علمی فرهنگی ورزشی
جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 19:4 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

 
به نظر من اولويت در پاسخ دادن به عزيزاني كه به اين انجمن ها رجوع مي كنند ارائه راه حل به آنهاست بصورتي كه آموزش اكسل فراگير شود .
براي كار با تاريخ ها دانستن اين نكته مهم است كه چنانچه از توابع تاريخ اكسل استفاده مي كنيد . براي بدست آوردن فاصله دو تاريخ تابعهاي آماده و پيشفرض در اكسل وجود دارد و نيازي به توضيح نيست
چنانچه با تاريخهاي ديگري بجز تاريخ ميلادي كار مي كنيد راحت ترين و منطقي ترين كار فرض تاريخ 0/0/0 بعنوان مبدا و بدست آوردن تعداد روزهاي سپري شده از مبدا 0 تا اين تاريخ است. مثلا فرض كنيم ميخواهيم اختلاف روزهاي بين دو تاريخ 1393/5/1 و 1393/5/9 را بدست آوريم :
روزهاي سپري شده از تاريخ 0 تا 1393/05/09 برابر است با :
1393*365+5*31+9 = 508609و روزهاي سپري شده از تاريخ 0 تا 1393/05/01 برابر است با :
1393*365+5*31+1 = 508601و پس از كسر اين دو عدد 508609 و 508601 به جواب خواهيم رسيد .
البته اينها بعنوان آموزش پايه محسوب مي شوند و چنانچه هدف گسترده تر و احتمال وجود سالهاي كبيسه در بين دو تاريخ باشد بايد از ماكرو استفاده كنيد و يا از تابعهايي كه قبلا دوستان ديگر زحمت تهيه ي آنرا كشيده اند استفاده كنيد .
 


جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:24 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

 

 


استفاده از کاراکترها، نمودارها و چارت ها در اکسل برای آسان تر شدن آمارگیری و ترسیم جداول و کارهای دیگر، امری است قابل توجه، که مایکروسافت این ویژگی ها را در اختیار کاربران قرار داده است.

 

یکی از ویژگی هایی که مایکروسافت بعد از اکسل 2007 به اکسل 2010 اضافه کرده است SPARKLINE است. یک SPARKLINE به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در هر سلول برای داده های خود نمودار رسم کنید. به صورتی که مجموعه ای از داده ها را انتخاب کرده و نمودار آن را نمایش می دهد. این ویژگی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید داده ها را بر روی نمودارهای کوچک مشاهده کنید.

SPARKLINE توسط Edward Tufte اختراع شده است كه پایه آن براساس زبان وی ‍ ژوال بیسیك است. SPARKLINE در اكسل 2010 موجب جالب تر شدن صفحه اكسل و همچنین مورد توجه قرار گرفتن نمودارهای اكسل شده است.

برای مشاهده SPARKLINE می توانید به تب Insert مراجعه کنید. در قسمت SPARKLINE سه نوع از مدل های مختلف وجود دارد که عبارت اند از:

** خطی

** ستونی

** Win/Loss (به عبارتی برنده/بازنده که برای زمانی به کار می رود که بخواهیم درصدهایی مانند موافق یا مخالف را بررسی کنیم.)

 

از آن جایی كه در رسم نمودار به صورت SPARKLINE هیچ محور X و Y وجود ندارد به همین دلیل اطلاعات به صورت فشرده ارائه داده می شوند.

بهترین مزیت SPARKLINE ها كوچك بودن و آسان بودن استفاده از آن ها است.

sparklineها در اکسل 2010

 

زمانی که شما می خواهید داده های یک سلول را براساس SPARKLINE مشاهده کنید در ابتدا می بایست سلول یا سلول های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

sparklineها در اکسل 2010

 

سپس مدلی را که متناسب با خواسته شماست را انتخاب می کنید.

زمانی كه شما SPARKLINE مورد نظر خود را انتخاب می كنید محدوده ای در اختیار شما قرار داده می شود كه می توانید آن را به صورت دستی و خودكار پر كنید.

همچنین شما می توانید هنگامی كه یك SPARKLINE را وارد می كنید در سربرگ آن یك متن وارد كرده و به آن رنگ دهید و یا این كه سایر تغییرات را بر روی آن اعمال كنید.

یک SPARKLINE به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در هر سلول برای داده های خود نمودار رسم کنید. به صورتی که مجموعه ای از داده ها را انتخاب کرده و نمودار آن را نمایش می دهد

اگر از روش دستی استفاده كنید می توانید رنج داده هایی را كه می خواهید در قسمت مشخص شده وارد كنید و یا این كه با استفاده از موس خود رنج داده های مورد نظر خود را انتخاب كنید كه این روش را پر كردن خودكار می گویند و زمانی كه كار شما به پایان رسید OK كنید.

sparklineها در اکسل 2010

 

حال شما مشاهده می كنید كه SPARKLINE مورد نظرتان در سلول یا سلول ها ظاهر خواهد شد.

sparklineها در اکسل 2010

 

سفارشی كردن Sparklines

شما می توانید در تب Design مدل های مختلفی از SPARKLINE را مشاهده كنید. از این طریق می توانید مقدارهای خاصی مانند بالا و پایین، نقاط منفی و نقاط اول و آخر با انتخاب گزینه های مناسب مشخص كنید و یا این كه نقاطی را كه با ارزش هستند با استفاده از گزینه های علامت گذاری آن ها را مشخص كنید.

sparklineها در اکسل 2010

 

اگر شما بر روی فلشی كه در سمت راست تب Design قرار دارد كلیك كنید می توانید مدل های از پیش فرض را نیز مشاهده كنید.

همچنین برای سفارشی كردن كامل SPARKLINE می توانید رنگ های ماركت ها را نیز تغییر دهید.

sparklineها در اکسل 2010

 

گزینه Axis به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد كه به شما اجازه می دهد تا بتوانید گزینه های اضافی مانند نوع محور تاریخ، نشان دادن داده های از چپ به راست و نشان دادن یک نقطه محور برای نشان دادن خط صفر در داده های خود و ... را نمایش دهید.

SPARKLINE ستونی داده ها را به صورت خطی نمایش نمی دهند و هر داده را به صورت جداگانه نمایش می دهند تا بتوانیم از آن ها برای نگاه كردن جزئی به داده هایمان استفاده كنیم.

sparklineها در اکسل 2010

 

Win/Loss Sparklines داده های ما را به صورت پایه ای از مثبت و منفی ها نمایش می دهد.

همچنین شما به راحتی می توانید با توجه به نیازتان در بین انواع مختلف ازSPARKLINE  ، سلول یا سلول های مورد نظر خود را انتخاب كنید (به صورت جداگانه یا کل گروه) و سپس با کلیک کردن بر روی نوع مورد نظر مدل ها را تغییر دهید.

Sparklines بیشتر مورد استفاده افرادی قرار می گیرد كه بخواهند با نگاه كردن به نمودارها نتیجه ای از آمارها را به صورت كلی به دست آورند.



جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:17 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

 


ویندوز 10 در مرحله اول قصد دارد تا تمرکز از دست رفته روی ماوس و کیبورد را بازگردانده و محیط کاربری آشناتری فراهم کند؛ اما این تنها تغییر ویندوز جدید مایکروسافت نسبت به نسخه قبلی نیست.

ویندوز 10 در مرحله اول قصد دارد تا تمرکز از دست رفته روی ماوس و کیبورد را بازگردانده و محیط کاربری آشناتری فراهم کند؛ اما این تنها تغییر ویندوز جدید مایکروسافت نسبت به نسخه قبلی نیست. در این مطلب 14 قابلیت جدید ویندوز 10 را آورده‌ایم که در ویندوز 8.1 از انجام آن ناتوان بودید.

 

 

14 قابلیت جدید ویندوز 10 که در ویندوز 8 از انجام آن‌ها ناتوان بودید

ویندوز

یک – دستیار صوتی هوشمند کورتانا

کورتانا نام خود را از بازی محبوب Halo به ارث برده و اولین بار هم در ویندوزفون مایکروسافت ظاهر شد. خوشبختانه حالا کورتانا به ویندوز دسکتاپ نیز آمده و می‌توانید برای موارد مختلف از او کمک بخواهید. از جمله قابلیت‌های این دستیار صوتی می‌توان به پیش‌بینی آب و هوا، تنظیم یادآور، مسیریابی، اطلاعات در مورد شخصیت‌های مشهور، انجام تنظیماتی مانند وای‌فای و بلوتوث و یا حتی پیش‌بینی نتایج مسابقات ورزشی اشاره کرد. همچنین می‌توانید در تنظیمات کورتانا فراخوانی آن با گفتن "هی کورتانا!” را نیز فعال کنید تا دسترسی به آن ساده‌تر شود.

 

دو – چسباندن پنجره‌ها به گوشه تصویر

احتمالاً از قابلیت چسباندن پنجره‌ها به لبه‌های چپ یا راست مطلع هستید که امکان کار همزمان با دو اپلیکیشن را فراهم می‌کند. در ویندوز 10 این قابلیت بهبود یافته و مخصوصاً برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر حالا قادرید تا پنجره‌ها را به گوشه‌ها بچسبانید و از 4 اپلیکیشن همزمان استفاده کنید. کافیست پنجره را از نوار عنوان گرفته و به گوشه دلخواه بکشید. این‌کار همچنین با کلیدهای ترکیبی ویندوز+نشانگر ماوس نیز قابل انجام است. البته کماکان می‌توانید به شیوه سنتی پنجره‌ها را به لبه‌ها نیز بچسبانید.

در نسخه‌های قبلی ویندوز شما مجبور بودید برای نمایش دسته‌بندی اطلاعاتی که حجم فضای هارد دیسک را اشغال کرده بودند از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید. در ویندوز 10 این قابلیت به صورت پیش‌فرض وجود دارد

سه – آنالیز و بررسی فضای هارد دیسک

در نسخه‌های قبلی ویندوز شما مجبور بودید برای نمایش دسته‌بندی اطلاعاتی که حجم فضای هارد دیسک را اشغال کرده بودند از نرم‌افزارهای جانبی استفاده کنید. در ویندوز 10 این قابلیت به صورت پیش‌فرض وجود دارد. کافیست در نوار جستجو یا استارت عبارت storage را تایپ کنید تا فضای حافظه آنالیز شود. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید چه بخشی از فضای اشغال شده به آهنگ‌ها، ویدئوها، فایل‌های سیستمی، بازی‌ها و برنامه‌ها اختصاص داده شده است.

 

چهار – اضافه کردن دسکتاپ مجازی جدید

این قابلیت محبوب OS X سرانجام به ویندوز آمده است! شما می‌توانید به راحتی چندین دسکتاپ با چینش مختلف تعریف کرده و از آن‌ها در صفحه‌نمایش‌های مختلف استفاده کنید. کافیست دکمه Task View را در نوار وظیفه کلیک کنید تا یک دسکتاپ مجازی دیگر ایجاد کرده و یا بین دسکتاپ‌ها سوییچ کنید. دکمه‌های ترکیبی میان‌بر این دستور هم دکمه ویندوز + Tab هستند.

 

پنج – استفاده از اثر انگشت به جای پسورد

شاید بگویید برخی لپ‌تاپ‌های بازار با ویندوزهای قدیمی امکان ورود با اثر انگشت را دارند. اما این‌بار به عنوان بخشی از پلتفرم Windows Hello ویندوز 10 به صورت پیشفرض از حسگرهای اثر انگشت پشتیبانی کرده و نیازی به نصب نرم‌افزار و درایور جانبی نخواهد بود. به این ترتیب در لپ‌تاپ‌ها و یا تبلت‌های ویندوزی مجهز به حسگر اثر انگشت می‌توانید زحمت وارد کردن پسورد را فراموش کنید.

جالب است بدانید در پلتفرم Windows Hello پشتیبانی از حسگر اسکن قرنیه و همچنین تشخیص چهره نیز تعریف شده است؛ پس اگر تولیدکنندگان سخت‌افزار لپ‌تاپ‌های خود را مجهز به این حسگرها کنند ویندوز 10 از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد.

 

شش – مدیریت اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها)

خوشبختانه مایکروسافت شر Charms Bar را از سمت راست کم کرده و حالا مرکز اعلان‌های ویندوز (شبیه به OS X) سر جای آن قرار گرفته است. به این ترتیب دیگر اعلان‌ها نرم‌افزارها را از دست نخواهید داد و لازم نیست به صورت پراکنده دنبال آن‌ها بگردید. کافیست روی آیکون اعلان‌ها کلیک کنید تا تمامی آن‌ها جلوی چشمانتان قرار گرفته و همچنین به تنظیمات سریعی مانند بلوتوث، وای‌فای، موقعیت مکانی و … نیز دسترسی داشته باشید.

 

هفت – حالت مخصوص تبلت

ویندوز 8 سعی کرد تا محیط تبلت و دسکتاپ را با یکدیگر ترکیب کند که نتیجه آن خشم کاربران ماوس و کیبوردی بود که سال‌ها به رابط کاربری ویندوز عادت کرده بودند. به همین دلیل مایکروسافت تصمیم گرفته تا حالت تبلت را به صورت جداگانه در ویندوز 10 قرار دهد. کافیست مرکز اعلان‌ها را باز کنید و Tablet Mode را انتخاب کنید تا حالت بهینه شده برای لمس فعال شود. البته ویندوز 10 به صورت خودکار می‌تواند با توجه به سخت‌افزار رابط کاربری خود را تنظیم کند و وقتی تبلت را به داک کیبورددار متصل می‌کنید محیط کاربری دسکتاپ را در اختیارتان قرار دهد.

اپلیکیشن‌های جدید مدرن که قبلا مترو نامیده می‌شدند در ویندوز 8 و 8.1 به صورت تمام صفحه اجرا می‌شد و راهی برای اجرای آن‌ها در پنجره وجود نداشت. حالا در ویندوز 10 می‌توانید این اپلیکیشن‌ها مانند ایمیل، Reader و تصاویر را به صورت پنجره‌ای نیز اجرا کنید

هشت – استریم کردن بازی‌های ایکس‌باکس

اگر از کاربران ایکس‌باکس هستید می‌دانید که مایکروسافت به این پلتفرم بهای خاصی داده است. با وجود اینکه استریم کردن بازی‌ها ایده جدیدی نیست اما هماهنگی ویندوز 10 و ایکس‌باکس وان در بهترین حالت ممکن قرار داد. اگر شبکه مناسبی در خانه داشته باشید می‌توانید بازی‌های ایکس‌باکس را به صفحه لپ‌تاپ یا مانیتور دسکتاپ خود منتقل کنید و تلویزیون را به سایر اعضای خانواده واگذار کنید.

 

نه – مرورگر کاملاً جدید مایکروسافت Edge

اینترنت اکسپلورر به دلیل مشکلات فراوان به خصوص در نسخه‌های 6 و 7 مورد انتقاد کاربران قرار گرفت. مایکروسافت سعی کرد تا در طول چند سال نسخه‌های جدید این مرورگر را بهبود ببخشد تا بتواند سهم بازار از دست رفته خود را از کروم و فایرفاکس پس بگیرد اما با وجود این‌که IE از مزیت پیش‌فرض بودن روی ویندوز برخوردار بود کاربران معمولاً از آن تنها برای دانلود مرورگرهای دیگر استفاده می‌کردند!

به این ترتیب مایکروسافت تصمیم گرفت مرورگر خود را از پایه دوباره بازنویسی کند و البته نام جدیدی را هم برای آن انتخاب کند. مرورگر جدید با وجود این‌که از نظر افزونه‌ها نمی‌تواند با کروم یا فایرفاکس رقابت کند اما امکاناتی مانند حالت مطالعه، کورتانا و نوشتن روی صفحات وب را به همراه آورده است و امیدوار است بتواند به مرورگر اصلی کاربران تبدیل شود.

 

ده – سطل بازیافت را در منوی استارت قرار دهید

شاید این ویژگی برای شما چندان هم مهم نباشد اما از آن‌جایی که سطل بازیافت یک پوشه مهم سیستمی محسوب می‌شود می‌توانید برای دسترسی راحت‌تر از همه جا آن را به منوی استارت متصل کنید. همان‌طور که می‌دانید ویندوز 8 تقریباً یک منوی استارت نداشت و در نسخه‌های قبلی نیز امکان قراردادن سطل بازیافت در منوی استارت وجود نداشت. کافیست در نوار وظیفه Recycle Bin را جستجو کرده و سپس راست کلیک و Pin to Start را انتخاب کنید.

 

یازده – به ‌اشتراک‌گذاری شبکه‌های وای‌فای با دوستان

فناوری جدید Wi-Fi Sense ویندوز 10 با وجود این‌که از نظر برخی کارشناسان یک مشکل امنیتی محسوب می‌شود می‌تواند برای برخی مفید باشد. به این ترتیب وقتی میهمانان وارد خانه شما می‌شوند اگر جزو مخاطبین ویندوز شما محسوب wi-fi-sense شوند و البته از ویندوز 10 استفاده کنند بدون پرسیدن پسورد وای‌فای می‌توانند به شبکه شما متصل شوند. البته مخاطبان هیچ‌گاه متوجه نخواهند شد پسورد شما چیست اما می‌توانند از وای‌فای استفاده کنند.

 

دوازده – دسترسی آسان به تنظیمات

تنظیمات یکی دیگر از زمینه‌هایی است که ویندوز 10 بهتر از ویندوز 8 عمل کرده است. بسیاری از تنظیمات اصلی و پرکاربرد به صفحه جدیدی منتقل شده‌اند که Settings نام دارد. به این ترتیب نیازی نیست که برای اکثر تنظیمات به Control Panel بروید و در خرواری از تنظیمات به دنبال آن‌ها بگردید؛ هرچند که برای تنظیمات بیشتر می‌توانید کماکان به Control Panel سر بزنید.

 

سیزده – سازگاری با اندروید و iOS

ویندوز حالا برای اولین بار به صورت رسمی از گوشی‌های اندرویدی و آیفون و آی‌پد نیز پشتیبانی می‌کند. حتماً می‌دانید که مایکروسافت اخیراً اپلیکیشن‌های زیادی برای پلتفرم اندروید منتشر کرده و همچنین سرویس‌های محبوب خود مانند آفیس را نیز برای تمامی سیستم‌عامل‌های موبایلی عرضه کرده است. کافیست از منوی استارت Phone Companion را اجرا کنید تا بتوانید به صورت قدم به قدم و بدون مشکل آیفون یا گوشی اندرویدی خود را به ویندوز متصل کرده و اطلاعات آن را همگام‌سازی کنید.

 

چهارده – اجرای اپلیکیشن‌های مدرن در حالت دسکتاپ

اپلیکیشن‌های جدید مدرن که قبلا مترو نامیده می‌شدند در ویندوز 8 و 8.1 به صورت تمام صفحه اجرا می‌شد و راهی برای اجرای آن‌ها در پنجره وجود نداشت. حالا در ویندوز 10 می‌توانید این اپلیکیشن‌ها مانند ایمیل، Reader و تصاویر را به صورت پنجره‌ای نیز اجرا کنید. همچنین این اپ‌ها بهینه‌سازی شده‌اند و اگر از آن‌ها در ویندوز 8 استفاده نمی‌کردید ارزش آن را دارند که یک نگاه دیگر به آن‌ها بیندازید.



جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:16 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

بسیاری از زنان تا دردی در ناحیه سینه خود احساس می‌کنند آن را به سرطان سینه ربط داده و برای خود ایجاد نگرانی می‌کنند با این حال اغلب مواد درد هیچ ارتباطی با این بیماری خطرناک ندارد.
درد سینه ها نشانه چیست؟اگر شما نیز به طور مکرر دردی را در سینه خود احساس می‌کنید لازم است آن را ریشه‌یابی کنید. 
 
بسیاری از زنان تا دردی در ناحیه سینه خود احساس می‌کنند آن را به سرطان سینه ربط داده و برای خود ایجاد نگرانی می‌کنند با این حال اغلب مواد درد هیچ ارتباطی با این بیماری خطرناک ندارد. لذا لازم است بدانید که دلایل دیگری باعث صدمه دیدن سینه خواهد شد. 
 
غالبا زنان درد سینه‌ای که چندین بار در طول زندگی خود تجربه می‌کنند را به یک علامت شایع از تغییرات هورمونی از قاعدگی یا بارداری تلقی می‌کنند. 
 
گفتنی است که التهاب، حساسیت‌ سینه به  علت تغییرات هورمونی بسیار معمول بوده و به یک مسئله جدی مرتبط نمی‌شود اگر شما با انجام معاینات سینه مورد غیرعادی را یافت نکردید. اما همچنان به طور متناوب احساس درد در این ناحیه داشتید این ممکن است ریشه در دیگر بیماری‌های خوش‌خیم داشته باشد در اینجا به برخی از علل شایع در بروز درد سینه اشاره می‌شود. 

علل هورمونی 

به طور کلی نوجوانان با شروع چرخه قاعدگی و یا پیش از آن دردهایی را در ناحیه سینه خود احساس می‌کنند. بسیاری از زنان نیز درد سینه را در طول سال بارداری خود به طور مکرر تجربه می‌کنند. باید گفت هر دو فاز گفته شده با تغییر ناگهانی در سطح هورمونی زنانه همراه است. 
  
بارداری 

یکی از علائم اولیه بارداری درد سینه است به طور کلی میزان درد در سه ماهه اول شدت می‌یابد و سینه‌ها رشد کرده و رگ‌های آبی‌رنگ آن قابل مشاهده خواهد بود. چرا که این رگ‌ها نشان از افزایش جریان خون است. 
  
شیردهی 

در این دوره زمانی نیز زنان دچار درد سینه خواهند شد اما باید توجه داشته باشند که اگر دردها مکرر بوده و یا بهبود نمی‌یابند نشان از ورم سینه است. 
  
کیست سینه 


این کیست یک نوع کیسه پر مایع بوده که داخل سینه تشکیل می‌گردد. زمانی که غده سینه به طور قابل توجهی افزایش سایز می‌دهد  (یکبار یا بیشتر) ایجاد درد می‌کند غالبا این کیست‌ها خوش‌خیم بوده و با لمس کردن قابل تشخیص‌اند، اما در برخی موارد نیاز به انجام ماموگرافی یا سونوگرافی می‌باشد. 
  
ورم سینه 


این مشکل التهابی است که از انسداد مجاری بیشتر به وجود می‌آید این اتفاق ریشه در یک عفونت سینه ناشی از یک ویروس، باکتری‌ها و قارچ دارد که علائم هشدار آن قرمز، درد و به خصوص تب می‌باشد.
 


جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:14 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

آب چغندر حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند.
3 خاصیت فوق العاده آب چغندرآب چغندر قدرت عضلانی بیماران قلبی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد و به تناسب اندام ورزشکاران کمک می کند. 
 
آب چغندر و افزایش قدرت عضلانی بیماران قلبی 

 
طبق یک مطالعه جدید، آب چغندر حاوی غلظت بالایی از نیترات است و می تواند به افزایش قدرت عضلات بیماران قلبی کمک کند. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می شوند که در کمک به شل شدن دیواره رگ های خونی و بهبود سوخت و ساز بدن نقش مهمی دارند. تحقیقات نشان داده است که نیترات موجود در چغندر و سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، عملکرد عضلانی افراد به ویژه ورزشکاران و دوچرخه سواران را افزایش می دهد. 
 
به منظور این مطالعه، محققان مزایای نیترات را در رژیم غذایی ۹ نفر از افرادی که نارسایی قلبی داشتند، مورد آزمایش قرار دادند. نارسایی قلبی بیماری است که در آن قلب به تدریج قدرت پمپاژ خود را از دست می دهد. 
 
در این آزمایش به این بیماران آب چغندر داده شد و پس از دو ساعت مشخص شد که یک افزایش ۱۳ درصدی در قدرت ماهیچه هایی که سبب منبسط شدن و حرکت کردن زانوی این افراد می شد به وجود آمده است. پژوهشگران همچنین دریافتند که بیشترین مزایای آب چغندر هنگام حرکات سریع و قدرتی ماهیچه ها حاصل می شود. 
 
افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف 250 میلی لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می توانند فشار خون خود را تا 10 میلی متر جیوه کاهش دهند 
 
به منظور دست یافتن به مبنایی برای قدرت عضلات هر فرد، به مدت یک تا دو هفته قبل و بعد از مصرف مکمل نیترات، به همان ۹ بیمار آب چغندر فاقد نیترات داده شد. 
 
بر اساس نتایج به دست آمده، تغییرات شگرفی در قدرت عضلات و ماهیچه های این بیماران ظرف دو ساعت پس از مصرف آب چغندر مشاهده شد که نشان دهنده تأثیر عمده آن بر فعالیت های روزمره آن ها از جمله بلند شدن از صندلی، حمل بار، بالا رفتن از پله ها و نظایر آن بود. 
 
قدرت بدنی شاخص مهمی برای نوع عملکرد افراد است؛ خواه نارسایی قلبی یا سرطان داشته باشند یا هر بیماری دیگری. به طور کلی هر چه فرد از لحاظ جسمی قدرتمندتر باشد زندگی طولانی تری خواهد داشت. 
 
به گفته محققان، از سن خاصی به بعد، به ازای هر یک سال، یک درصد از قدرت عملکرد ماهیچه و عضلات بدن کاسته می شود. امید است یافته های این مطالعه بتواند در به تعویق انداختن ضعف و سستی ماهیچه ها ناشی از کهولت سن مؤثر باشد. 
 
آب چغندر و کاهش فشار خون 
 

طی بررسی اخیر در آمریکا که در ژورنال فشار خون به چاپ رسیده است، نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر می تواند موجب کاهش فشار خون شود. 
 
آب چغندر محتوی 2.0 گرم نیترات رژیمی می باشد. نیترات در بدن ابتدا به نیتریت و سپس نیتریک اکسید خون تبدیل می شود. نیتریک اکسید گازی است که موجب گشاد شدن عروق خونی می شود و به جریان خون کمک می کند. 
 
در این مطالعه 8 زن و 7مرد که فشار خون سیستولیک آن ها بین 140 تا 159 میلی متر جیوه بود و مشکل پزشکی دیگری نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد از داروهای کاهنده فشار خون استفاده نمی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه روزانه 250 میلی لیتر آب چغندر یا آب حاوی نیترات می نوشیدند و طی 24 ساعت بعدی فشار خون آن ها اندازه گیری می شد. این مطالعه از نوع شاهد-موردی بوده است. 
 
با توجه به نتایج این مطالعه، فشار خون در کسانی که از آب چغندر استفاده می کردند حتی پس از اتمام زمان گردش نیترات در بدن و برگشت سطح نیترات به میزان قبل از دریافت آب چغندر، نسبت به گروه دریافت کننده دارونما پایین تر بود. اثر نوشیدن آب چغندر 3 تا 6 ساعت پس از دریافت آب چغندر مشهودتر بود اما اثرات مثبت آن تا 24 ساعت کماکان وجود داشت. 
 
یافته های بررسی اخیر نشان داد که افراد با فشار خون بالا در صورت مصرف 250 میلی لیتر آب چغندر (معادل یک لیوان) می توانند فشار خون خود را تا 10 میلی متر جیوه کاهش دهند اما هنوز محققان به نتیجه قطعی در مورد مکمل یاری رژیم غذایی با آب چغندر و اثرات آن در سلامتی دست نیافته اند. 
 
با توجه به نتایج این مطالعه، امید است که با افزودن سبزیجات با نیترات بالا مثل یک واحد سبزیجات برگ سبز یا چغندر به رژیم غذایی افراد سبب ارتقای سطح سلامت قلب و عروق شویم. 
 
آب چغندر و تناسب اندام 

 
مطالعات نشان می دهد برای آنکه ورزش کردن نتیجه مثبتی داشته باشد، لازم است مصرف این نوشیدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. بر اساس مطالعات جدید مصرف آب چغندر کمک می کند تا ورزش کردن برای افراد مثمرثمر گردد. 
 
طبق پژوهش های انجام شده در آمریکا، نیترات موجود در آب چغندر در بدن به اکسید نیتریت تبدیل می گردد، که این مولکول قادر است رگ های خونی را گشاد کرده و جریان خون را افزایش دهد. 
 
طبق مطالعات به عمل آمده مربیان ورزشی که از آب چغندر استفاده می کنند، در هر دو حالت استراحت و ورزش کردن این انفعالات را در بدن خود تجربه می کنند. همچنین با این اتفاق فشارخون کاهش یافته و باعث می شود در حین ورزش اکسیژن کمتری نیاز باشد. 
 
این نوشیدنی شگفت انگیز کار قلب را سبک کرده و میزان O۲ تحویلی را بالا می برد، با این حرکت می توانید پیش از آن که خسته شوید میزان فعالیت بالایی داشته باشید. 
 
با انجام آزمایشاتی بر روی ۱۴ مرد که طول ۱۵ روز این نوشیدنی را مصرف کردند مشخص شد که این موضوع بر روی تورم شاهرگ بازویی آن ها تأثیر نداشته، اما اثر سخت کنندگی را بر آن ها گذاشته است. 

منبع: تبیان


جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:10 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

پوست دست‌های‌‌تان هم با یائسه شدن رطوبت و کلاژن‌ خود را از دست می‌دهد و احتمالا وقتی به آنها نگاه می‌کنید، به‌خاطر رگ‌های آبی مایل به سبز رنگ که در دست‌های‌‌تان پدیدار شده‌اند، احساس ناراحتی می‌کنید.
مراقبت از پوست در دوران یائسگیاستروژن، هورمونی است که نقش زیادی در استحکام پوست و موی شما بازی می‌کند و با وارد شدن به سن یائسگی و کاهش این هورمون، خانم‌ها دچار ریزش مو و افتادگی پوست می‌شوند. 
  
هرقدر هم که بگویند یائسگی به معنای از دست رفتن جوانی شما نیست اما اتفاقاتی که با گذشتن شما از این مرحله در ظاهرتان می‌افتد، می‌تواند بیشتر از هر زمانی شما را نگران ورودتان به جمع پیرها کند. 
 
واقعیت این است که با ورود به سن یائسگی، بدن شما در کلاژن‌سازی تنبل می‌شود و درنتیجه چربی پوست شما کاهش پیدا کرده، قدرت ارتجاعی پوست‌تان را از دست می‌دهید و با سرعتی بیشتر از قبل دچار افتادگی پوست می‌شوید. این چروک‌ها بیشتر خودشان را در ناحیه گردن و قسمت‌های بالای لب نشان می‌دهند و بر چهره و جوانی شما تاثیر می‌گذارند. 
 
اگر نمی‌خواهید پیری به این زودی‌ها بر چهره‌تان بنشیند این مطلب را بخوانید تا از علت و راه و روش درمان پوست‌تان باخبر شوید. 
 
وسواسی نباشید 

 
قدم اول برای اینکه پوست‌تان همچنان سالم و جوان باقی بماند، پاکیزه نگه داشتن آن است. پوست‌تان را همیشه بشویید و با پوست چرب شب‌ها سر بر بالین نگذارید؛ فقط باید حواس‌تان باشد تا رطوبت پوست‌تان حفظ شود زیرا خشکی عامل مهم ایجاد چین و چروک‌هاست. 
 
استفاده از صابون‌‌های سخت و شیمیایی که انبوهی از مواد شیمیایی دارند را کنار بگذارید و از صابون‌های حاوی روغن‌های طبیعی استفاده کنید؛ صابون‌های ملایم و آبرسان که حاوی هیدرات هستند، برای شما مناسب‌ترند. می‌توانید از ماسک‌های طبیعی استفاده کنید، خیار و ماست را روزی 10 الی 15 دقیقه روی پوست‌تان بگذارید. 
 
اجازه دهید تا خشک شود و سپس آن را بشویید. ماست سفت‌کننده پوست است و سلول‌های مرده آن را از بین می‌برد با گذاشتن این ماسک روی پوست‌تان به سفت‌تر شدن عضلات آن کمک می‌کنید. 
 
کرم مرطوب‌کننده همراه‌تان باشد 

 
کرم‌های مرطوب‌کننده و آبرسان در این سن باید جزء جدا نشدنی کیف‌تان باشند. خشکی پوست، چین و چروک پوست‌تان را بیشتر می‌کند، پس هر وقت احساس کردید پوست‌تان خشک شده است سطح آن را مرطوب کنید. غیر از پوست صورت‌تان، گردن‌تان را هم مرطوب کنید. چروک شدن این ناحیه هم تاثیر زیادی در چهره شما می‌گذارد. 
 
بی ضدآفتاب هرگز 

 
اگرچه اغلب سرطان‌های پوست و چین و چروک‌ها‌ در 20 تا 40 سالگی سراغ‌تان می‌آیند، اما در این سن هم پوست شما همچنان به ضد آفتاب نیاز دارد تا جوان بماند. به داروخانه بروید و ضدآفتابی با SPF30یا بالاتر بخرید و هر روز با حوصله تمام قسمت‌های پوست‌تان را با آن پوشش دهید. 
 
در این سنین لک‌ها در صورت، دست‌ها و قفسه سینه‌تان افزایش می‌یابند که بهتر است برای پیشگیری از کک و مک از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. می‌توانید با مشورت پزشک از کرم‌های ضدآفتاب یا محصولات روشن‌کننده پوست استفاده کنید. 
 
به داد دست‌هایتان‌هم برسید 

 
در این سنین ممکن است دست‌های‌تان هم زیبایی قبل را نداشته باشند. پوست دست‌های‌‌تان هم با یائسه شدن رطوبت و کلاژن‌ خود را از دست می‌دهد و احتمالا وقتی به آنها نگاه می‌کنید، به‌خاطر رگ‌های آبی مایل به سبز رنگ که در دست‌های‌‌تان پدیدار شده‌اند، احساس ناراحتی می‌کنید. 
 
برای جلوگیری از پیری پوست دست‌های‌تان به آنها هم مرطوب‌کننده برسانید و از کرم ضدآفتاب برای‌شان استفاده کنید. گذشته از این هنگام استفاده از شوینده‌های شیمیایی از دستکش استفاده کنید تا مواد شیمیایی به پوست‌تان آسیب نزند؛ با رعایت کردن این نکات تا حدودی می‌توانید پیری را از دست‌های‌‌تان دور کنید. 
 
به غذاهای‌تان طعم استروژن دهید 

 
کلاژن، پوست شما را جوان و شاداب می‌کند. حالا که قرار است هورمون استروژن‌تان کم شود، می‌توانید با خوردن خوراکی‌هایی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند پوست‌تان را محکم‌تر و شاداب‌تر نگه دارید. برای رسیدن به این هدف تا می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجاتی که رنگ روشن دارند، استفاده کنید، چغندر بخورید و مصرف هویج و خیار را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. بادام‌زمینی و کنجد هم می‌توانند میان‌وعده‌های مناسبی برای شما باشند. 
 
غذا با طعم سویا 

 
برای حفظ جوانی پوست‌تان از غذاهای حاوی سویا هم استفاده کنید که بسیار برای پوست‌تان مفید است. دانه سویا، ایزوفلاون دارد که شامل ترکیباتی است که شبیه استروژن عمل می‌کند و تغییراتی مثل نازک شدن پوست که ناشی از سن است را کاهش می‌دهد. کارشناسان معتقدند، تنها با مصرف حدود 50 میلی‌گرم ایزوفلاون در روز که معادل دو لیوان شیر سویاست، می‌توانید در یائسگی هم جوان به نظر برسید. 
 
آرامش داشته باشید 

 
استرس پوست‌تان را خشک و حساس می‌کند؛ از یک طرف پسوریازیس که استرس در مبتلا شدن به آن نقش زیادی دارد، شرایطی را ایجاد می‌کند تا پوست‌تان دچار خارش شود و از طرف دیگر اگر استرس داشته باشید دل و دماغ مراقبت از پوست‌تان را هم از دست می‌دهید و به سمت افتادگی و چروک بیشتر پوست‌تان پیش می‌روید. به کلاس یوگا بروید و مدیتیشن را امتحان کنید تا آرامش بیشتری به دست بیاورید. 
 
وزنه بزنید 

 
ورزش کردن تنها تکان دادن خود برای تقویت عضلات‌تان نیست؛ با ورزش کردن شما به دو روش اوضاع و احوال پوست‌تان را هم سر و سامان می‌دهید؛ اول اینکه استرس را کاهش می‌دهید و به جوان‌تر شدن پوست‌تان کمک می‌کنید و دوم اینکه ورزش تاثیر زیادی در هورمون‌های شما دارد و گردش خون‌تان را هم افزایش می‌دهد که چرخه پیر شدن پوست شما را کندتر می‌کند. با ورزش منظم، اکسیژن رسانی بیشتر و گردش خون بهتر، پوست‌تان روشن‌تر و سالم‌تر می‌شود. 
 
خواب خرسی داشته باشید 

 
اگر می‌خواهید پوست‌تان‌ تر و تازه به نظر بیایید، بی‌خیال استرس و شب‌کاری شوید و شب‌ها خوب بخوابید. خواب مناسب از تیره شدن اطراف چشم‌تان پیشگیری کرده و بدن‌تان را دوباره شارژ می‌کند. از طرفی خواب کم، هورمون‌های‌تان را بر هم می‌زند و متابولیسم بدن‌تان را تغییر می‌دهد. پس شب‌ها به خودتان رحم کنید، تلفن‌تان را کنار بگذارید و 8 تا 9 ساعت بخوابید. 
 
به مادرتان نگاه کنید 

 
دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان، استاد دانشگاه تهران معتقد است: کمبود هورمون استروژن و پروژسترون بافت همبندی پوست را ضعیف می‌کند و باعث آتروفی می‌شود. آتروفی، همان کاهش یا تحلیل عضلات است. درست است که هورمون‌ها دخیل‌اند و کمبود استروژن و پروژسترون اوضاع و احوال پوست‌تان را بر هم می‌ریزد، اما اگر مادرتان سال‌هاست که یائسه شده و همچنان پوست نسبتا خوبی دارد، احتمالا شما هم در دوران یائسگی همچنان زیبا می‌مانید. درصورتی‌که مادرتان بدون استفاده از کرم‌های مختلف جوان به نظر می‌رسد، با کمی خوش‌شانسی ممکن است شما هم ژن او را به ارث برده باشید و در این دوره هم جوان بمانید. 
 
ماساژ بگیرید 

 
با ماساژدرمانی و ورزش کردن هم می‌توانید به جوان شدن پوست‌تان کمک کنید. با این کار خون‌رسانی در پوست‌تان انجام می‌دهید و شادابی را به چهرتان اضافه می‌کنید. 
 
هورمون‌درمانی کنید 

 
واقعیت این است که قدرت جذب هورمون‌ها در بدن همه افراد یکسان نیست؛ بعضی‌ها این هورمون‌ها را خوب جذب نمی‌کنند، بعضی‌ها هم هورمون‌ها را بیشتر از حد نیاز جذب می‌کنند. پس اگر تصمیم به هورمون‌درمانی گرفته‌اید حتما با متخصص مشورت کنید. 
 
سبدتان را سالم کنید 

 
با خوردن مواد غذایی نمی‌توانید اوضاع را به حالت اول برگردانید و تنها می‌توانید با رعایت توصیه‌ها و بعضی نکات از افتادگی بیشتر پوست‌تان پیشگیری کنید. البته لازم است در این سال‌ها با خوردن بیشتر غلات و لوبیاها، استروژن بیشتری به بدن‌تان برسانید. از تخم‌کتان و تخم‌آفتابگردان در سالادها و رژیم غذایی‌تان استفاده کنید تا به سلامت پوست‌تان کمک کنید. تربچه‌ها را هم در سبد خریدتان قرار دهید تا جوان بمانید. 
 
دنبال زیبایی بدوید 

 
اول هورمون‌ها: استروژن، هورمونی است که نقش زیادی در استحکام پوست و موی شما بازی می‌کند و با وارد شدن به سن یائسگی و کاهش این هورمون، خانم‌ها دچار ریزش مو و افتادگی پوست می‌شوند. البته در این بین تنها کاهش هورمون استروژن نیست که کمر بر پیری پوست شما بسته و افزایش سن هم تاثیرش را بر چهره مرد و زن سالخورده می‌گذارد اما خانم‌های یائسه، پوست‌شان زودتر خشک شده، ناخن‌های‌شان شکننده می‌شود و دچار ریزش موی مردانه هم می‌شوند. 
 
اصطلاح ریزش موی مردانه مربوط به ریزش مویی است که به علت کمبود هورمون استروژن اتفاق می‌افتد که در خانم‌های یائسه بسیار شایع است. برای درمان این مشکلات با صلاحدید پزشک‌تان باید سراغ هورمون‌درمانی بروید. 
 
آخر جراحی 

 
اگر تلاش‌های‌تان برای پیشگیری کارگر نشد و هورمون‌درمانی و مکمل‌های دارویی هم کمکی به حفظ جوانی شما نکرد، برای اینکه دوباره جوانی را در پوست‌تان ببینید، می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید و از درمان‌های پیشرفته‌ای که این روزها رایج شده استفاده کنید.
 
درمان‌های معمول لیزر یا RF فراکشنال‌های فوتو تراپی، تزریق بوتاکس و ژل راه‌های جوان‌سازی پوست هستند و نهایتا اگر آنچه می‌خواهید نشدید، سراغ پزشک جراح پلاستیک بروید و عمل جراحی لیفتینگ انجام دهید. 

منبع: مجله سیب سبز


جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:10 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

مطالعات قبلی عصبانیت را با یک سری فرایندهای فیزیولوژیکی منفی مرتبط دانسته اند که از جمله آنها می توان به تصلب شرایین اشاره کرد. در این عارضه، رگ ها توسط موانع چربی به نام پلاک ها مسدود می شوند و می تواند به یک سری وضعیت هایی مانند حمله قلبی منجر شود.
یک پژوهش جدید نشان می دهد که نقش عصبانیت در کوتاهی عمر جدی است و مردانی که زود عصبانی می شوند، عمر کوتاه تری دارند. 
 
محققان پس از انجام تحقیق روی مردان حدود 35 ساله متوجه شدند که آن دسته از مردان که آستانه تحملشان پایین بود، در قیاس با مردانی که کمتر عصبانی می شوند، با احتمال کمتری برای این که 35 سال بعد در قید حیات باشند، روبرو بودند. 

براساس نتایج بررسی محققان دانشگاه ایالتی آیووا روی یک هزار و 307 مرد سرپرست خانوار، افرادی که در زمره 25 درصد مردان بسیار عصبانی قرار داشتند، در قیاس با افرادی که در زمره 25 درصد مردان بسیار آرام بودند، 1.57 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار داشتند. 

محققان حتی بعد از در نظر گرفتن عوامل دیگری نظیر سطح درآمد، وضعیت ازدواج و سیگاری بودن یا نبودن افراد، متوجه شدند که این ارتباط همچنان به قوت خود باقی است. 

مطالعات قبلی عصبانیت را با یک سری فرایندهای فیزیولوژیکی منفی مرتبط دانسته اند که از جمله آنها می توان به تصلب شرایین اشاره کرد. در این عارضه، رگ ها توسط موانع چربی به نام پلاک ها مسدود می شوند و می تواند به یک سری وضعیت هایی مانند حمله قلبی منجر شود. 

برای غلبه بر عصبانیت، لازم است که ابتدا احساس عصبانیت را بپذیریم، از ابزارهای تمرکز حواس استفاده کنیم و سپس از ابراز خشم خودداری کنیم. 

به گفته محققان، عصبانیت شکلی از تنش است و تنش باعث افزایش سطح کورتیزول در جریان خون می شود. 

مطالعات نشان داده اند که اگر عصبانیت و یا سایر اشکال تنش برای دوره های طولانی باقی بمانند ، می توانند باعث بروز اثرات منفی سلامتی مانند سندرم تحریک پذیری روده و یا افزایش سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی شود.


جمعه 17 مهر 1394برچسب:, :: 17:6 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 

اگر فکر می‌کنید کمبود ویتامین دارید یک آزمایش ساده بدهید و با تجویز پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید. یک نکته خوراکی و دوست داشتنی دیگر اینکه شکلات بخورید! شکلات سیاه به دلیل داشتن منیزیم نشاط آور و ضد خستگی است و حال و احوال شما را بهتر می‌کند.
با افسردگی پاییزی چه کنیم؟روزها کوتاهتر شده و شب زودتر می‌رسد، بعضی روزها خورشید کمرنگ می‌شود و هوا ابری و گرفته، کم کم هم باید به فکر سرد شدن هوا باشیم.

همه اینها خیلی‌ها را بی حوصله و کسل می‌کند. می‌روند درون خودشان و چهره شان رنگ غم می‌گیرد و باعث می‌شود به هرکسی که از پاییز تعریف کند و مثلا بگوید پادشاه فصل‌ها، چپ چپ نگاه کنند!‏

واقعیت این است که افسردگی پاییز و زمستان گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد. حتی گرمای عجیب و غریب این چند ساله هم نتوانسته نظرشان را نسبت به پاییز تغییر دهد و از آمدن این فصل خوشحال باشند.

اما با راهکارهایی می‌توان اختلالات خلقی فصل‌های سرد سال را کمی کمتر کرد و از هوای ابری و برگ‌های نارنجی هم لذت برد. ‏

وقتی نور نباشد

تغییر حال و احوال در فصل‌های خاص را افسردگی فصلی یا اختلال تاثیرپذیری فصلی (‏SAD‏) می‌گویند. حالتی که هر ساله در یک زمان مشخص رخ می‌دهد. معمولا هم در فصل‌های سرد سراغ مردم می‌آید و البته کسانی هم هستند که در بهار یا خیلی نادر در تابستان دچار این افسردگی می‌شوند. ‏

مهمترین عامل این افسردگی هم کاهش نور است. نور عامل انرژی است و وقتی مجبور می‌شویم در تاریکی به سرکار برویم و در تاریکی به خانه برگردیم وکمتر از نور خورشید استفاده کنیم، انرژی مان کمتر می‌شود. ‏

روان‌شناسان می‌گویند شیوع افسردگی‌های فصلی در سنین بالای ۴۵ بیشتر است. واکنش بیوشیمیایی بدن در برابر تغییرات آب و هوایی در این سنین به ایجاد تغییرات خلقی دامن می‌زند و البته این نوع از افسردگی در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.


بعضی از افراد هم به‌طور ژنتیک مستعد ابتلا به این اختلال هستند که در زنان به‌مراتب بیشتر از مردان است.‏

از طرف دیگر افسردگی در فصل پاییز و زمستان مربوط به ترشح هورمون ملاتونین از غده پینه آل در مغز است که هورمون وابسته به خواب هم نام داشته و در تاریکی و هنگام خواب شبانه بیشترین میزان ترشح را دارد.

بنابراین در پاییز و زمستان که طول روز کوتاه و طول شب بلند می‌شود، میزان ترشح این هورمون در بدن بیشتر می‌شود و در فرد ایجاد علائم افسردگی می‌کند.میزان این افسردگی در کشورهای سردسیر با زمستان‌های طولانی معمولا بیشتر است و حتی آمار خودکشی را در این فصل‌ها بالا می‌برد!

گردش و تفریح یادتان نرود‏

علایم افسردگی فصلی تا حدود زیادی شبیه افسردگی‌های عادی است. غمگینی، اضطراب،بی قراری، انزواگرایی، بی‌علاقگی به فعالیت‌های روزانه و ناتوانی در تمرکز٫ خستگی مفرط و کمبود انرژی، نیاز شدید به خواب، به مواد قندی و نشاسته ای، افزایش اشتها و پرخوری و در نهایت اضافه وزن هم در بسیاری از این افراد دیده می‌شود. ‏


اگر شما هم در این فصل‌ها بی‌حال‌تر هستید، بیشتر می‌خوابید، ذهن تان دیگر خلاق و پویا نیست و کمتر بیرون می‌روید و فعالیت اجتماعی‌تان کم شده و عصبی هستید و دیگر از زندگی لذت نمی‌برید، باید فکر درمان باشید.

افسردگی فصلی به خودی خود خطرناک نیست اما اگر ادامه پیدا کند یا در مواجه به مشکلات جدی زندگی عمیق‌تر شود، می‌تواند شما را مبتلا به افسردگی کند که درمان آن سخت‌تر است.

یکی از درمان‌هایی که برای این اختلال پیشنهاد می‌شود نوردرمانی است که باعث می‌شود از ترشح زیاد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. در موارد پیشرفته این اختلال از نور سفید فلورسنت استفاده می‌شود اما اگر اختلال شما یک افسردگی گذرا و خفیف است می‌توانید خودتان را بیشتر در معرض نور قرار دهید.

سعی کنید ساعتی را در طول روز زیر آفتاب راه بروید یا در تعطیلات آخر هفته از فضاهایی که آفتاب و نور بیشتری دارند استفاده کنید.تحقیقی انجام شده که نشان می‌دهد یک ساعت قدم زدن در نور آفتاب به اندازه دو ساعت قرار گرفتن در مقابل نور سفید فلورسنت می‌تواند در بهبود بیماری مؤثر باشد.‏

اگر می‌توانید صبح‌ها کمی زودتر از خواب بیدار شوید و قبل از رفتن به سرکار پیاده روی کنید. وقتی که هوا ابری است زمانی را در خارج از خانه بگذرانید و خودتان را در اتاق تاریک و بسته حبس نکنید.‏

از جمع دوستان و خانواده غافل نشوید. حالا که اول فصل پاییز است و احتمالا هنوز افسردگی تان بالا نزده، برنامه‌هایی برای دیدار با دوستان و وقت گذرانی با خانواده بریزید. این کار نشاط تان را بیشتر می‌کند و نمی‌گذارد در تنهایی خود فرو بروید. ‏

حتما در طول روز پرده‌های اتاق و محل کارتان را کنار بزنید تا از نور بی نصیب نمانید. حتی از لامپ‌های روشن‌تر برای تامین روشنایی محل کار و خانه استفاده کنید. ‏

اگر سرتان شلوغ است و در طول روز نمی‌توانید بیرون بروید سعی کنید ساعتی را حتماً کنار پنجره قرار بگیرید تا هم آفتاب بخورید و هم از فضای بسته فاصله بگیرید.


زمان خواب و کیفیت خواب هم در این زمینه مؤثر است. بی‌برنامه نباشید و زمان خواب و بیداری منظمی برای خودتان داشته باشید.

افراد دارای اختلال خلقی فصلی که موقع مشخصی در صبح بیدار می‌شوند و موقع مشخصی نیز می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که در اوقات متغیر بیدار شده و می‌خوابند، در طول روز هوشیارتر بوده و کمتر احساس خستگی می‌کنند.‏

از رنگ‌ها غافل نشوید. رنگ‌های روشن و گرم باعث تقویت روحیه و احساس شادی می‌شوند. در لباس‌های پاییزی تان یا در دکور خانه از این رنگ‌ها استفاده کنید تا روحیه بهتری داشته باشید.

تغذیه هم مهم است

تغذیه در روند بهبود اختلال افسردگی فصلی خیلی اهمیت دارد. حتی با بهبود شرایط تغذیه می‌توانید از بروز این اختلال پیشگیری کنید. کمبود آهن، امگا ۳ و اسیدفولیک تاثیر مستقیمی با بروز علائم افسردگی دارد.‏

ویتامین گروه ‏B‏ که در گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، غلات، دانه‌های خوراکی و ماهی هستند، در رژیم غذایی‌تان بگذارید. مصرف قهوه و شکر را در روز کمتر کنید چون هردوی اینها تاثیر ویتامین گروه ‏B‏ در بدن کم کرده و علائم افسردگی را شدید‌تر می‌کند. خوراکی‌های حاوی ویتامین ‏C‏ مثل پرتقال و کیوی را هم فراموش نکنید. ‏

اگر فکر می‌کنید کمبود ویتامین دارید یک آزمایش ساده بدهید و با تجویز پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید. یک نکته خوراکی و دوست داشتنی دیگر اینکه شکلات بخورید! شکلات سیاه به دلیل داشتن منیزیم نشاط آور و ضد خستگی است و حال و احوال شما را بهتر می‌کند.

موز هم به دلیل داشتن ویتامین‌های ‏B۶‎، ‏C‏ و منیزیم و گلوسیدها که انرژی‌بخش هستند و آجیل‌ها به دلیل داشتن امگا ۳، پتاسیم و آهن و ویامین‌های گروه ‏B، برای پیشگیری و درمان اختلال افسردگی پاییزی توصیه شده‌اند.‏

اما یادتان باشد اگر با رعایت همه این نکته‌ها باز هم حال و احوال تان بد است و نمی‌توانید با هوای پاییزی کنار بیایید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید. شاید شما نشانه‌های افسردگی داشته باشید و لازم باشد هرچه زودتر درمان جدی را آغاز کنید تا دچار مشکلات بیشتر نشوید.


درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان