‌ها می‌توانند در صورت عدم انحلال کامل و تجمع منطقه ای احتمال لکه گذاری داشته باشند. لذا باید از ریختن مستقیم هر نوع نرم کننده روی لباس خودداری نمود.

5 –پخش و انحلال نرم کننده در آب شستشو بسیار حائز اهمیت میباشد، در غیر اینصورت نرم کننده کارآئی لازم را نخواهد داشت. لذا توصیه می‌گردد برای استفاده دستی، ابتدا نرم کننده در آب به خوبی پخش شده، سپس لباسها در آن قرار گیرد و در استفاده ماشینی بهتر است قبل از مصرف، هر پیمانه نرم کننده با یک یا دو پیمانه آب رقیق شده و سپس مورد استفاده قرار گیرد.

6 – غلظت زیاد نرم کننده‌ها نه تنها دلیل بر وجود ماده موثر و قدرت بیشتر نرم کنندگی نیست، بلکه هرچه نرم کننده غلیظ تر باشد بدون وارد شدن در فرآیند جذب روی البسه، توسط آب از محیط خارج شده و کارایی خود را از دست می‌دهد، علاوه بر اینکه احتمال لکه گذاری بر روی پارچه را افزایش می‌دهد.

نکاتی درباره نحوه صحیح استفاده از شامپو فرش

بدلیل روکش‌های گوناگون مبلمان و الیاف متفاوت فرشها، شامپوی فرش و موکت بایستی با تمام الیافها سازگار بوده و هیچگونه ضرری برای آنها نداشته باشد، بنابراین استفاده از کمترین مواد شیمیائی در فرمولاسیون شامپو فرش بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

فرش و مبلمان در استفاده روزمره بتدریج در اثر آلودگی هوا و نشست و برخاست کثیف شده و بهتر است هر از چند گاهی توسط شوینده مناسب شسته و تمیز شود .

بدلیل روکش‌های گوناگون مبلمان و الیاف متفاوت فرشها، شامپوی فرش و موکت بایستی با تمام الیافها سازگار بوده و هیچگونه ضرری برای آنها نداشته باشد، بنابراین استفاده از کمترین مواد شیمیائی در فرمولاسیون شامپو فرش بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

از طرفی جلوگیری از تداخل رنگها ویا از بین رفتن شادابی و نشاط رنگ فرش و موکت از دیگر جنبه‌های مورد توجه در شوینده‌های فرش و موکت می‌باشد. برای حفظ وسلامت رنگها و همچنین داشتن فرشهایی با پرز نرم و ملایم، طرز استفاده از شامپو فرش نیز در کنار انتخاب محصول مناسب حائز اهمیت می‌باشد.

بهترین روش برای تمیز کردن فرش و موکت با شامپو فرش، انحلال مقدار مناسبی از آن(طبق دستورالعمل) در آب وتمیز کردن سطح مورد نظر با اسفنج آغشته به محلول شوینده می‌باشد . سپس باید با یک دستمال کتانی نمدار سطح فرش را از شوینده و چرکهای حل شده در آن پاک نموده و هر از چندگاهی دستمال مورد نظر را با یک دستمال تازه دیگر عوض نمود. همچنین بایستی فرش و موکت را پس از خشک شدن جارو نمود.

از نکات قابل توجه پرهیز از راه رفتن و یا نشستن بر روی فرش و موکت قبل از خشک شدن کامل آنهاست، در غیر این صورت احتمال بروز لکه وجود دارد.

نکات مورد استفاده در شست و شوی لباس

رعایت نکات زیر نیز مى تواند هنگام شست وشوى لباس ها مفید باشد:

- همواره قبل از ریختن لباس ها در ماشین لباسشویى، جیب هاى لباس را به دقت وارسى کنید چون ممکن است محتویات جیب شامل کارت، چک یا اوراق با ارزش از این قبیل باشد. حتى یک دستمال کاغذى در جیب لباس مى تواند مشکلات فراوانى را براى شما به بار آورد. دستمال کاغذى در آب از هم باز می شود و به صورت پرز به تمام لباس ها مى چسبد.

- در جداسازى لباس هاى سفید و رنگى از یکدیگر دقت کنید.

- هنگام تنظیم درجه ماشین لباسشویى با توجه به جنس و نوع لباس ها درجه مناسب را انتخاب نمایید.

- هنگام شست وشوى لباس ها آنها را خوب آبکشى کنید زیرا باقى ماندن مواد شوینده در الیاف لباس مى تواند موجب بروز انواع حساسیت هاى پوستى به ویژه در کودکان شود.

- زیپ لباس هاى زیپ دار را قبل از انداختن آنها در ماشین لباسشویى ببندید تا موجب نخ کش شدن لباس هاى دیگر نشوند و با دوختن و محکم کردن دکمه هاى شل شده مانع از گم شدن آنها شوید.

- لباس های ظریف سنگدوزی یا منجوق دوزی و ... را که احتمال دارد در ماشین لباس شویی بر اثر برخورد با سایر البسه خراب شوند یا به سایر لباس ها صدمه بزنند، در کیسه توری بیاندازید (این کیسه ها به صورت آماده در بازار موجود است)

نحوه پاک کردن لکه زردچوبه از پارچه

لکه زردچوبه :  اگر لکه زردچوبه کهنه شده باشد به ندرت پاک می شود ولی در شرایط اولیه آن و البته به میزان کم، شما می توانید با مالیدن خمیر دندان بر روی آن و سپس شست و شو، آن را به طور کامل از بین ببرید.

البته پاشیدن اسپری مو نیز برای از بین بردن چنین لکه هایی (پیش از شست وشو) بسیار مفید است.

برای تمیز کردن موی حیوانات از لباس چه کنیم ؟

برای تمیز کردن مو و پرز حیوانات از روی البسه و مبلمان کافی است یک دستکش لاستیکی خیس را روی آنها بمالید.

برای رفع پرز لباس هایی که با تکاندن بر طرف نمی شود چه کنیم ؟

بعضی از لباس ها از جمله لباس هایی که پارچه مخملی دارند ، سریع انواع پرز و مو را به خود جذب می کنند و این موها با تکاندن و برس کشیدن زدوده نمی شوند . بهتر است برای این کار تکه ای نوار چسب برداشته و به آرامی بر روی قسمت های پرز گرفته لباس بکشید آنگاه می بینید که چگونه به راحتی مو و پرزها جذب نوار چسب می شوند .

لکه اتو

نحوه رفع برق اتو روی لباس :

اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده پارچه نخى مرطوبى را روى قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید، تا بخار حاصله برق افتادگى را از میان ببرد.

نحوه بر طرف کردن برق لباس

اگر پارچه کرپ یا ابریشم مصنوعی شما، برق افتاده‌اند، آن‌ها را با پارچه نرمی که در سرکه خیس خورده بمالید و بگذارید خشک شوند.

نحوه رفع بوی لباس پشمی زیر

جوراب‌ و لباس‌های زیر پشمی و غیره اگر در محلولی از یک چهارم فنجان سرکه و ۴ لیتر آب خیس بخورند بوی ناراحت کننده خود را از دست خواهند داد

اثر سوختگی با اتو:

اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه بمالید و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید. خواهید دید که لکه های زرد برطرف شد.

از بین بردن جای عرق در لباس

برای از بین بردن جای عرق از لباس می‌توانید زیر بغل لباس را با سرکه سفید شسته بعد با آب بشوئید. با این کار بوی سرکه هم از بین خواهد رفت.

نحوه از بین بردن بوی یخچال و تمیز کردن یخچال

چگونه یخچالمان را خوشبو کنیم ؟

برای از بین بردن بوی بد یخچال می‌توانید مقداری زغال را بکوبید و در کیسه‌های پارچه‌ای نازکی بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته یک بار کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود و دوباره بتوانید از آن به عنوان بوگیر استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن یخچال و از بین بردن بوی آن

برای تمیز کردن دیواره‌های داخلی یخچال از محلول جوش‌شیرین و آب کمک بگیرید. برای این منظور، یک تا دو قاشق جوش‌شیرین را در یک چهارم لیتر آب گرم حل کنید و یخچال را با آن پاک کنید. سپس با دستمال تمیز خشک نمایید. جوش‌شیرین بوی نامطبوع یخچال را از بین می‌برد

تمیز کردن قفسه‌های یخچال

قفسه‌ها و کشوهایی را که می‌توان بیرون آورد می‌توانید با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و پس از خشک شدن دوباره در یخچال قرار دهید.

پاک کردن لکه های زرد روی یخچال

هنگامی که لکه هایی روی یخچال به رنگ زرد ایجاد شده و با هیچ مایع پاک کننده ای رفع نمی شود در آن هنگام کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند بعد با یک ابر تمیز روی آن را بکشید. سریعاً‌ پاک می شود.

شیوه تمیز کردن پشت یخچال

پشت یخچال را تمیز نگاه دارید. برای پاک کردن این قسمت، دو شاخه یخچال را بیرون آورید و دستگاه را کمی جلو بکشید. به وسیله ی جاروبرقی گرد وغبار پشت یخچال را بزدایید. به این ترتیب دستگاه بهتر کار می‌کند و عمر بیشتری خواهد داشت.

نحوه تمیز کردن وام حمام

اگر سطح وان حمام جرم گرفته و نمی‌خواهید برای تمیز کردن آن از مواد شیمیایی استفاده کنید، بهتر است اسفنجی را به سرکه آغشته کرده و با آن وان حمام را تمیز کنید. سپس مقداری پودر جوش‌شیرین را روی سطح وان ریخته و با اسفنج آن را مرطوب کنید. در پایان هم آن را با آب تمیز بشویید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نحوه تمیز کردن شومینه

اگر شما هم در خانه شومینه دارید و آجرهای اطراف آن کثیف شده، برای تمیز کردن آن از سرکه استفاده کنید. قلم مو را داخل سرکه سفید زده و با آن آجرها را تمیز کنید. سپس آنها را با دستمال، خشک کنید. می‌بینید که آجرها کاملاً تمیز می‌شود.

از بین بردن بوی حاصل از سرخ کردن سبزی

اگر می‌خواهید شروع به سرخ‌کردن سبزی یا موادی بکنید که مطمئن هستید هم خودتان و هم دیگر اهالی خانواده از بوی حاصل از آن ناراحت می‌شوند، پیش از شروع کار، ابتدا هواکش‌های داخل آشپزخانه را روشن کرده سپس مقداری سرکه سفید را در کاسه‌ای بریزید و آن را کنار اجاق‌گاز روشن قرار دهید؛ بوی حاصل از سرکه سفید، باقیمانده بوی حاصل از سرخ‌کردن آن مواد را در محیط خنثی می‌کند.

نحوه تمیز کردن فر

هنگام ریختن غذا در کف فر ،سریعاً در سطح ان نمک پاشیده و هنگام خنک شدن فر ،غذا ی ریخته شده را تراشیده و کف فر را با اسفنج خشک پاک می کنیم یادر کف فر با مایع شستشوی ظروف ریخته و با دستمال کاغذی مرطوب آشپزخانه می پوشانیم و بعد از ساعاتی به خوبی تمیز می کنیم.

نحوه تمیز کردن گریل

برای تمیز کردن سریع گریل ،گریل خنک شده را در یک پلاستیک زباله قرارداده  و مقدار مناسب از پودر شستشو و آب داغ درون آن ریخته تا سطح انرا بپوشاند .درب کیسه را بسته و برای چند ساعت بدین حال باقی می گذاریم و سپس بخوبی آبکشی می کنیم.

تمیز نگه داشتن کف آشپزخانه

کف آشپزخانه را همیشه تمیز و خشک نگه دارید. خیس بودن کف آشپزخانه خطر لیز خوردن و افتادن را افزایش می‌دهد. در صورت ریختن غذا و چربی روی زمین سریع آن را تمیز کنید. بعد از شستشوی ظرف و یا شستن میوه‏ها و سبزی ممکن است کف آشپزخانه خیس و مرطوب شود که باید هرچه سریع‌تر آن را خشک کرد. نکته دیگر اینکه رطوبت مورد علاقه حشرات و جوندگان است و برای کنترل حشرات و جوندگان هم لازم است همیشه کف آشپزخانه را خشک نگه داشت.

لکه روی کاشی ها

برای پاک کردن لکه های معمولی روی کاشی ها، آنها را با محلول زیر بشویید:

آمونیاک: نصف فنجان 
سرکه سفید: نصف فنجان 
جوش شیرین: یک چهارم فنجان 
آب گرم: حدود چهار لیتر

در صورتی که کاشی ها خیلی کثیف شده اند مقداری جوش شیرین را با وایتکس مخلوط کرده و خمیری را که به دست می آید با استفاده از یک برس یا اسکاچ روی کاشی ها بمالید و پس از چند دقیقه آبکش کنید.

نحوه تمیز کردن کاشی

یک دوم فنجان سرکه را به چهار لیتر آب اضافه کنید و با آن کاشی، لینولئوم و کف‌های چوبی را تمیز کنید. سرکه لک آب را از روی تجهیزات کروی آشپزخانه و حمامتان خواهد برد و آن‌ها را براق و تمیز می‌کند.

نحوه تمیز کردن ظروف آلومینیومی که کدر شده اند

اگر ظروف آلومینیومی‌تان در اثر پختن حبوبات، برنج یا تخم‌مرغ کدر شده‌اند، کافی است هنگام پختن این مواد چند قطره سرکه به آب اضافه کنید

نحوه باز کردن سوراخ های نمکدان

معمولاً سوراخ‌های در نمکدان بعد از مدتی زنگ می‌زنند یا فاصله‌های بینشان از بین رفته هر چند سوراخ تبدیل به یکی می‌شوند. برای اینکه مانع این کار شوید، می‌توانید آن‌ها را در سرکه داغ خیس کنید بعد تکه‌های زنگ زده فاسد شده را که خود به‌خود جدا می‌شوند را بشوئید و خوب آب کشیده و خشک کنید.

نحوه تمیز کردن ظروف پلاستیکی نگهدارنده غذا

برای از بین بردن لکه های باقی مانده از هر غذای اسیدی مثلاً سوپ گوجه یا غذاهای دیگر ، مقداری آب لیمو را روی نقطه مورد نظر بریزید و اجازه دهید در آفتاب خشک شود سپس آن را بشویید.

تمیز کردن کارد و چنگال

برای تمیز کردن کارد و چنگال میوه خوری هرگز آنها را در آب خیس نکنید و همراه ظرف های دیگر شستن آن را به بعد موکول نکنید، زیرا تیغه و دسته آن زیبایی خود را پس از مدتی از دست خواهد داد. پس از هربار استفاده آن را با آب ولرم و مایع ظرفشویی و اسکاچ نرم شستشو دهید و بلافاصله به طور کامل خشک کنید.

رفع لکه زرد زردچوبه بر روی بدنه بیرون تفلون

بر روی بدنه بیرونی ظرف تفلون لکه زردی بر اثر روغن حاوی زردچوبه تشکیل شده است . برای رفع آن چه می توان کرد ؟

پاسخ : دوست عزیز کمی سرکه به محل لکه دار ظرف بمالید و بعد از چند دقیقه آن را بشوئید. البته توجه داشته باشید که هر لکه ایی اگر تازه ایجاد شده باشد بهتر پاک می شود. ولی در این مورد شما می توانید دو سه بار این کار را تکرار کنید و به نتیجه مطلوب برسید.

نحوه پاک کردن لکه های قهوه و ... در ظروف چینی

برای زدودن لکه های باقی مانده قهوه ،چای،یا سوختگی های سیگاردر ظروف چینی می توان با پارچه مرطوب آغشته به جوش شیرین استفاده کرد.

نحوه برق انداختن و تمیز کردن بلور و شیشه

برای تمیز کردن ظرف های بلور، از مایع ظرفشویی و فویل که به صورت توپ درآورده اید استفاده کنید. با این کار، ظرف ها پس از شستن بسیار تمیز می شوند.

نحوه خشک کردن لکه های آب باقی مانده بر روی ظروف بلورین

جهت زدودن لکه های باقی مانده آب بر روی ظروف کریستال بهتراست درآب شستشوی مرحله آبکشی ازمقداری سرکه استفاده کرد.

نحوه تا کردن صحیح سفره غذا

در ابتدا باقی‌مانده نان را از سفره بردارید. ماندن نان در سفره موجب کپک زدن نان می‏شود. نان را در پارچه‏ای نخی بپیچید سپس در کیسه پلاستیکی قرار داده و در یخچال نگهداری کنید.

هنگام جمع کردن سفره، ابتدا دو سر سفره را روی هم قرار دهید و سپس آن را به دفعات لازم تا کنید با این کار قسمت زیر سفره که روی زمین بوده ‏است با سطح داخلی آن که محل قرار دادن غذاست، تماس پیدا نمی‏کند. اهمیت سفره در سطحی است که روی آن غذا می‌خوریم؛ در حالی که این موضوع به‌ طور مستقیم با سلامت ما ارتباط دارد. پس قدر سلامتی خود را بدانید و سطحی که به زمین خورده است را به بیرون تا کنید .

و هر دو هفته یکبار سفره غذاخوری را با آب گرم و مایع شوینده بشویید و زیر نور شفابخش خورشید قرار دهید تا خشک شود.

نحوه شستشوی رنده

ذرّات ریز مواد رنده شده روی شیارهای آن باقی می‌مانند و به سختی جدا می‌شوند. شستن رنده نیز با کمک ناخن‌ها باعث شکستن و خرد شدن آنها و کنده شدن پوست انگشتان می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن ذرات ریز مواد غذایی به رنده قبل از مصرف آن را چرب کنید.

نحوه تمیز کردن ظروف چینی

اگر می خواهید ظروف چینی شما تمیز و براق شود ، آنها را داخل دیگی که پر از آب سرد و پودر لباسشویی است ، قرار دهید و زیر دیگ را روشن کنید تا آب به جوش آید . و چند دقیقه ای به همان حالت بجوشد.

نحوه از بین بردن لکه های قهوه ای ظروف استیل

برای زدودن لکه ها ی قهوه ای رنگ باقی مانده بر ظروف استیل ،می توان با یک تکه پارچه کتانی آغشته به امونیاک یا با استفاده از پاک کننده های مخصوص اجاق آنها را زدود و سپس خوب آبکشی کرد.

نحوه از بین بردن لکه آهک روی شیر آب

از به وجود آمدن آهک روی شیر آب جلوگیری کنید. برای این کار آب لیمو را روی شیر آب بچکانید و اجازه دهید به مدت یک شب بماند. سپس آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید.

نحوه از بین بردن لکه سفت شده روی تخته گوشت

سطح تخته ای که روی آن گوشت یا هرچیز دیگر را برش می دهید، برای از بین بردن لکه غذاهای سفت شده یا گوشت برروی سطح تخته چوبی یا پلاستیکی یک لیمو ترش را از وسط برش دهید و روی سطح مورد نظر بچکانید، روی سطحِ تخته را پاک کنید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس سطح آن را آب بکشید.

بر طرف کردن بوی تخته گوشت

اگر می خواهید بوی نامطبوع تخته گوشت از بین برود، خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید و به شکل لایه ای روی تخته پهن کنید، سپس تخته را آب بکشید تا بوی نا مطبوع بر طرف شود.

نحوه تمیز کردن گلدان

برای تمیز کردن گلدانی که خاک آن را خالی کرده اید ، ولی هنوز جرم دارد، لازمست آن را ابتدا با آب سرد بشویید و سپس محلول غلیظی از سرکه ونمک را داخل گلدان بریزید و مدتی صبر کنید ، تا اینکه جرم ها از دیواره گلدان جدا شود

نحوه از بین بردن کپک پنیر

ابتدا پنیر را در یک ظرف در دار بریزید و چند حبه قند را نیز در ظرف بیندازید و در آن را خوب ببندید و آن را در گوشه اى بگذارید. پس از مدتى که ظرف را باز کردید خواهید دید که پنیرها کپک ندارند زیرا همه کپک ها جذب قند شده اند. یادتان باشد که قندها را حتماً دور بریزید!

چه کنیم تا از شر تارهای عنکبوت راحت شویم ؟

برای برداشتن تار عنکبوت از سقف ، یک جوراب کهنه تمیز را به سر یک چوب یا هر چیز بلندی مثل دسته جاروبرقی یا دسته تی و ... قرار دهید و با نوار چسب یا ریسمان آن را محکم کنید و سقف را با آن ، تمیزکنید .

نحوه از بین بردن لکه شمع از روی شمع دان

برای زدودن پارافین شمع از روی این قبیل شمعدانها، از آنجا که معمولاً امکان استفاده از سرما و گرما وجود ندارد، پنبه‌ای را به الکل صنعتی آغشته کرده و بر روی شمعدان بمالید. سپس با پارچه ی تمیز دیگری آثار مانده را از بین ببرید.

نحوه تمیز کردن قاب عکس طلایی

قاب عکسهای طلایی را که دارای رو کش فلزی درخشنده هستند می توانید با اندکی ماءالشعیر که داخل آن مقداری کمی الکل ریخته اید تمیز کنید.با این روش نه تنها تیره و کدر نخواهند شد بلکه درخشندگی آنها نیز بیشتر خواهد شد.

نحوه شست و شوی کارهای سوزن دوزی

اغلب دیوارکوب ها ، پرده ها و تابلوهایی که در آنها دوخت های سنتی به کار رفته است به مرور ایام ، گرد و غبار می گیرند که این امر از جلوه کار کم می کند .در عین حال برخی از انواع این صنایع دستی را نمی توان شست و شو کرد پس چاره کار چیست ؟ 
برای این منظور ابتدا پارچه موردنظر را در هوای آزاد آویزان کرده ، به آرامی ضرباتی با چوب به پشت آن بزنید تا گردو غبار موجود از آن کاملاً زدوده شود ، سپس پارچه را بدون آنکه مچاله یا تا کنید در آب ولرم فرو ببرید ،این عمل را تا آنجا ادامه دهید که آب تمیز و صافی از آن خارج شود . بعد آن را درون حوله ای لوله کنید تا آب اضافی اش خوب گرفته شود .اگر لازم باشد از دو یا سه حوله می توانید برای این کار استفاده کنید ، سپس پارچه را درمعرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود . 
نحوه شست و شوی پارچه مخمل نیز به همین صورت است ، چه روی پارچه سوزن دوزی باشد چه نباشد .

دقت کنید پارچه هایی که روی آنها ملیله دوزی شده ، به هیچوجه قابل شست و شو نیستند . 
برای شست و شوی پارچه های دست دوزی حتماً باید از ثبات رنگ نخ ها و یا خود پارچه اطمینان حاصل کنید .برای این کار یک پارچه نخی سفیدرنگ را مرطوب کرده ، به آرامی به پشت پارچه یا دوخت بکشید ، در صورتی که رنگ پارچه و نخ کار ثابت بود اثری روی پارچه سفید نمی گذارد ، در غیر این صورت از شستن آن صرف نظر کنید . 
برای شست وشوی دست دوزی ها هرگز آنها را چنگ نزنید و از مواد پاک کننده مانند آب ژاول ، کلر و دیگر مواد سفیدکننده استفاده نکنید

نحوه تمیز نمودن فن های کامپیوتر

با یک تکه پارچه تمیز و بدون پرز که اندکی با الکل آغشته شده است، فن کیس و پره های آن را تمیز کنید.در مورد فن های کوچک تر مانند فن پردازنده که امکان تمیز کردن به این شیوه وجود ندارد از یک گوش پاک کن مرطوب شده با الکل استفاده نمایید .

تمیز کردن نمایشگر کامپیوتر ( صفحه نمایش ، مانیتور )

برای تمیز کردن مانیتورهای و تلویزیون های LCD از دستمال مخصوص که موقع خرید در جعبه آن موجود است استفاده کنید . توسط این دستمال و یا نمونه هایی که برای همین منظور در بازار موجودند، می توانید صفحه نمایش را از گرد و خاک و اثرات انگشت عاری نمایید.

به یاد داشته باشید از اسپری کردن هر نوع مایع تمیز کننده شیشه و حتی آب روی LCD پرهیز نمایید و در زمان تمیز کردن ، صفحه نمایش مانیتور حتماً خاموش باشد. از وارد کردن فشار به روی صفحه در حین تمیز کردن آن پرهیز کنید ، چرا که موجب سوختن پیکسل های صفحه نمایش می شود.

در صورتی که از مانیتور CRT استفاده می کنید می توانید توسط کف های تمیز کننده که در قالب قوطی های فلزی فروخته می شوند، قاب و بدنه مانیتور را تمیز نمایید. کافیست که مقداری کف را در محل بریزید و پس از چند ثانیه با پارچه ای نرم و تمیز، آن را پخش کرده و سطح را تمیز نمایید، اما دقت کنید از این کف ها برای تمیز کردن شیشه مانیتور استفاده نکنید در صورتی عدم دسترسی به این کف های تمیز کننده، می توانید از محلول آب ولرم و مایع ظرفشویی استفاده نمایید.

نحوه تمیز کردن صفحه کلید ( کی بورد ) کامپیوتر

یک راه ساده برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوترتان، وارونه کردن آن و ضربه زدن به پشت صفحه کلید برای بیرون افتاد آشغال ها، گلوله های پرز و مو و حتی مواد غذایی است.

بعد از آن، برای تمیز کردن فضای بین کلیدها از هوای فشرده استفاده نمایید تا ذرات کوچک تر به این ترتیب از صفحه کلید جدا و دور شوند. آن را یک بار از سمت راست و یک بار از سمت چپ در سرتاسر صفحه کلید بگیرید.

در ادامه می توانید توسط یک گوش پاک کن مرطوب شده با الکل فضای بین کلیدها و حتی خود کلیدها را که چربی گرفته اند، تمیز کنید.

جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده. صفحه کلید کامپیوتر می تواند از شیر دستشویی و توالت فرنگی نیز آلوده تر باشد. تحقیق یک سازمان غیرانتفاعی در انگلستان که آلودگی صفحه کلیدها را در اداره ای مورد بررسی قرار داد، مشخص کرد که در چهار مورد از صفحه کلیدها، میزان آلودگی کلیدها و میکروب های روی آن در حد خطرناک بود و یک صفحه  کلید دیگر هم پنج برابر دستشویی اداره آلودگی داشت. بنا به گفته محققان این تحقیق، علت واضح است زیرا توالت به دفعات تمیز می شود اما حدود ده درصد افراد هرگز صفحه کلید کامپیوتر خود را تمیز نکرده اند.

نحوه تمیز کردن ماوس (موس) کامپیوتر

در حالی که سیم ماوس را از پشت کیس جدا کرده اید، پارچه ای را که در اختیار دارید، اندکی به الکل آغشته نمایید و سطح زیرین و روی ماوس را تمیز نمایید اما مراقب باشید که به زیر ماوس های نوری (Optical) که حس گر نوری آنجا واقع شده است، فشاری وارد نکنید که موجب خراب شدن آن شود.

در مورد ماوس های دارای غلتک (ماوس هایی که گوی دارند) در پوش زیر آن را باز کنید و گوی موجود را در آورید. گوی را زیر آب گرم بشویید و با پارچه ای بدون پرز، آن را خشک کنید و یا اینکه  صبر نمایید تا خوب خشک شود. دو محور موجود در داخل ماوس را نیز توسط همان پارچه و یا یک عدد گوش پاک کن که با الکل مرطوب شده است، تمیز نمایید، سپس ماوس را وارونه کرده و تکان دهید تا کرک های آن بیرون بریزد. گوی را در محل خود قرار داده و در پوش آن را محکم کنید.

نحوه تمیز کردن تلویزیون

اثر انگشت بچه‌ها بر صفحه ی تلویزیون منظره ی نازیبایی به‌وجود می‌آورد تلویزیون را هنگام تمیز کردن خاموش کنید. ابتدا با یک دستمال خشک غبار آن را بگیرید و سپس با پنبه ی آغشته به محلول آب و الکل صفحه ی تلویزیون را تمیز کنید. الکل لکّه‌های چرب و اثر انگشت را بر طرف می‌کند. توصیه می‌شود از دستمال حوله‌ای و پرزدار استفاده نکنید. دیواره‌های غیرشیشه‌ای تلویزیون را نیز می‌توانید با پارافین مایع براق کنید و با دستمال خشک چربی اضافی را بگیرید و براق کنید. این روشن برای تمیز کردن ضبط صوت و ویدئویی که رنگ تیره دارند هم مناسب است

نحوه تمیز کردن اتو بخار

مواد رسوب شده اتو در صفحه زیری اتو باعث لکه دار شدن و کثیف شدن آن می شود. مقداری خمیر دندان را به صفحه زیری اتو بمالید. سپس با یک دستمال تمیز آنها را پاک کنید. ترکیب مواد پاک کنندگی  و عنصر آنتی باکتریال موجود در خمیردندان باعث می شود که خاصیت پاک کنندگی داشته باشد.

چند توصیه برای تلفن‌های همراهی که در آب می‌افتند

وقتی تلفن همراه یا همان موبایلمان در آب افتاد چه کنیم ؟

آب با محصولات الکترونیکی به‌ویژه رایانه‌های جیبی یا تلفن‌های همراه هیچ سازگاری با یکدیگر ندارند، پس می‌توان تصور کرد در صورتی که این دستگاه‌ها به‌طور تصادفی در آب بیفتند چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

آسیب‌دیدگی ناشی از تماس با هر نوع آبی برای تلفن همراه بی‌نهایت صدمه زننده خواهد بود زیرا موجب اتصال کوتاه یا از بین رفتن قطعات الکترونیکی ظریف داخل دستگاه می‌شود.

اما برای این که هزینه خرید یک دستگاه جدید به صاحب بدشانس آن تحمیل نشود، راه‌هایی برای نجات تلفن‌های همراه خیس شده وجود دارد که به شرح زیر است :

تلفن را از آب خارج کنید؛ هراندازه سریع‌تر از آب گرفته شود، ممکن است با آسیب‌دیدگی کمتری مواجه شود، اگرچه این اقدام ساده به نظر می‌رسد اما در نجات تلفن از خرابی همیشگی اهمیت به‌سزایی دارد.

در مرحله بعد باید باتری را از تلفن همراه خارج کنیم که باید به‌محض خارج کردن تلفن از آب صورت بگیرد و این کار به نجات هر دوی تلفن و باتری آن کمک می‌کند که هرچه بیش‌تر با نحوه جدا کردن باتری تلفن آشنا باشیم به سرعت می‌توانیم آن را خارج کنیم.

سپس سیم‌کارت تلفن را خارج کرده و تمامی اطلاعات و شماره تما‌س‌هایی را که در آن وجود دارد، ذخیره می‌کنیم زیرا حتی اگر تمامی تماس‌ها و اطلاعات برروی آن ذخیره نشده باشد، دست‌کم می‌توان با برداشتن آن تا اندازه‌ای از میزان دردسرهای احتمالی کم کرد.

پس از برداشتن این دو قطعه، در مرحله بعد باید به خشک کردن تلفن اقدام کرد که در این مورد توصیه می‌شود از وسایل الکترونیکی مانند خشک‌کننده‌های موی سر استفاده نشود زیرا ممکن است تنها آسیب‌دیدگی تلفن تشدید شود. خشک کردن دستگاه باید با تکان دادن آرام دستگاه و تکاندن قطرات باقی مانده در آن و خشک کردن به‌ویژه درزها و شکاف‌های آن با یک پارچه نرم انجام بگیرد. سپس به مدت چندین ساعت باید دستگاه را با برنج یا مواد جذب کننده رطوبت دیگر بپوشانیم و اجازه بدهیم تلفن دست کم به مدت یک روز به همین صورت باقی بماند.

در آخر پس از گذراندن تمامی این مراحل زمان آن می‌رسد تا مشاهده کنیم اقدامات انجام گرفته نتیجه بخش بوده یا خیر. برای این منظور باتری را دوباره در تلفن قرار داده و آن را روشن می‌کنیم.

اگر اتفاقی نیفتاد سعی می‌کنیم تلفن را بدون باتری روشن کنیم که درصورت کار کردن تلفن بدون باتری و با استفاده از سیم شارژ، باتری سوخته است؛ در غیراین صورت متاسفانه تلفن همراه شما خراب شده است.

اگر روی لپ‌تاپ آب ریخت، چه کار کنیم؟

این اتفاق که بخصوص برای لپ‌تاپ‌ها به وفور روی می‌دهد، معمولا به سوختن مدارهای الکترونیکی و از دست رفتن ابزارهای گران‌قیمت و باارزش منجر می‌شود.

اما با چند اقدام ساده و در عین حال سریع، می‌توان از افزایش ابعاد این فاجعه جلوگیری کرد. 
ممکن است در زندگی شما اتفاقاتی بیفتد که در حد یک فاجعه، زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این اتفاقات ریختن آب یا چای یا نوشیدنی‌های دیگر روی لپ‌تاپ یا دیگر تجهیزات الکترونیکی شماست. کارشناسان گیزمودو سعی کرده‌اند بهترین اقدامات اضطراری را در چنین شرایطی پیشنهاد بدهند: 
1- سریع باشید 
بله، ممکن است شما اشتباه کرده باشید. شما همین الان نوشیدنی خود را روی لپ‌تاپ گران‌قیمت خود ریخته‌اید. ما هم احساس شما را درک می‌کنیم، اما الان زمان نشستن و افسوس خوردن نیست. هر ثانیه‌ای که از دست بدهید، رطوبت به داخل تجهیزات لپ‌تاپ نفوذ می‌کند و ممکن است باعث ایجاد اتصالات کوتاه و تباهی قطعات الکتریکی شود. پس سریع باشید. 
اول از همه با کشیدن سیم برق وسیله الکترونیکی خود شروع کنید. اگر این وسیله یک لپ‌تاپ است، باطری آن را نیز هر چه سریع‌تر جدا کنید. اگر صفحه‌کلید (کی‌بورد) کامپیوترتان است، آن را از کامپیوتر جدا کنید. مایعات باعث ایجاد اتصالات کوتاه در تجهیزات الکترونیکی شما می‌شوند و به همین دلیل جدا کردن آن‌ها از جریان برق می‌تواند شانس نجات یافتن دستگاه شما را افزایش دهد! 
2- خسارت را ارزیابی کنید 
حال که دستگاه را از جریان برق جدا کرده‌اید، چند ثانیه‌ای را صرف بررسی محل و کمیت ریزش مایع کنید. اگر این حادثه فقط در اندازه ریختن چند مایع روی کی‌بوردتان بوده، شاید جدا کردن چند کلید اطراف محل آب‌ریختگی بتواند مشکل شما را حل کند. در این مواقع ما استفاده از دستمال الکلی را توصیه می‌کنیم که لکه‌ها و آلودگی‌ها را در خود حل کرده و خیلی سریع خشک می‌شود. 
شما می‌توانید با هزینه بسیار پایینی این دستمال الکلی را از داروخانه تهیه کنید و برای مواقع اضطراری در دسترس نگاه دارید. 
در بسیاری از موارد، پاک کردن کی‌بورد و کلیدها مشکل را حل می‌کند. البته شاید در اثر ریختن آب یا چای روی کی‌بورد هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید، اما به یاد داشته باشد که اگر شما تمام قسمت‌ها را به خوبی پاک نکنید، بعد از خشک شدن رطوبت کلید‌ها شما مانند گذشته کار نمی‌کند و ممکن است حالت چسبنده پیدا کند. 
اما اگر رطوبت محدود به سطح وسیله الکترونیکی نیست و به درون آن نفوذ کرده است، برای عمل جراحی آماده شوید! 
3- قطعات را از هم جدا کنید 
شما نمی‌توانید بدون باز کردن یک وسیله الکترونیکی آن را به خوبی تمیز کنید. اگر فکر باز کردن این وسایل شما را به وحشت می‌اندازد، قابل درک است. اما به یاد داشته باشید کوچک‌ترین شانس برای درست کردن وسایل گران‌قیمت شما بهتر از هیچ شانسی است. التبه اگر شما نمی‌دانید که کدام سمت پیچ‌گوشتی را باید برای بازکردن پیچ‌ها استفاده کنید، شاید تماس گرفتن با یکی از دوستان باتجربه ارزشش را داشته باشد. 
با استفاده از یک پیچ‌گوشتی کوچک، وسیله الکتریکی خود را باز کنید البته مشخص است که دستورالعمل واحدی برای باز کردن همه دستگاه‌های الکتریکی وجود ندارد، اما ما در این جا چند نکته می‌گوییم که شاید به دردتان بخورد. 
شاید شما برای باز کردن وسیله الکتریکی‌تان نیاز به کمی نیروی بیش‌تر داشته باشید. اما در مورد مدارهای الکتریکی دقت زیادی داشته باشید. اگر باز کردن یک وسیله نیاز به نیروی بیش‌تر از حد معمول نیاز دارد، احتمال وجود پیچ‌های مخفی را فراموش نکنید. 
در نگهداری از پیچ‌های خود دقت کنید. حتی آن‌ها را در یک فنجان قهوه هم نگذارید، چرا که بسیاری از وسایل دارای پیچ‌های با اندازه‌های متفاوت هستند و به همین دلیل شما در هنگام بستن وسیله خود باید به یاد بیاورید که هر پیچ برای چه جایی است. 
اگر یک وسیله الکتریکی خیلی پیچیده به نظر می‌رسد و شما نگران هستید که نتوانید آن را دوباره به حالت اول برگردانید، نگران نباشید. یک دوربین دیجیتال بردارید و قبل از جدا کردن قطعات از وسیله خود چند عکس بگیرید. 
هدف اصلی شما رسیدن به هر بورد الکتریکی یا قطعاتی است که ممکن است در اثر ریختن آب مرطوب شده باشند. اگر شما در حال جدا کردن قطعات لپ‌تاپ هستید، باید بورد اصلی و تمام بوردهای کوچک متصل به آن را جدا کنید. 
4- تمیز کنید 
زمانی که شما قطعات لپ‌تاپ خود را جدا کردید، نوبت پاک کردن لکه‌ها و رطوبت است. اگر شما روی قسمتی از بوردخود لکه می‌بینید، می‌توانید با دستمال الکلی آن را پاک کنید. اما اگر تمام بورد شما آلوده شده است، باید دست به کار بزرگ‌تری بزنید. به طور کامل بورد خود را از دستگاه جدا کرده و آن را زیرآب و صابون بگیرید. 
بله درست شنیدید. آن را زیر آب بگیرید. ما همیشه باید تجهیزات الکتریکی را از رطوبت دور نگاه داریم، اما گاهی زمانی می‌رسد که شما مجبورید با آتش به جنگ آتش بروید. به آرامی دست خود را روی آن بکشید و اجازه بدهید که آب و صابون کار خود را انجام دهد. 
برای آن که بهترین نتیجه را بگیرید، بهتر است از آب مقطر یا آب دیونیزه استفاده کنید که می‌توانید از بسیاری از سوپرمارکت‌ها آن را خریداری کنید. آب شیر ممکن است بعد از خشک شدن روی بورد شما رسوب کند. 
البته واضح است که می‌خواهید خیلی سریع متوجه شوید آیا دستگاه شما به درستی کار می‌کند یا خیر، اما شما باید اندکی صبر کنید. قدم بعدی این است که اطمینان حاصل کنید همه تجهیزاتی که شسته‌اید به طور کامل خشک شده‌اند. بهترین راه خشک کردن این تجهیزات با هواست، چرا که دستمال کاغذی یا دستمال ممکن است پرز یا تکه‌های بسیار ریزی در بین قطعات به جا بگذارند. برای آن که به روند خشک شدن سرعت ببخشید می‌توانید از ژل سیلیکا یا برنج سفید استفاده کنید و قطعات را در بین آن قرار دهید. 
شما حتی می‌توانید برای خشک کردن سریع‌تر از پنکه یا سشوآر استفاده کنید. اما سعی کنید از فاصله دور و با حرارت کم استفاده کنید. حرارت بالای سشوار میتواند مدار شما را ذوب کند! 
زمانی که همه قطعات کاملا پاکیزه و خشک شدند، زمان بستن همه قطعات در سر جای خودشان است. در این مرحله می‌توانید از عکس‌هایی که گرفته‌اید، کمک بگیرید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی در جای خود قرار گرفته است. ما ضمانت نمی‌کنیم که بعد از انجام این مراحل وسیله برقی شما به حالت اول برگردد، اما حداقل شما می‌دانید که همه تلاش خود را کرده‌اید.

نحوه تمیز کردن کف اتو

اتوهای قدیمی که کف آن روکش تفلون ندارند در اثر تماس با پارچه زود کثیف می‌شوند که حتماً باید تمیز شوند، توصیه می‌شود وقتی اتو داغ است با یک پارچه ی کتانی که در دست مچاله کرده‌اید کف آن را تمیز کنید سپس با پارچه ی آغشته به نمک یا چوش‌شیرین بقایای جرم کف اتو را پاک کنید.

نحوه برطرف کردن جرم و گچ داخل اتو

اتو‌های بخار به مرور زمان جرم می‌گیرند و گاهی هم منفذهای خروج بخار بسته می‌شوند. کمی سرکه سفید در محفظه آب آن بریزید و بعد از 24 ساعت اتو را روشن کنید و اجازه دهید بخار کند تا آب و گچ آن خارج شود.

نحوه تمیز کردن دستگاه قهوه ساز

مقداری سرکه و آب را داخل محفظه آب دستگاه قهوه ساز بریزید سپس دستگاه ر ا روشن کنید. سپس وسط کار قهوه ساز را خاموش کنید و اجازه دهید محلول تا حدود یک ساعت ته نشین شود. مجددا آن را روشن کنید تا مرحله پاک سازی آن کامل شود، سپس با آب چند مرحله تکرار کنید.

چگونگی تمیز کردن لوازم خانگی سفید

برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید (از جمله ماشین لباسشویی، یخچال و آب‌میوه‌گیری)، محلولی از نصف پیمانه مایع سفید‌کننده، نصف پیمانه جوش‌شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بمالید. پس از ده دقیقه، در صورت امکان محل را آبکشی و یا با دستمال مرطوب پاک کنید.

شیوه تمیز کردن جدار وسایل برقی

قسمت بیرونی دیواره‌های وسایل برقی را بعد از پاک کردن با دستمال مرطوب، به‌ وسیله پنبه آغشته به الکل صنعتی براق و تمیز کنید.

شیوه تمیزکردن آب‌میوه‌گیری

بخش‌های قابل شست وشوی آب‌میوه‌گیری ممکن است در اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند. برای پاک کردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آنها، یک دوم فنجان مایع سفیدکننده، یک چهارم فنجان جوش‌شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط کنید و با اسفنج روی قسمت‌های مورد نظر بمالید همچنین می‌توانید به مدت ده دقیقه آنها را در این مایع بخیسانید. سپس بشویید و کاملاً خشک کنید.

پاک کردن لامپ برق

برای پاک کردن لامپ کثیف بهترین روش استفاده از یک تکه پوست پیاز است . با مالش آن به لامپ خواهید دید لامپ تمیز می شود

نحوه تمیز کردن ظروف مسی و برنجی

سس کچاپ را برای ازبین بردن لکه ی ظروفی که از جنس مس و برنج است استفاده کنید. مقداری سس کچاپ را روی یک دستمال بریزید و آن را به قوری، کتری و ماهی تابه بمالید. آنها طی چند دقیقه رنگ مسی اولیه شان را به دست می آورند. سپس با آب گرم آنها را بشویید و با یک حوله خشک کنید.

نحوه تمیز کردن بطری های دهانه باریک

از برنج برای تمیز کردن داخل گلدان یا بطری هایی که دهانه باریکی دارند استفاده کنید. سه چهارم گلدان را از آب گرم پر کنید و یک قاشق غذاخوری برنج نپخته به آن اضافه کنید. دستتان را روی دهانه گلدان یا بطری بگیرید، و محکم تکان دهید و سپس آن را را بشویید.

نحوه تمیز کردن وسایل باغبانی

برای تمیز کردن وسایل باغبانی که زنگ زده و فرسوده شده اند از چای استفاده کنید. مقداری چای دم کنید. وقتی سرد شد، آن را داخل یک سطل بریزید. وسایل را برای چند ساعت داخل آن خیس کنید. سپس هرکدام را با یک دستمال خشک کنید.به یاد داشته باشید که حتما از دستکش استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن شمع

برای تمیز‌کردن شمع‌ها بهترین روش به کار بردن الکل صنعتی است.

با توجه به اینکه شمع‌ها چرب هستند به سرعت گرد و خاک را به خود جذب کرده و تیره می‌شوند.اگر شمع شما خیلی کثیف شده است، ابتدا آن را با آب و صابون شسته و خشک کنید و سپس یک پنبه آغشته به الکل صنعتی روی آن بکشید.

در هنگام استفاده از شمع باید برخی نکات ایمنی را هم رعایت کرد. برای مثال هیچ گاه شمع را بدون جاشمعی روشن نکنید و از قرار دادن شمع‌ها در دسترس کودکان بپرهیزید.

تمیز کردن لکه های شیشه

برای تمیز کردن لکه های شیشه اگر شیشه شور در منزل ندارید، راحت ترین کار این است که مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و روی شیشه اسپری کنید سپس با روزنامه، پاک کنید.

نحوه تمیز کردن آیینه

اگر آینه های هر قسمت از منزلتان خط و خش دار هستندبرای تمیز کردنشان از واکس مخصوص مبلمان استفاده کنید،به این ترتیب نه تنها خطوط و خش های روی آنهامحو خواهند شد بلکه واکس مثل یک لایه محافظتی از اینه ها عمل خواهد کردوبه این شکل آینه ها گردوغبار کمتری به خود خواهند گرفت.

برای جلوگیری از پاشیدن رنگ هنگام نقاشی بر روی دستگیره ها چه کنیم ؟

اگر خانه تان را نقاشی می کنید، برای اینکه دستگیره درها رنگی نشوند ، با فویل های آلومینیوم، آنها را ببندید. شکل بستن فویل، به شکل وسیله ای که به آن می بندید بستگی دارد.

نحوه تمیز کردن روغن موتور بر روی دستها

برای تمیز کردن دستهای کثیف و چرب در اثر استفاده از انواع روغن های موتور کافی است دستتان را با مقداری روغن زیتون یا روغن مایع مخصوص پخت وپز به هم بمالید تا همه آثار ولکه های ناشی از روغن موتور پاک شوند.

نحوه جلوگیری از کثیف شدن ناخن و انگشتان هنگام ظرف شستن

اگر برای شستن ظرف، وسیله دسته بلندی در اختیار ندارید خود می توانید ابتکاری به خرج دهید. یک گیره بزرگ کاغذ را به ابر یا پارچه ظرفشویی وصل کنید و از آن به منزله دسته استفاده کنید، به این ترتیب از زبر شدن یا کثیف شدن ناخن و انگشتان شما هنگام ظرفشویی جلوگیری خواهد شد.

نحوه بر طرف کردن لکه لاک ناخن

پارچه نازکی را روی لکه می اندازیم و سپس با پنبه آغشته به استون روی ان به شدت فشار میدهیم و با آب می شوییم در صورت پاک نشدن لکه با چند قطره آمونیاک وهمراه با آب داغ می شوییم.



سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, :: 19:28 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
هیچ دردی را نمی توانید با آن قیاس کنید؛ وقتی می گیرد، تمرکز، آرامش و حواس تان را فلج می کند و رمق انجام هیچ کاری را برای تان باقی نمی گذارد. دندان درد؛ همان دردی که بعید است بارها و بارها گریبان شما را نگرفته باشد و یک روز آرام را برای تان سیاه نکرده باشد.
 
اگر برای آرام کردن دردهای گاه و بی گاه دندان، همیشه انواع مسکن ها و اسپری های بی حس کننده را در کابینت آشپزخانه نگه می دارید، این مطلب را بخوانید.
 
ما برای آرام کردن درد شما، نسخه های طبیعی، ارزان و بی ضررتری را در اختیار داریم. پس به این نسخه ها اعتماد کنید و همه داروهای پرضرری که به خاطر ترس از دندان درد در خانه نگه داشته اید را دور بریزید.

 
داروی شماره یک
 
 روغن میخک
میخک، یک داروی گیاهی برای تسکین دندان درد است. در این گیاه، یک مسکن طبیعی وجود دارد که البته در صورت استفاده درست، به آرام شدن درد شما کمک می کند.

اگر بافت لثه یا زبان تان حساس باشد، ریختن روغن روی منطقه درد می تواند حال تان را بدتر کند، پس برای گرفتن نتیجه دلخواه تان از این روش کمک بگیرید:

دو قطره از روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان فروکش کردن درد، پشت دندان تان قرار دهید. اما می توانید سراغ راه طبیعی تری هم بروید. کافی است یک دانه میخک را آنقدر بجوید که روغنش بیرون بیاید.

میخک را می توانید به مدت نیم ساعت یا تا زمانی که دردتان آرام بگیرد، در دهان خود نگه دارید.


داروی شماره دو
 
 سس زنجبیل و فلفل
زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید. از روش زیر کمک بگیرید:

میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید.

بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.
 

 داروی شماره سه
 
  محلول آب نمک
نمک یک ضدعفونی کننده قوی است؛ پس اگر درد دندان شما به خاطر عفونت ایجاد شده باشد، استفاده از نمک می تواند زودتر از هر راه دیگری شما را آرام کند. آب نمک دور دندان را ضدعفونی می کند و مایع هایی که باعث التهاب می شوند را خارج می کند.

از این روش درمانی می توانید هر زمان که به آن نیاز پیدا کردید، به روش زیر استفاده کنید:

یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید تا داروی فوق العاده ای بسازید. این محلول التهاب را کم کرده و بقایای آلودگی را از دهان شما پاک می کند. 30 ثانیه آن را در دهان تان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.

اگر هم حوصله درست کردن آب نمک را ندارید، یک سرم نمکی از داروخانه بخرید و تا چند روز از محلولی که در سرم وجود دارد غرغره کنید.
 

 داروی شماره چهار
 
 دم کرده نعناع
دمنوش نعناع هم عطر خوبی دارد و هم می تواند به عنوان یک بی حس کننده خوب مورد استفاده قرار بگیرد. البته تنها دمنوش نعناع نیست که درد شما را آرام می کند، بلکه چای سیاه هم خاصیت ضد التهاب دارد و با کم کردن تورم می تواند به کاهش درد هم کمک کند. برای گرفتن نتیجه بهتر از این دو نوشیدنی، به شیوه زیر عمل کنید:

یک قاشق چای خوری نعنا خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و برای دم کشیدنش 20 دقیقه صبر کنید. وقتی که دمنوش تان خنک شد، آن را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.

اگر هم نعناع در دسترس ندارید و می خواهید از چای سیاه استفاده کنید، یک تی بگ را خیس کنید و روی ناحیه دردناک بگذارید و یا اینکه چای سیاه گسی را درست کنید و پس از خنک شدن، آن را چند بار در دهان تان غرغره کنید.
 

داروی شماره پنج
 
 آب اکسیژنه
اگر درد دندان شما با بدمزگی دهان و حتی تب همراه بود، بهترین راه برای کم کردن مشکل، استفاده از آب اکسیژنه است. اما مثل تمام روش های طبیعی، این هم یک روش موقتی است و تنها تا روز ویزیت پزشک شما را آرام نگه می دارد و عفونت دندان تان را کمتر می کند. اگر چاره ای جز تسکین خانگی درد ندارید، از این روش کمک بگیرید:

برای کشتن باکتری ها و کم کردن ناراحتی تان، کمی آب اکسیژنه 3 درصد را قرقره کنید.

از این محلول تنها برای شستشو استفاده کنید و پس از چرخاندن آن در دهان تان، محلول را بیرون بریزید. بعد هم چند بار دهان تان را با آب خالی شست وشو دهید.
 

 داروی شماره شش
 
یخ
فرقی نمی کند درد دندان شما را کلافه کند یا پا درد عذاب تان دهد؛ یخ همیشه مسکن موقتی خوبی برای انواع درد ها بوده است. اگر می خواهید تا رسیدن به مطب دندانپزشکی سرپا بمانید، از این روش کمک بگیرید:

چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید، پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی حس شدن دندان تان، 15 دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید.

قدیمی ها می گفتند اگر دست تان را با یخ ماساژ دهید، درد دندان تان آرام می شود. آنها ادعا می کردند وقتی یخ را بین انگشت سبابه و شست می گذارید، اعصاب انگشت شما پیغام سرما را به مغزتان می فرستند و پیغام آرام شدن درد هم به دندان شما می رسد.
 

 داروی شماره هفت
 
  صمغ مر
شیره درخت مرمکی یا همان صمغ مر می تواند دندان درد شما را آرام کند، پس اگر تا امروز نامش را نشنیده بودید، همین حالا برای تهیه کردنش به عطاری محله تان بروید. این صمغ التهاب دهان تان را کم کرده و به از بین رفتن باکتری ها کمک می کند. اگر یک عطاری کاردرست می شناسید که این صمغ در آن پیدا می شود، پس از تهیه کردن، آن را به این شیوه مصرف کنید:

یک قاشق چای خوری از پودر مر را در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید محلول تان خنک شود. بعد هم برای هر بار استفاده، یک قاشق چای خوری از این دارو را در یک فنجان آب بریزید و 5 تا 6 بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

 داروی شماره هشت
 

 سیر
خوردن سیر تنها سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نمی کند. این داروی طبیعی علاوه بر اینکه نمی گذارد هر نوع بیماری سراغ تان بیاید و بیهوده درد بکشید، مسکن خوبی برای درد دندان هم به حساب می آید. برای گرفتن بهترین نتیجه از سیر درمانی، به این توصیه عمل کنید:

یک حبه سیر را روی دندان تان بگذارید و آن را بجوید. درد شما چند دقیقه بعد از جویدن سیر آرام می شود. پس اگر نتیجه را فورا مشاهده نکردید، به جویدن سیر ادامه ندهید.

این گیاه نه تنها درد شما را آرام می کند، بلکه مصرف مداومش دندان تان را محکم تر هم می کند.



 
بررسی‌های روان‌شناسان نشان داده است که کودک از زمان تولد تا دو سالگی، با گذشت هر ماه از تولدش به مهارت‌های شناختی و حرکتی دست می‌یابد که آگاهی از آنها والدین را نسبت به سلامت جسمی و ادراکی کودک مطمئن می‌کند.
فعالیت اصلی همه نوزادان معمولا خواب است، یعنی حدود ۱۶ ساعت می‌خوابند و عادی‌ترین واکنش آنها نیز گریه کردن است. یعنی نوزاد به وسیله گریه با اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند که این گریه‌ها مفاهیم مختلفی از قبیل گرسنگی و درد دارد. اما حواس مختلف نوزادان چگونه شکل می‌گیرد؟
کودکان هنگامی که متولد می‌شوند به نوعی دستگاه رفتاری مجهز هستند که به آن بازتاب می‌گویند. درواقع، کودکان بازتاب‌های مختلفی را از خود نشان می‌دهند که مکیدن و چنگ زدن گونه ازجمله آنهاست.
 
بینایی؛ اولین توانایی کودک
اولین توانایی کودک از بدو تولد، بینایی است، اما تا یک ماه اول، عمق بینایی او محدود است و تنها اشیایی را خوب می‌بیند که در فاصله ۱۸ تا ۲۳ سانتی‌اش قرار دارد.
نوزاد سه تا پنج ماهه می‌تواند کناره‌ها و کل یک شی را تشخیص دهد و به صورت والدین خود واکنش نشان می‌دهد، اما نوزادانی که از تولد آنها ده ساعت تا پنج روز می‌گذرد به چهره انسان‌ها بیشتر از دیدن یک شی واکنش نشان می‌دهند و حدود سن پنج تا هفت هفته‌ای نیز بیشتر به چشم‌های انسان‌ها نگاه می‌کنند. کودک یک ماهه می‌تواند چهره مادر یا مراقب اصلی خود را تشخیص دهد و در سه ماهگی، عکس مادر یا مراقب اصلی خود را نیز می‌شناسد. در هفت ماهگی نیز می‌تواند بین چهره‌هایی که او را می‌خنداند و آنهایی که باعث ترس او می‌شود، تفاوت قائل شود.
 
آغاز شنوایی از دوران جنینی
بسیاری از مادران می‌دانند که شنوایی نوزادان از سه ماه پیش از تولد فعال است، به همین دلیل با فرزندشان از دوران جنینی نجوا می‌کنند. واقعیت هم این است که صدای مادر ازجمله صداهای آشنا برای فرزندان از بدو تولد است. از حدود دو ماهگی، کودک به شما واکنش خواهد داد و شنیدن صدای شما یا دیدن صورت شما از عواملی است که باعث می‌شود به رویتان لبخند بزند.
 
والدینش را می‌شناسد
حس‌های لامسه ، چشایی و بویایی نیز همگی به هنگام تولد نوزاد فعال است و کودک در مقابل بوهای مختلف واکنش نشان می‌دهد.
کودک، بوی بدن مادر خود را می‌شناسد، اما معمولا در کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می‌شوند، این تفاوت قائل شدن بشدت نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نیست.
 وقتی مادر، کودک را در آغوش می‌گیرد و به او شیر می‌دهد رفته رفته، کودک به مادر دلبسته می‌شود که این دلبستگی معمولا دو طرفه است. در دو یا سه ماه اول زندگی، کودک رفتارهای دلبستگی زیادی را نشان می‌دهد، اما دلبستگی واقعی از هفت تا ۲۴‌ماهگی اتفاق می‌افتد و کودک در این زمان تمایل ندارد که از والد خود یا مراقب اصلی جدا شود و درواقع والدین خود را می‌شناسد.
 
وقتی خواب نوزاد تنظیم می‌شود
اختلال در خواب کامل شبانه نوزاد برای تمام پدر و مادرها در ماه‌های اول تولد، یک کابوس است. به همین دلیل متخصصان اطفال تاکید می‌کنند که انتظار این‌که کودک تازه به دنیا آمده، تمام طول شب را بخوابد تفکری اشتباه است، اما از حدود چهار تا شش ماهگی اکثر کودکان تمامی شب را براحتی خواهند خوابید و والدین از این نظر به آرامش بیشتری دست خواهند یافت.
 
توانایی‌های حسی و حرکتی
روان‌شناسان معتقدند که رشد شناختی کودک مراحل مختلفی دارد که ممکن است به واسطه تجربه والدین یا آموزش‌هایی که به فرزند خود می‌دهند عبور از این مراحل را کندتر یا تندتر کند، اما مساله این است که نظمی بنیادی در آنها همواره وجود دارد که براساس آن، کودک از بدو تولد تا دو سالگی به مرحله‌ای از رشد‌شناختی به ‌نام رشد حسی ـ حرکتی دست می‌یابد.
رسیدن به این مرحله از رشد را این‌گونه توصیف می شود وقتی اسباب‌بازی را از جلوی چشم کودک برداریم تا چهار ماهگی تشخیص نمی‌دهد که کجا رفته، اما بعد از آن شروع به جستجو می‌کند و می‌فهمد که وجود شی، قابل انکار نیست و آن را پیدا می‌کند. بتدریج از شش ماهگی تا دو سالگی کودک می‌تواند دنیای بیرون را به‌وسیله سمبل‌هایی که وجود دارد برای خود مجسم کند. طی این دوره همچنین کودک شروع به حرف زدن و حتی تقلید نیز می‌کند.
 
کودکان می‌نشینند و راه می‌روند
شاید به نظر برسد که راه رفتن کودک، اتفاق پیچیده‌ای نیست و معمولا نباید در مورد آن نگرانی وجود داشته باشد. با این حال برای بسیاری والدین، دانستن زمان تقریبی کسب توانایی‌های حرکتی کودک همچنان سوال برانگیز است. به همین علت متخصصان اطفال تاکید می​کنند که اکثر کودکان می‌توانند از حدود پنج یا شش ماهگی با استفاده از تکیه‌گاه و از هفت تا ۹ ماهگی به‌تنهایی بنشینند.
در این زمان است که کودک می‌تواند با کمک دست و پاهای خود شروع به چهار دست و پا رفتن کند. گرچه در بعضی کودکان ممکن است این فرآیند دیرتر صورت پذیرد. همچنین در حدود ۹ ماهگی، کودک می‌تواند برای اطرافیان خود دست تکان دهد و قدرت کنترل بهتری را روی دست و انگشتانش برای برداشتن اشیای کوچک یا غذا خوردن به دست ‌آورد. با رسیدن به یک سالگی کودک می‌تواند روی دو پای خود بایستد و با کمک گرفتن از وسایل منزل چند قدم راه رفتن را نیز تجربه کند، اما محدوده سنی که کودکان قادر به راه رفتن می‌شوند بین ۹ تا هفده ماهگی است، گرچه اکثر کودکان در سیزده ماهگی اولین گام‌های خود را برمی‌دارند.
لحظه شنیدن گفتن کلماتی چون ماما یا بابا از لذتبخش‌ترین خاطره‌هایی است که همیشه در ذهن پدر و مادرها ثبت می‌شود که این اتفاق معمولا در حدود یک سالگی کودک اتفاق می‌افتد.
 
تشخیص تاخیر مراحل رشد
 این‌که فرزند شما چگونه این مراحل را طی می‌کند، بسیار حائز اهمیت است زیرا کشف و تشخیص اختلالات مختلفی که می‌تواند در کودکان وجود داشته باشد به نوعی به آگاهی والدین از سیر مراحل رشد آنها بستگی دارد.
درباره مسائل جسمانی مثل توانایی دیداری و شنیداری و دیگر موارد مشابه شاید پی بردن به مشکلات کودک ساده‌تر باشد، اما برای شناخت صحیح از مراحل رشد شناختی و زبانی کودکان باید از فرآیند رشد آنها و مهارت‌هایی که طی آن کسب می‌کنند، آگاه بود.
نی نی کده


سه شنبه 9 دی 1393برچسب:, :: 19:22 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

 
 
 
ماریا رابینسون یک بار گفت :" کسی نمی تواند برگردد و از نو شروع کند ، اما هرکسی می تواند امروز شروع کند و پایان دیگری بسازد " و واقعا که درست است !!!! اما قبل از اینکه این پروسه تغییر را شروع کنید ، باید انجام کارهایی که شما را عقب نگه می دارد را متوقف کنید .اینها همان بلاهایی هستند که ما خودمان سرخودمان می آوریم و مانع موفقیت خود می شویم:
 
1. وقت تلف کردن با افراد نادرست را متوقف کنید - زندگی بسیار کوتاه تر ازآنست که وقتتان را با افرادی بگذرانید که شادی درونتان را نابود می کنند و شما را نامید می کنند .
 
2. دست ازفرار کردن ازمشکلات بردارید-  با مشکلات رودررو شوید ، این کار آسانی نیست .ما قرارنیست که فورا قادر به حل مسایل باشیم ،ما اینگونه ساخته نشده ایم ، در واقع ما ساخته شده ایم تا ناراحت و ناامیدشویم ،آسیب ببینیم ودچار لغزش شویم و حتی شکست بخوریم . چون که این هدف زیستن است : رویارویی با مشکلات ،یادگرفتن ،سازگارشدن و حل آنها در طول زمان. این چیزیست که مارا تبدیل به چیزی می کند که باید بشویم .
 
3. به خودتان دروغ نگویید-  شما می توانید به دیگران دروغ بگویید اما به خودتان نه !!! زندگی ما تنها زمانی بهتر می شود که فرصت ها را دریابیم و اولین و سخت ترین چیز آنست که با خودمان صادق باشیم .
 
4. خودتان رادر اولویت دوم قرار ندهید - شاید چیزی یا کسی باشد که به خاطر آن خواسته اصلی خود را رها کرده اید ،به خواسته درونیتان توجه کنید وکاری را انجام دهید که واقعا می خواهید .
 
5. .سعی نکنید کسی باشید که نیستید-  بزرگترین چالش درزندگی آنست که خودتان باشید، آن هم در جهانی که مدام در تلاش برای تغییر شماست .همیشه کسی هست که زیباتر ،باهوش تریاجوان ترباشد ،اما آن شما نیستید ،خودتان را تغییر ندهید تا شمارا دوست داشته باشند ،خودتان باشید ،کسانی هستند که خود واقعی شمارا دوست داشته باشند .
 
6. چسبیدن به گذشته را رها کنید – شما نمی توانید فصل جدیدی را در زندگی شروع کنید اگر مدام در حال مرور گذشته ها باشید .
 
7. از اشتباه کردن نترسید – هر پیروزی ، یک سری شکست را پشت سردارد . شماتنها برای چیزهایی که انجام نداده اید پشیمان خواهید بود
 
8. خودتان را برای اشتباهات گذشته سرزنش نکنید – همه ما اشتباه می کنیم اما همه ما این قدرت راداریم که امروز و آینده خویش را شکل دهیم . هرچیزی که در زندگی شما رخ داده است ،شما را برای لحظه های پیش رو آماده کرده است .
 
9. سعی نکنید خوشبختی را بخرید – بسیاری از چیزهایی که آرزو داریم بسیار گران هستند . اما حقیقت اینست که چیزهایی که موجب رضایت ما می شوند کاملا مجانی هستند :عشق ،خنده و احساساتمان
 
10. جستجوی شادی رافقط بادر کناردیگران بودن و به واسطه دیگران، رها کنید- اگر شما با آنچه که دردرونتان هستید شاد نیستید ، در رابطه با هیچ کس دیگری نیز شاد نخواهید بود
 
11. وقت تلف کردن راکنار بگذارید -زیاد فکر نکنید و مشکلی که اصلا وجود ندارد را خلق نکنید . وضعیت را ارزیابی کرده و اقدامات قاطع انجام دهید .
 
12. فکرنکنید که من برای این کار آماده نیستم !! – هیچکس تا به حال در مواجهه با فرصت های نو% 100 آماده نبوده است.اکثر فرصت های بزرگ در زندگی ما را وادار می کنند تا از منطقه امن خود خارج شویم ،و این بدان معناست که ما هیچگاه در ابتدا به طور کامل احساس راحتی نمی کنیم .
 
13. به خاطر دلایل غلط به روابطتان ادامه ندهید – روابط باید با زیرکی انتخاب شوند، تنهابودن بهتر از داشتن دوستان بد است .اگر چیزی باید اتفاق بیفتد ، می افتد ؛ در زمان درست ،با شخص درست و با بهترین دلیل . عاشق شوید البته درزمانی که برای آن آمادگی داید و نه صرفا به خاطر اینکه تنها هستید .
 
14. به دلیل دوستان بد گذشته ، روابط جدید را نابود نکنید – در زندگی هرکس برای وجود هرفردی دلیلی وجود دارد . برخی باعث می شوند خودتان را بیازمایید ، برخی به شما آموزش می دهند وازهمه مهمتر اینکه برخی بهترین بخش وجود شمارا آشکار خواهند کرد .
 
15. رقابت کردن با دیگران را متوقف کنید – نگران کارهایی که دیگران بهتر از شما انجام می دهند نباشید . روی بدست آوردن اهداف روزانه خود متمرکز شوید . موفقیت نبردیست که تنها بین شما و خود شماست .
 
16. حسود نباشید – حسادت هنرشمارش نعمات دیگران به جای نعمات خودتان است. از خودتان بپرسید :"من چه چیزی دارم که همه می خواهند داشته باشند ؟"
 
17. شکایت کردن و احساس تاسف برای خودتان را رها کنید – اگر دقت کنید می بینیدکه اتفاقات زندگی شمارا به سوی مکان ها ،افراد،موقعیت هاو وضعیت فکری بهتر می برند، بگذارید همه بدانند که امروز شما بسیار قوی تر از دیروز هستید .
 
18. کینه ها را رها کنید – بیشتر از کسانی که از آنها متنفرید این خودتان هستید که آسیب می بینید . بخشش تنها برای دیگران نیست بلکه باید خودتان را هم ببخشید تا دفعه های بعدی بتوانید بهتر عمل کنید
 
19. اجازه ندهید دیگران شمارا تا سطح خودشان پایین بکشند – نگذارید استانداردهای شما توسط انسان هایی که از رشد امتناع می کنند از بین برود
 
20. وقتتان را با توضیح دادن خودتان به دیگران تلف نکنید- دوستانتان به این نیاز ندارند ودشمنانتان هم به هرحال آن را باور نخواهند کرد.تنها کاری را که در قلبتان باوردارید درست است را انجام بدهید .
 
21. انجام بی وقفه  کارها ، بدون استراحت را رها کنید – زمان مناسب برای یک استراحت کامل، دقیقا همان وقتیست که می گویید وقت ندارید !!. برخی اوقات باید از خودتان فاصله بگیرید تا چیزها را به وضوح ببینید .
 
22. .بی تفاوتی نسبت به زیبایی لحظه های کوچک را متوقف کنید – از چیزهای کوچک لذت ببرید ،چون مممکن است روزی به عقب نگاه کنید و ببینید که آنها اتفاقات بزرگی بودند .
 
23. تلاش برای انجام دادن کارها به شکل عالی و بدون نقص را رها کنید – جهان واقعی نه به کمال گراها بلکه به کسانی که کارها را انجام می دهند پاداش می دهد
 
24. انتخاب آسان ترین راه ها را کنار بگذارید – زندگی آسان نیست ، به خصوص وقتی که شما برای رسیدن به چیزی ارزشممند برنامه ریزی می کنید . راه آسان را انتخاب نکنید ،کار فوق العاده ای انجام دهید .
 
25. وانمود کردن اینکه همه چیز خوب است در حالی که نیست را رها کنید – شما مجبور نیستید همیشه وانمود کنید که خیلی قوی هستید .شما نباید نگران چیزهایی باشید که دیگران هستند ،حتی اگر لازم است گریه کنید!!! به زودی موفق خواهید شد ، به زودی دوباره می خندید .
 
26. دیگران را به خاطر مشکلات خود سرزنش نکنید – توانایی شما برای رسیدن به آرزوهایتان به توانایی شما در پذیرفتن مسئولیت زندگیتان بستگی دارد .وقتی دیگران را سرزنش می کنید ، مسئولیت خودرا نادیده می گیرید و به دیگران قدرت این را می دهید که بخشی از زندگی شما باشند .
 
27. سعی نکنید تا برای همه افراد، همه کارانجام دهید - انجام دادن کارهای زیاد غیرممکن است اما خنداندن یک نفر ،می تواند جهان را تغییر دهد . شاید همه جهان را تغییر ندهد اما حداقل دنیای اورا متحول می کند .بنابراین تمرکزتان را محدود کنید .
 
28. نگرانی بیش از حد را رها کنید – نگرانی مشکلات فردا را کم نمی کند اما لذت های امروز را مسلما کم خواهد کرد .یک راه برای اینکه ببینیم چیزی ارزش نگرانی رادارد یانه اینست که از خودمان بپرسیم :"آیا این موضوع پس از یک سال هم مهم است ؟سه سال چطور ؟و یا پنج سال ؟ "
 
29. تمرکز روی چیزهایی که نمی خواهید اتفاق بیفتد را متوقف کنید – تفکر مثبت پیشاپیش هر موفقیت بزرگ قراردارد . اگر شما هرروز صبح با افکار شگفت انگیزی بیدار شوید و روی آن تمرکز کنید ،اغلب اوقات اتفاق می افتد .
 
30. ناسپاس بودن را رها کنید – هرروز را باشکرگذاری برای زندگی خود بیدار شوید. به جای فکرکردن درباره چیزهایی که ندارید،سعی کنید به چیزهایی فکر کنید که شما دارید و دیگران ندارند !
 
 


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان