علمی فرهنگی ورزشی

بحث کیفیت و قیمت خودروهای داخلی همواره یکی از مطالبات اصلی مشتریان ایرانی بوده است. متقاضیان داخلی خودرو همواره در حسرت سوار شدن بر یک خودروی با کیفیت با تکنولوژی روز دنیا به سر می برده اند اما…

با آمدن دولت جدید یکی از انتظارات کاهش تعرفه واردات خودرو و اسان تر شدن شرایط برای مردمی بود که تمایل داشتند خودروهای روز دنیا را با قیمت واقعی آنها سوار شوند و نه قیمت چند صد برابری. اما تمام این رویاها ناگهان با حضور نعمت زاده در برنامه پایش و آخرین تصمیم خودرویی وزارت خانه اش فرو ریخت. چند روز پیش محمدرضا نعمت زاده که در برنامه پایش حضور داشت، نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آن‌ها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گران‌تر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایین‌تر آن‌ها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد. از سویی دیگر با تعیین تعرفه ۱۴۰ درصد برای واردات خودروهای با ظرفیت بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی انحصار ثروتمندان برای سوار شدن بر این خودروهای بیشتر شد.

نعمت زاده در حالی از مشتری ایرانی می خواهد که با تحمل و گران خریدن خودروهای داخلی، به رشد خودروسازی کمک کند که مردم ایران سالهاست که محصولات بی کیفیت داخلی ( در مقایسه با خودروسازان خارجی) را تحمل می کنند و صدای نارضایتی آنها نمی تواند دیوار تعرفه های بالای خودرو را فرو ریزد.این در حالیست که خودروسازان خارجی علاوه بر تنوع فروش محصولات خود، توانسته اند با کیفیت ترین خودروها را با انواع قیمت ها عرضه کنند. در حالی که در ایران با پول پژو ۲۰۶ دامنه انتخاب ها محدود است که در خارج از کشور داستان به گونه ای دیگر است. در این گزارش این موضوع را بررسی می کنیم؛ اینکه در خارج از ایران با پول پژو ۲۰۶ می توان چه خودروهایی سوار شد؟

کیا

کیا درحالی یکی از عمده ترین خودروهای وارداتی ایران را تشکیل می دهد که تنها قشر مرفه ایران می توانند بر آن سوار شوند. اما در سایر کشورها خودروهای کیا یکی از خودروسازانی به شمار می رود که تنوع قیمتی زیادش دست مشتریان را برای انتخاب انواع مدل های آن باز گذاشته است. کیا سول یکی از ارزان قیمت ترین های این خودروساز است. مدل های کیا سول از ۱۴هزار تا ۲۰هزار دلار قیمت دارند. تنظیم خودکار صندلی ها و مجهز بودن کناره و صندلی جلوی به کیسه هوا از امکانات این خودرو به شمار می رود. لازم به ذکر است که مدل ۲۰۱۲ این خودرو ۱۳هزار دلار قیمت دارد.

09 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

10 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

همچنین ریو ۵درب از دیگر ارزان قیمت هایی است که با پژو ۲۰۶ برابری می کند (البته با دلار ۳هزار تومانی). این خودرو تنها ۱۳هزار دلار قیمت دارد.

11 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

07 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

شورلت

شورلت از آن برندهایی است که مدتهاست در ایران حضور ندارد. مدل سونیک این خودروسازی نیز ۱۴هزار دلار قیمت دارد. ۱۰کیسه هوا و بلوتوث بی سیم از امکانات این خودروی ارزان قیمت است که جثه ای مشابه با ۲۰۶ ایرانی دارد. این خودرو نیز گرچه هم قیمت با ۲۰۶ یا شاید ارزان تر از آن است (با در نظر داشتن دلار ۲۵۰۰تومانی) اما از لحاظ تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته تر از پژو ۲۰۶ ایرانیست.

01 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

08 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

شورلت اسپارک نیز قیمتی معادل ۱۲هزار دلار دارد. این خودروی کم مصرف نیز علیرغم قیمت کمی که دارد به ۱۰کیسه هوا مجهز است.

04 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

05 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

هیوندای اکسنت

هیوندا نیز از آن دست خودروهایی است که در ایران نمایندگی دارد و اتفاقا بیشترین محموله های وارداتی خودروهای ایران را تشکیل می دهد. اما از آنجایی که هیوندای نیز وارداتی محسوب می شود به لطف تعرفه بالای واردات خودرو در ایران، هر کسی جرات خرید آن را ندارد. اما مدل هیوندای اکسنت در حالی در ایران به ۹۰میلیون تومان رسیده است که برای خارج نشینان این خودرو قیمتی معادل ۲۰۶ دارد.

06 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

فورد فیستا

فورد آمریکایی نیز به لطف تحریم ها بازار ایران خود را از دست داد. این برند آمریکایی خیلی وقت است دیگر به ایران نمی آید و در حال حاضر یا پلاک های گذرموقت این خودروسازی یا مدل های قدیمی آن در خیابان های ایران تردد می کنند. فورد فیستا اما یکی از ارزان قیمت ترین هایی است که با قیمت ۲۰۶ ایرانی برابری می کند. مدل های فورد فیستا از ۱۳هزار دلار تا ۱۸هزار دلار قیمت دارند. این خودرو نیز ۷کیسه هوا دارد.

02 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

03 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

مزدا ۲

مزدا ۲ نیز در ایران حضور دارد و با قیمت ۷۵میلیون تومان فروخته می شود. اما این مدل خودرو یکی از ارزان قیمت ترین های دنیاست. قیمت این خودرو نیز حداقل ۱۴هزار دلار است.

12 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

13 MashinWwW.KamYab.IR  با پول 206 در خارج چه خودروهایی میخرند؟+عکس

 

منبع : جوکر



نزال زودرس شایع ترین اختلال جنسی در بین مردان زیر ۴۰ سال است. در بین افراد بالای ۴۰ سال هم این مشکل وجود دارد ولی اختلال شماره یک نیست. بنابراین اگر این مشکل را دارید تنها نیستید و امیدوارم در این نوشتار پاسخ سئوالاتتان را بگیرید.

sad man درباره انزال زودرس و  تمرین برای درمان انزال زودرس

*اگر می شود در مورد انزال زودرس و دلایل آن بیشتر توضیح بدهید؟

زودانزالی یا انزال زودرس به حالتی گفته می شود که فرد زود تر از زمانی که می خواهد به انزال برسد و یا اینکه به حدی زود به انزال برسد که شریک جنسی اش از ارتباط جنسی لذت کافی نبرد. البته باید انتظارات واقع گرایانه باشند. این تعریفی است که مورد تایید اکثر متخصصین علم مسائل جنسی یا سکسولوژی است.

*زمان استاندارد برای به انزال رسیدن چیست؟

در پاسخ به شما باید بگویم که زمان استانداردی برای رسیدن به انزال در نظر گرفته نشده با وجود اینکه بر طبق اکثریت افرادی که در مطالعات شرکت داشته اند یک سری زمانهایی پیشنهاد شده اما هیچ کدام قطعی نیستند چون این زمان بسته به نظر و رضایت افراد از رابطه جنسیشان از هر زوج تا زوج دیگر متفاوت است. اما پیشنهاد شده که اگر در ۵۰% یا بیشتر موارد ارتباط جنسی انزال زمانی اتفاق افتاد که فرد و یا شریک جنسی اش راضی نبودند یعنی فرد مشکوک به این اختلال هست و می شود مورد تشخیص و درمان قرارش داد. در ضمن این مهم است که اول ببینید کی بود که متوجه شدید که این اختلال را دارید و از کجا متوجه شدید. آیا خودتان ناراحتید؟ شریک جنسیتان از طریق دخول ارضا نمی شود و یا از جایی یا کسی شنیدید که مثلا اگر رابطه جنسی زیر ۱۰ دقیقه باشد یعنی مشکل دارید؟ معمولا جزو سنجش های اولیه ای که برای تشخیص و درمان این اختلال انجام می شود گرفتن شرح حال دقیق فرد و شریک جنسی اش (هر دو با هم) است چون رابطه زوج ها در ایجاد و یا دامن زدن به این مشکل نقش بسزایی دارد.

* دلایل اختلال انزال زودرس یا زود انزالی چیست؟

تنها دلایلی که برای ایجاد این اختلال پیشنهاد شده دلایل روحی و روانی هستند و دلایل پزشکی بندرت برای این اختلال گزارش شده. انزال زودرس را ما در دو دسته مورد شناخت و درمان قرار می دهیم: یکی اختلال جنسی اولیه یعنی از زمانی که فرد بالغ شده و تجربه خودارضایی یا دخول داشته همیشه زودانزالی داشته و دیگری اختلال ثانویه یعنی فرد از زمان خاصی این اختلال را تجربه کرده و مثلا در تجربیات قبلی اش این حالت را نداشته.

بطور کلی از دید روان شناسی چند مسئله پیشنهاد شده که می تواند باعث بروز زودانزالی در آقایان بشود: یکی اینکه اگر فرد در زمان نوجوانی و یا بچگی در حین خودارضایی و یا مثلا بازی کردن با آلت تناسلی اش مورد تنبیه واقع شده باشد، علاوه بر احساس ترس و گناهی که از این موضوع می کند ممکن است شرطی بشود که زود به انزال برسد که کسی سر نرسد و به اصطلاح مچش را بگیرد و تغییر دادن این عادت کار ساده ای نیست. مورد بعدی، شیوع این اختلال در بین کسانی که در سنین کودکی و نوجوانی مورد آزار جنسی آشنایانشان و یا افراد غریبه قرار گرفته اند هم در پژوهش ها گزارش شده. گروه بعدی که در معرض انزال زودرس هستند کسانی هستند که برای بارهای اول رابطه جنسی را تجربه می کنند البته نه همه شان. این افراد ممکن است کنترل خوبی روی زمان انزالشان نداشته باشند. دلیل این مسئله آن است که محیط واژن خانم ها احساس جدیدی را در فرد ایجاد می کند که موجب تحریک شدید فرد می شود. در این حالت معمولا افراد به مرور زمان و با شناسایی احساساتی که در حین نزدیکی دارند می توانند کنترل را بدست بیاورند.

*من به لحاظ اعتقادات دینی نه خودارضایی کرده ام و نه رابطه جنسی داشتم، می ترسم که در اولین ارتباط جنسی بعد از ازدواج با همسرم دچار انزال زودرس بشوم. آیا این تاثیری دارد اصلا و اگر دارد راه حل چیست؟

اولا ربط این دو مسئله اصلا قطعی نیست و ثانیا در بین افرادی که برای بار اول رابطه جنسی را تجربه می کنند انزال زودرس بدلیل تحریک شدیدی که می شوند ممکن است پیش بیاید و تا مدتی هم طول بکشد که کنترل خودشان را بدست بیاورند که کاملا طبیعی است. در این موارد و کلا پس از ازدواج فقط توصیه من این است که اگر یک یا چند بار اول این مسئله پیش آمد نگران نشوید و خودتان و شریک جنسیتان را تحت فشار روحی قرار ندهید. در مورد اینکه حالا چه می شود کرد تا انتهای مطلب تمرین هایی پیشنهاد می شود که با انجام دادنشان نتیجه بسیار موثری می توانید بگیرید. از دلایل دیگر زود انزالی یا انزال زودرس استرس و فشار روحی است. بجز فشارهایی که از خارج به فرد وارد می آید مثل ناراحتی سر کار و غیره. فشاری که فرد به خودش می آورد هم مهم است و رابطه هر چقدر با درک و تفاهم باشد این مشکل زود تر حل می شود و بعضا اصلا پیش نمی آید.

* آیا رژیم غذایی خاصی در این مورد کمک کننده است؟

باید بگویم که بعضی افراد اعتقاد دارند که غذاهای بسیار تند و ادویه هایی مثل کاری و فلفل می توانند باعث انزال زودرس بشوند که هنوز پژوهش محکمی در این مورد در دست نیست. در موارد نه خیلی شایع هم بهم خوردن تعادل هورمون ها از جمله پرولاکتین، دوپامین و سروتونین بطور طبیعی و یا بر اثر استفاده از برخی دارو ها می تواند باعث انزال زودرس شود. این قضیه با مراجعه به پزشک و انجام یک سری آزمایشات هورمونی می تواند تایید بشود و در صورت لزوم درمان شود.

* به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟

* من انزال زودرس دارم و به پزشک که مراجعه کردم گفت که چون ریشم هم در نیامده ممکن است تستوسترونم کم باشد. از شما راهنمایی می خواستم.

ابتدا باید آزمایش بدهید و بعد طبق نظر پزشک درمان را دنبال کنید. دوم اینکه از روی در نیامدن ریش نمی شود تشخیص قطعی اختلالات هورمون ها را داد بخصوص که ۱۹ ساله هستید و هنوز سن بلوغ به پایان نرسیده (گرچه به نسبت دیر تر از بقیه پسر ها رشد موهای صورت را تجربه می کنید) چون زمان رویش موی صورت به مسائلی مثل توارث و غیره هم بستگی دارد. بنابراین در مجموع توصیه می شود که آزمایشات کامل بدهید و در صورتی که مشکل پزشکی نداشته باشید باید به روان درمانگر جنسی و یا متخصصین روان شناسی ارجاع داده شوید.

برای درمان انزال زودرس معمولا پزشک با همکاری روانپزشک یا روان شناس یا روان درمانگر جنسی فرد را مورد معالجه قرار می دهد چون فاکتورهای متعددی در کار است. معمولا تشخیص و درمان انزال زودرس با حضور خانم و آقا هر دو زیر نظر روان درمانگر جنسی انجام می شود مگر اینکه نیاز به مداخله دارویی باشد. در مجموع هیچ دارویی توسط اف دی ای یا آژانس نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا برای درمان انزال زودرس تاییدیه نگرفته البته در کشور های مختلف این قضیه متفاوت است. اما درمان های غیر دارویی بسیار مفیدی هست که این دو تمرین بالای ۸۵% موفقیت داشته:

اولی تمرین برای کنترل انزال و دومی هم تقویت ماهیچه های لگن.

روش اول تحریک و توقف که به شما یاد می دهد چطور زمان انزالتان را تنظیم کنید: فرد به حالتی شبیه خود ارضایی با دست خودش را تحریک می کند یا از شریک جنسی اش می خواهد که این کار را برایش انجام دهد و درست پیش از رسیدن به انزال توقف می کند، این کار را برای سه بار انجام می دهد و برای بار چهارم می تواند به انزال برسد. (برای چند هفته اول با دست خالی و بعد با ژل های لغزنده کننده این تمرین را انجام بدهید که مقاومت را بالا ببرید). از زمانی که این مطلب را می خوانید و می خواهید تمرین ها را شروع کنید، به مدت ۲ تا ۳ هفته سعی کنید رابطه جنسی نداشته باشید. اگر به این اصل پایبند باشید نتیجه بسیار بهتری می گیرید چون مغزتان گیج نمی شود که تحریکات مختلفی را دریافت می کند و به هر کدام باید پاسخ خاصی بدهد. حتما با شریک جنسیتان از قبل صحبت کنید که این مسئله باعث کدورت نشود. در ضمن در این مدت ارتباط فیزیکیتان را با هم نگهدارید مثل نوازش کردن و بوسیدن و غیره. بعد از ۲ یا ۳ هفته می توانید رابطه را کم کم شروع کنید اما باز هم اول یک یا دو بار به مرحله انزال برسید ولی حرکت را کم کنید یا متوقف کنید و بگذارید حالت تحریک از بین برود و برای بار سوم می توانید به انزال برسید. در ضمن کشیدن نفس عمیق هم در به تعویق انداختن انزال و کنترل روی زمان آن نقش موثری دارد. این تمرین برای همسرتان ممکن است کمی سخت باشد چون مراحل پیوسته نیست بنابراین حتما قبل از آن با هم صحبت بکنید. بعد از شش ماه که این تمرین را بطور پیوسته انجام دهید نتیجه آن را خواهید دید.

تمرین بعدی تمرین ماهیچه های کف لگن است: این تمرین روی ماهیچه هایی کار می کند که مسئول نعوظ و انزال در مردان هستند. برای پیدا کردن آن ها در حین ادرار کردن، ادرار خود را نگاه دارید و سپس   رها کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا این عضله ها را پیدا کنید و بتوانید آن ها را کنترل کنید. بعد از شناسایی این ماهیچه ها حتی در حالت عادی هم (در حین دیدن تلویزیون، کار و غیره) می توانید مرتبا آن ها را منقبض کرده برای چند ثانیه نگاه دارید و سپس   رها کنید. پس اول مدتی وقت صرف کنید تا این عضلات را پیدا کنید. بعد که دیگر بدون ادرار کردن هم آن ها را تحت کنترل داشتید می توانید از دو سری ۱۰ تایی صبح و شب یعنی ۲۰ تا صبح و ۲۰ تا شب شروع کنید و عضلاتتان را منقبض کنید، برای ۱ تا ۳ ثانیه نگهدارید و بعد   رها کنید. هر هفته ۱۰ تا به این تمرین ها اضافه کنید زمانی که تعداد آن ها رسید به ۵۰ یا ۶۰ تا صبح و ۵۰ تا ۶۰ تا شب همین عدد آن را نگهدارید.

وقتی که به انجام تمرین ها عادت می کنید دیگر حتی لازم نیست که فقط صبح آن ها را انجام دهید می توانید در طول روز آن ها را به مرور انجام دهید. در ضمن اگر عضلات کف لگن قوی داشته باشید دچار عوارض بالا رفتن سن هم نخواهید شد چون اکثرا در افراد کهنسال قدرت نعوظ کم می شود وزاویه آلت به سمت پایین تغییر می کند اما با داشتن عضلات کف لگن قوی این عوارض بسیار کمتر می شوند. این را هم تاکید کنم که نتیجه این تمرین ها حداقل پس از شش ماه اگر بطور مرتب انجام شوند بروز می کنند. توقع تاثیر یک شبه نداشته باشید.

انزال زودرس می تواند روی رابطه جنسی افراد تاثیر منفی بگذارد. روی اعتماد به نفسشان، رضایت از خودشان و از همه مهم تر احساس طرف مقابلشان. بعضی از زوج ها حتی کارشان به جدایی می کشد. در بعضی افراد حتی آنقدر روی روحیه شان اثر منفی دارد که ممکن است به مشکلات نعوظ هم دچار بشوند. بنابراین افراد درصدد حل این مشکل برمی آیند و بعضی اوقات کارهایی می کنند که در دراز مدت متاسفانه باعث پشیمانی می تواند بشود. بنابراین اگر دقیقا کارهایی را که گفته شد انجام دادید و اصلا نتیجه نداد آن وقت می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید که تست ها را انجام دهید و اگر لازم باشد به متخصصین دیگر ارجاع داده شوید.



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 10:19 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

در زناشویی

با من حرف بزن، می خواهم تو را بشنوم، می خواهم احساساتت را در قالب کلمات لمس کنم. اگر تو نگویی، من چگونه می توانم بدانم در قلبت چه می گذرد.

چگونه می توانم معنی برخی دلخوری و ناراحتی هایت را بدانم؟ دلم می خواهد یک دل سیر حرف بزنی، دلم می خواهد یک دل سیر حرف بزنم. حرف هایی که تنها تو می توانی شنونده اش باشی. حرف هایی مخصوص من​ وخلوتمان. بیا یکدیگر را بشنویم. بیا حرفی نگفته بین مان باقی نماند. نزدیک تر بیا، صدایت را بهتر بشنوم !

IMAGE634716633331436641 حرف های ممنوعه در زناشویی

گفت وگو یکی از اصول طلایی زندگی مشترک است. برای آنها که می خواهند در قلب یکدیگر ماندگار شوند، راهی جز این باقی نمی ماند که حرف ها و احساساتشان را بیان کنند، همان طور که قبلا هم گفتیم همسر شما علم غیب ندارد، پس چیزهایی را که فکر می کنید باید بداند به او بگویید و رفتاری داشته باشید که همسرتان هم احساس راحتی کند تا حرف هایش را به شما بزند اما با تمام صمیمیتی که بین زن و شوهر باید برقرار باشد، گاهی نمی توان همه حرف ها را گفت.

برخی حرف ها نگفتنی هستند و بیان شان نه تنها کمکی به صمیمیت بین دو نفر نمی کند بلکه باعث می شود از هم دور شوند و مشکلاتی برایشان ایجاد خواهد کرد.

اسم این حرف ها را نگفتنی های زناشویی گذاشته ایم. شما و همسرتان هر کدام یک حریم خصوصی دارید. این حریم هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی کند، مگر این که به کل زندگی مشترک لطمه بزند.

حرف ها و برخی رازهای زندگی تان باید در حریم خصوصی باقی بماند، اما این که گفت وگو شرط لازم بقای زندگی است، از یک طرف و این که برخی حرف ها باید نگفته بماند از طرف دیگر ممکن است باعث گیج شدن شما شود، پس فرمول خاصی لازم دارید تا بدانید چه حرف هایی را نباید بگویید.

_ لازم نیست تمام اسرار گذشته و مسائل مربوط به خانواده تان را که در زندگی مشترک شما تاثیری ندارد، بازگو کنید.

_ درست است در زمان ازدواج باید صادق بود اما حال که چند سالی از ازدواج تان گذشته و روابط تان هم خوب است، چه نیازی دارد از رابطه ای که زمانی با کسی داشتید و تمام شده و دیگر هیچ اثری از آن باقی نیست، صحبت کنید؟

_ اشتباهات گذشته را در صورتی که از آنها درس گرفته اید و دیگر تکرار نمی کنید،به گذشته بسپارید. مشکلات خاص خانواده تان که اگر همسرتان بداند باعث کنایه زدن یا ناراحتی اش می شود و هیچ تاثیری در زندگی مشترک شما ندارد هم جزو آن دسته از نگفتنی های زناشویی است.

_ بهتر است حرف های بی فایده را نگویید و پای میز مذاکره، احساسات، نیازها و رویاهایتان را وسط بگذارید و برای فردای زندگی تان نقشه های زیبا بکشید. حرف هایی که گفتن آن باعث تلخی زندگی تان می شود و فاید ه ای هم ندارد، فراموش کنید، البته این حق همسر شماست که همه چیز را درباره زندگی شما بداند اما گاهی کالبد شکافی گذشته لطمه جدی به زندگی تان می زند.

_ آنقدر حرف های لازم و ضروری برای گفتن دارید که دیگر وقتی برای نگفتنی ها باقی نمی ماند. گفتنی های زندگی زناشویی به اندازه تمام لحظات زندگی تان وقت خواهد برد.



خیلی ها به عنوان شادترین روزهای آشنایی می شناسندش و برای بعضی ها هم پرتنش ترین روزهای آشنایی است. دوران نامزدی آنقدر حساس و پیچیده است، که اگر تنها کمی به ریزه کاری هایش بی توجه باشید، به دردسرساز ترین روزهای زندگی تان تبدیل می شود. اما نگران نباشید! کافی است باید های این دوران را بشناسید و به خط قرمزهایش احترام بگذارید تا نه تنها از آن به سلامت عبور کنید، بلکه یک دنیا تجربه و شناخت را هم از این دوران به زندگی مشترک خود ببرید. محمود هندی پور، روانشناس و مشاور برایمان درباره بایدها و نباید ها و البته خط قرمزهای دوران نامزدی توضیح می دهد.

زن و شوهر نشوید!

دوره نامزدی به دوره ای اطلاق می شود که دختر و پسر پس از آشنایی اولیه و انتخاب اولیه برای ازدواج با ورود به خانواده های یکدیگر و گسترده تر کردن دامنه ارتباطشان، بار دیگر از خود می پرسند که آیا فرد مناسبی را برای ساختن یک زندگی مشترک انتخاب کرده اند یا خیر. پس هم شما و هم خانواده تان فراموش نکنید که دوره نامزدی برای شناخت بیشتر یا تجدید نظر در تصمیم گیری است و بنابر این هیچ تصمیمی صد در صد و تمام شده نیست. در این ماه ها، خود را در ذهنتان زن و شوهر نبینید و نه با رفت و آمد خیلی کم؛ توان شناخت را از خود دریغ کنید و نه با بیش از حد در کنار یکدیگر بودن وابستگی بی حد و مرزی را ایجاد کنید که تجدید نظر در تصمیم را برایتان سخت کند. به عبارت دیگر، هم به حیطه شخصی و خلوت یکدیگر احترام بگذارید و هم در کنار یکدیگر بودن را در کنار خانواده ها را تجربه کنید.

حد و مرز تماس فیزیکی را نگه دارید

تماس جسمی در دوره نامزدی، خط قرمزی است که حتی اگر به سنت ها اعتقاد نداشته باشید، بهتر است آن را به رسمت بشناسید. نامزدی، دوره ایست که هر دو طرف برای بررسی و شناخت بیشتر طرف مقابل و خانواده او کنار یکدیگر قرار می گیرند. در دوره نامزدی قرار است متوجه شوید که آیا تصمیم اولیه و انتخابتان می تواند شما را به آینده ای آرام هدایت کند یا اینکه باید راه را عوض کنید و به گزینه دیگری برای ازدواج فکر کنید. یادتان باشد در دوره نامزدی همیشه این احتمال وجود دارد که شما یا نامزدتان بعد از شناخت بیشتر به این نتیجه برسید که برای هم مناسب نیستید، پس دوره نامزدی را به عنوان یک ارتباط همیشگی تلقی نکنید و همه چیز را تمام شده ندانید.

خودتان را پنهان نکنید

روزهای نامزدی، بهترین فرصت شما برای شناختن خانواده همسر آینده و محیطی است که قرار است به آن وارد شوید. هر کدام از ما در خانواده هایمان شکل گرفتیم و بنای شخصیتمان هم تحت تاثیر والدین و محیط شکل گرفته و به همین دلیل پیشنهاد می شود ۵۰ درصد برای شناخت طرف مقابل و ۵۰ درصد برای شناخت خانواده او وقت بگذارید. برای شروع بهتر است در جمع آنها حضور پیدا کنید، پس اگر به مهمانی های خانوادگی دعوت شدید، حتما در آن جمع شرکت کنید. اما این سکه، روی دیگری هم دارد و کم نیستند نامزدهایی که به بهانه به دست آوردن این شناخت، فاصله ها را از میان می برند و این دوره را از چالش و بحث پر می کنند. درست است که هفته ای ۲ تا ۳ نوبت حضور در کنار خانواده ها می تواند زمینه شناخت مناسبی را فراهم کند اما از یاد نبرید که حضور بی حد و مرز شما در خانه و در روابط خانواده همسرتان، می تواند شان و جایگاه شما را به خطر بیندازید. یادتان نرود که هنوز هیچ چیز قطعی نشده و شما بیشتر از آنچه عضوی از خانواده آنها باشید، به یک مهمان یا یک دوست نزدیک شباهت دارید.

جیبتان را یکی نکنید

در این دوره می توانید در مورد درآمد یا دیگر مسایل مالی از نامزدتان سوال کنید و به آن وارد شوید. همانطور که گفتیم نامزدی بهترین زمان برای شناخت او و سبک زندگی اش است پس در این دوره همه چیز را شفاف به هم بگویید. اما بیش از حد در این توصیه غرق نشوید! به یاد داشته باشید که دلیلی ندارد دختر یا خانواده او انتظار داشته باشند پسر هزینه های نامزدش را متقبل شود ( این موضوع برای دوره بعد از عقد مصداق دارد ) و در عین حال اجازه ندارید به او بگویید چگونه پولش را هزینه کند، مگر این که به صورت پیشنهاد باشد.

با دوستانش صمیمی تر از او نشوید

یکی دیگر از راه های شناخت عمیق و آگاهانه، بررسی و شناخت نسبی دوستان نزدیک طرف مقابل است. یک مثل قدیمی می گوید آدم ها را می توان از روی دوستان صمیمی شان شناخت. در واقع دیدن رفتارها شنیدن عقاید و سلایق در این جمع ها به شناخت بیشتر شما کمک می کند اما در این مورد هم لزومی به نزدیک شدن زیاد و بیش از حد صمیمی شدن وجود ندارد . به یاد داشته باشید که آنها تنها دوستان نامزد شما هستند و شما تنها نامزد دوستشان. پس در جمع و روابط آنها حل نشوید چراکه در بسیاری از موارد، چنین نزدیک شدن هایی می تواند حساسیت زا و مشکل ساز شود.

به جایش تصمیم نگیرید

باز هم باید تکرار کنیم. شما نامزد او هستید نه همسرش! به عبارت دیگر، شما تنها مشاهده کننده زندگی او هستید نه برنامه ریز زندگی او. در این ماه ها خواهید فهمید که او چگونه می اندیشد چگونه مسایل را نگاه و حل می کند چقدر تحت تاثیر خانواده و دیگران است. از طرف دیگر، با کمی حساسیت پی خواهید برد که چقدر استقلال دارد یا در مسائل مسئله مدار یا هیجان مدار است. اما از یاد نبرید شما نباید خط مشی برای او ایجاد کنید، بلکه بهتر است بیننده ای تیزبین باشید تا شناختتان کاملتر شود و در پایان آنچه دیده اید را جمع بندی کنید و تصمیم بگیرید.

او را تغییر ندهید

قرار نیست شما او را تغییردهید و این تلاش برای تغییر دادن از اشتباهات بزرگ قبل از ازدواج محسوب می شود . قطعا ظاهر او باید برای شما قابل قبول بوده باشد که با او وارد دوره نامزدی شده اید. در این مورد هم می توانید گاهی پیشنهادی داشته باشید اما نمی توانید به دنبال تغییرات بنیادی در نامزدتان باشید. پس آنچه را که وجود دارد ببینید و از خود بپرسید که بدون به وجود آمدن تغییر بنیادی در ظاهر و شخصیتش، آیا باز هم برای شما قابل پذیرش است یا نه. فراموش نکنید که حتی اگر نامزدتان در این دوره بخاطر شما تغییراتی را در رفتار و ظاهرش ایجاد کند، این تغییرات پایدار نخواهد بود.



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 10:9 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

قانون یكم:

به شما جسمی داده می‌شود.

چه جسمتان را دوست داشته

یا از آن متنفر باشید

، باید بدانید كه در طول زندگی در دنیای خاكی با شماست.

قانون دوم:

در مدرسه‌ای غیر رسمی و تمام وقت نام‌نویسی كرده‌اید كه

"زندگی" نام دارد.

در این مدرسه هر روز فرصت یادگیری دروس را دارید.

چه این درس‌ها را دوست داشته باشید چه از آن بدتان بیاید،

پس بهتر است به عنوان بخشی از برنامه آموزشی

برایشان طرح‌ریزی كنید

قانون سوم:

اشتباه وجود ندارد، تنها درس است.

رشد فرآیند آزمایش است،

یك سلسله دادرسی،

خطا و پیروزی‌های گهگاهی،

آزمایش‌های ناكام نیز

به همان اندازه آزمایش‌های موفق بخشی از فرآیند رشد هستند

قانون چهارم:

درس آنقدر تكرار می‌شود تا آموخته شود.

درس‌ها در اشكال مختلف آنقدر تكرار می‌شوند،

تا آنها را بیاموزید. وقتی آموختید

می‌توانید درس بعدی را شروع كنید،

بنابراين بهتر است زودتر درس‌هايتان را بياموزيد

قانون پنجم:

آموختن پایان ندارد.

هیچ بخشی از زندگی نیست كه در آن درسی نباشد

. اگر زنده هستید درس‌هایتان را نیز باید بیاموزید

قانون ششم:

قضاوت سریع نكنيد، غيبت نكنيد، ادعا نكنيد،

سرزنش نكنيد،تحقيرو مسخره نكنيد

، وگرنه سرتون مياد.

خداوند شما را در همان شرايط قرار مي‌دهد

تا ببيند شما چكار مي‌كنيد.

قانون هفتم:

دیگران فقط آینه شما هستند.

نمی‌توانید از چیزی در دیگران خوشتان بیاید یا بدتان بیاید

، مگر آنكه منعكس كننده چیزی باشد كه

درباره خودتان می‌پسندید یا از آن بدتان می‌آید.

قانون هشتم:

انتخاب چگونه زندگی كردن با شماست

. همه ابزار و منابع مورد نیاز را در اختیار دارید،

این كه با آنها چه می‌كنید، بستگی به خودتان دارد.

قانون نهم:

جواب‌هایتان در وجود خودتان است.

تنها كاری كه باید بكنید این است كه نگاه كنید،

گوش بدهید و اعتماد كنید.

قانون دهم :

خيرخواهِ همه باشيد تا به شما نيز خير برسد..



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 10:6 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

این مطلب را دوستی برام فرستاده تادر وبلاگم بذارم به رسم دوستی این کار انجام میدم تا متوجه باشیم خطایی نکنیم:{{ تو وبلاگ با وبلاگ نویسی بنام م-م اشنا شدم واین رابطه ادامه یافت تا رسید که عاشق همدیگه شدیم عکس .شماره تلفن .مکالمات طولانی وحتی دیدارتا جایی که فکرکردم پرنده خوشبختی سراغم آمده چون چند بار در مساله عشق ودوستی تجربه تلخی داشتم وبه طریقی هرکس دنبال منافع خودش بوده به رسم دوستی خواستیم کمکی کرده باشم واز طرفی امتحانی کرده باشم وجهی را ازش طلب کردم که بعد از 2هفته ناز وادا واریز کرد وتازه با منت که پدرم اصالت جهانی داره.وخانواده ما تو ایران تکه وکلی منم منم !!! داداشم یله داداشم دکتره.خودم استاد زبان هستم ازتمام دانشگاهای دنیا مرا دعوت به کار وتدریس کردند.مربی والیبالم....خانم م-م خیلی ایراد ها داشت که خودش ایرادهای خودش را اصلا قبول نداشت ومیگفت متولدین مرداد اشتباه نمیکنند استغفرالله ....طوری حرف میزدکه خودم شک کرده بودم بهترینه.......گذشت ودید که اشتباهاتش زیاد شده واز طرفی این خانم عاشق تعریف کردن از خودش ..دیدم قصه ادامه داره تازه دوستان وبلاگ نویسش  هم اضافه شدن همه در ظاهر مسلمان ودر باطن نجس ...بگذریم ما شروع کردیم به پند ونصیحت کردن که این راهی که اخرش بیراه هست مسیر زندگی را عوض کن و...در جواب که ما هرروز صبح باید به همدیگه سلام بگیم و...نظر بذاریم ...تا اینکه دامنه اختلاف شدت گرفت وقهرها شروع شدودوباره آشتی ...ناغافل که یک روزپیامک زد باکلی عجز وناله که کشتی من غرق شده. با توجه به تعاریفی که از خودش کرده بود....گفتم اصل قصه چیه ؟؟؟گفت پولی راکه بعنوان کادوی تولد بهت داده بودم را برگردون...در حیران اینکه دم خروس را باور کنم یا قسم حضرت ابوالفضل ..وتمام این رابطه ها بصورت نوار جلوی چشمم رد میشد.که ادمهای بااصالت یعنی این؟آدم که کادو میده بعد میگه پس بده ...وهزار اما وچرا ...باقی ماجرا بماند اما سوالم اینجاست که در آیین دوستی معرفت این کار یعنی چه؟؟تازه فهمیدم عشق های امروز همه دروغه...}}

سخن وبلاگ نویس:باتوجه به مطلب ارسالی دوست عزیزم که خلاصه آن را گذاشتم باید گفت عشق مقدسه .هستند کسانی که از عشق چیزی نمیدانند ولی سنگ سینه عشق را میزنند.پس باید مراقب بود ویاد شعری افتادم در وصف این قبیل دوستان گم گشته راه

به ظاهر گر چه زیبایی*********به باطن مارکبرایی

و باتاکید براین جمله یادمان باشد:خیانت همیشه در اوج اعتماد اتفاق می افتد .



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 10:4 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

همیشه آنچه راحت به دست می آید راحت از دست می رود همیشه به نگاهمان به روبروست بدون آنکه نگران پل های پشت سرمان باشیم که مبادا خراب شوند همیشه بدها را خوب می بینیم و خوب ها را بد همیشه از آنچه داریم غافلیم . به آنچه دست نیافتنی است تمایل داریم همیشه شعار عشق سر می دهیم ولی از درک معنی عشق عاجزیم همیشه بین صدراهی استخاره گیر کرده ایم و راه را گم می کنیم همیشه همه چیز را ناچیز می دانیم جز خود راکه در لاک غروروخودخواهی گم است و دیگری را نمی بیند همیشه درگیر این همیشه هاییم اما افسوس هرگز عبرت تجربه ی این همیشه ها را نمی فهمیم و باز نقطه سر خط. باز روز از نو و روزی از نو و طومار همیشه ها از نو. بخاطر کرده های دل غافلمان خود را شکست خورده می بینیم و روزگار را مقصر و شانسمان را سیاه و خدا را قاضی و داوری که به عدالت حکم نمی کند. همیشه درگیر این کفر هاییم همیشه ی روزگار. همیشه ی ایام.



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 9:46 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
خنجر از پشت...
 

 

راه که می روم مدام بر می گردم پشت سرم را نگاه می کنم

 

دیوانه نیستم

خنجر از پشت خورده ام



افرادی که زمان طولانی پشت رایانه سپری می کنند، باید هر 20 دقیقه یک بار و هر بار به مدت ۲۰ ثانیه نگاه خود را از رایانه گرفته و به اشیایی در فاصله ۶ متری بنگرند.

دانشمندان برای حفاظت از چشم در هنگام کار با رایانه فرمول منحصر به فردی به نام ˈبیست.بیست.بیستˈ ارائه داده اند.

محققان دانشگاه تگزاس این فرمول را به افرادی که زمان طولانی پشت رایانه سپری می کنند یا کسانی که مایلند بینایی خود را حفظ کنند، توصیه کرده اند.

به توصیه متخصصان افراد باید هر 20 دقیقه یک بار نگاه خود را از صفحه رایانه بگیرند و 20 ثانیه به اشیایی که در فاصله شش متری قرار دارند نگاه کنند. ضمن این که طی این مدت نباید کمتر از 20 بار پلک بزنند.

به گفته کارشناسان، این تمرین به جلوگیری از خشک شدن و خستگی چشمها، اجتناب از سر درد و درد گردن کمک می کند.

انجام این تمرین ها به ویژه برای کسانی ضروری است که در محل کارشان سیستم های تهویه ای وجود دارد که هوا را خشک می کنند.

پیش از این، روش های مفید دیگری به منظور حفاظت از بینایی هنگام کار با رایانه توصیه شده بود که از جمله آنها می توان نگاه کردن به چپ و راست یا بالا و پایین بدون تکان دادن سر، چرخاندن چشم ها از چپ به راست و راست به چپ، نگاه کردن به نوک بینی و نگاه کردن به مناظر دور دست خارج از محل کار اشاره کرد.

قبل از انجام این تمرینها باید عینک یا لنز را از روی چشم برداشت و بعد از هر تمرین با گذاشتن کف دست روی چشم ها به آنها استراحت داد



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:43 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

ک زوج امریکایی در اقدامی عجیب در سالگرد ازدواجشان کیکی به شکل سرهای بریده خودشان درست کردند.

 
به گزارش دیلی میل این زوج که در عرصه فیلم سازی فعال هستند در تگزاس زندگی می کنند ودر ضیافت جشن سالگرد ازدواجشان سرهای بریده خود را به شکل کیک تزئین کرده و میهمانان را غافلگیر کردند.
 
 
 
 
 
 


یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:26 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
بخش اصلى وجود آدمى روح اوست و جسم، تنها قالب و مركبى براى آن است. ازاین‌رو، تغذیه و استراحت جسمى به تنهایى براى تجدید و بازیافت قواى از دست‌رفته كافى نیست و انسان براى آن كه بتواند بار دیگر در صحنه تلاش زندگى حضور یابد و فعّالیّت خود را از سر گیرد، بایستى از نظر روحى نیز تقویت شود.

برای دوستان شوخ طبع و دوستدار شوخی

عواملى كه در این هنگام مى‌توانند موجب آرامش روانى انسان گردند و قواى تحلیل ‌رفته فكرى او را تجدید كنند، گوناگونند؛ خنده و شوخى یكى از مهم‌ترین آن‌هاست، چه ای كه یكى از ویژگى‌هاى انسان (و فصل ممیّز او از سایر حیوانات) نیز خنده است و دیگر موجودات، خنده، شادى، مطایبه و شوخى ندارند.


شوخی کنیم یا نه؟

نگاهى كلّى به متون اسلامى مربوط به مزاح، نشانگر برخوردى به ‌ظاهر متفاوت با این موضوع است. اولیاى بزرگوار اسلام، گاهى آن را ستوده و بدان فرمان داده‌اند و زمانى نكوهش كرده و از آن بازداشته‌اند. لیكن پس از جمع‌بندى و تعمّق به این نتیجه مى‌رسیم كه پیشوایان معصوم اسلام شوخى و مزاح را براى انسان‌ها بسانِ داروى شفابخشى مى‌دانند كه از سویى، مصرف به‌جا و محدود آن در كاستن نگرانى‌ها، تقویت پیوند دوستى در بین افراد جامعه و تسكین آلام روانى آنان سودمند و لازم است و از سوى دیگر، استعمال بى‌رویّه آن بدون رعایت حدود شرعى و اخلاقى و بدون در نظرگرفتن شرایط زمانى و مكانى، زیانبار و نكوهیده‌است. امام باقر علیه السلام، كسى را كه در حضور جمعى مزاح كند، به شرط آن كه به خاطر آن شوخى مرتكب لغزشى نشود، محبوب خداى متعال دانسته، مى‌فرماید: انّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُداعِبَ فِى الْجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ «1» خداوند كسى را كه در میان جمع بدون ناسزاگویى مزاح كند، دوست مى‌دارد.


تا توانی دلی بدست آور

پیامبر بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله، با این كه خود، شاخص‌ترین الگوى فضائل اخلاقى بود، گاه و بى‌گاه با بعضى افراد، شوخى‌هاى زیبا و نمكین مى‌كرد، لیكن در عین حال، پا را از چارچوب حقّ بیرون نمى‌نهاد و در شوخى‌هایش جز شادكردن دل‌هاى مردم و زدودن غبار غم و اندوه ازسیماى آنان، هدف دیگرى را تعقیب نمى‌كرد؛ او خود در این باره مى‌فرمود: انّى‌ لَأَمْزَحُ وَ لا أَقُولُ إِلَّا حَقّاً «2» همانا من شوخى مى‌كنم، ولى چیزى جز حق نمى‌گویم.

امام على علیه السلام فرمود : افَةُ الْهَیْبَةِ الْمِزاحُ شوخى، آفت هیبت است.پس بیاییم با شوخی های به جا و با رعایت حدود ذکر شده، آرام جان دوستان خود شویم و غمی از دلشان بزداییم. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان

زنى كه او را امّ ایمن مى‌گفتند، خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله رسید و عرض كرد: همسرم شما را به منزل دعوت كرده است. آن حضرت فرمود: شوهرت، همان كه در چشمش سفیدى است؟ زن (كه متوجّه منظور پیامبر صلى الله علیه و آله نشده بود.) عرض كرد: نه به خدا سوگند! در چشم او سفیدى نیست. حضرت فرمود: چرا (من مى‌دانم!) در چشمش سفیدى است. زن دوباره عرض كرد: نه به خدا سوگند! آن‌گاه حضرت با تبسّم فرمود: عنبیّه چشم همه مردم سفید است. «3»

همچنین نقل شده كه آن حضرت، پیرزنى فرتوت را دید كه دندان‌هایش ریخته بود. فرمود: آگاه باشید كه پیرزنان بى‌دندان، وارد بهشت نخواهند شد. پیرزن گریان و اندوهگین شد. حضرت كه متوجّه حال او بود، علّت گریه‌اش را پرسید. عرض كرد: اى رسول ‌خدا! من بى‌دندان هستم. حضرت خندید و فرمود: بله! تو با این حال وارد بهشت نخواهى شد. (بلكه اوّل جوان مى‌شوى و دندان‌هایت مى‌روید، آن‌گاه به بهشت مى‌روى.) «4»

همچنین، رسول خدا صلى الله علیه و آله گاهى مطلبى به خردسالان مى‌فرمود و سپس به شوخى مى گفت: «لا تَنْسَ یا ذَا الْأُذُنَیْنِ» «5» اى صاحب دو گوش! فراموش مكن.

بدیهى است این مقدار مزاح، نه‌تنها مفسده‌اى ندارد، بلكه سبب مى‌شود كه محبّت و صمیمیّت در بین مردم بیش‌تر شود و اندوه و ناراحتى ناشى از مشكلات زندگى،- كه موجب كسالت روحى شده و نشاط و امید آدمى را تحت تأثیر خود قرار مى‌دهد، برطرف گردد.

مطالعه دقیق‌تر سیره معصومین علیهم السلام نشان مى‌دهد كه آنان نه ‌تنها خود مزاح مى‌كردند، بلكه برخوردشان به‌ گونه‌اى بود كه دیگران نیز جرأت مى‌یافتند تا با آن بزرگواران شوخى كنند.

صُهَیْب از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله بود. او مدّتى به درد چشم مبتلا شد. روزى حضرت او را در حال خرما خوردن دید. به او فرمود: با آن كه چشمت درد مى‌كند، خرما مى‌خورى؟ صُهیب عرض كرد: با آن طرف كه درد نمى‌كند مى‌خورم! آن حضرت طورى تبسّم كرد كه دندان‌هاى ایشان مشاهده مى‌شد. «6»
شوخی و مزاح

گاهى نیز در این مطایبات، مقابله به مثل مى‌كردند، یعنى به شوخى‌كننده پاسخى مناسب مى‌دادند. براى مثال روزى پیامبر صلى الله علیه و آله و حضرت امیر علیه السلام خرما مى‌خوردند. هر خرما كه پیامبر صلى الله علیه و آله مى‌خورد، دانه‌اش را نزد حضرت امیر علیه السلام مى‌نهاد. وقتى خرماها تمام شد، همه دانه‌ها نزد ایشان بود در این هنگام پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: هر كه دانه او بیش‌تر است، پرخور است. حضرت امیر علیه السلام نیز پاسخ داد: هر كه خرما را با دانه خورده، پرخور است. پیامبر صلى الله علیه و آله خندید و هدیه‌اى به ایشان داد. «7»


دل شکستن هنر نمی باشد

مزاح و شوخى در حدّى كه موجب از بین‌ رفتن اندوه و شاد كردن مۆمن باشد و به گناه، زیاده‌روى، جسارت و سخنان خلاف ادب كشیده نشود، كارى پسندیده است.

1.زیاده‌روى در مزاح را همواره نكوهش شده و آن را نشانه جهالت، حماقت و پستى دانسته‌اند. حضرت على علیه السلام، طىّ سه سخن كوتاه به این واقعیّت چنین اشاره مى‌كند: مَنْ كَثُرَ مِزاحُهُ اسْتُحْمِقَ «8»، مَنْ كَثُرَ مِزاحُهُ اسْتُجْهِلَ «9»، مَنْ كَثُرَ مِزاحُهُ اسْتُرْذِلَ «10» هر كس شوخى او بسیار شود، احمق، نادان و فرومایه مى‌شود.

2. مزاح نباید براى انسان به صورت یك عادت همیشگى درآید، به‌گونه‌اى كه همواره دنبال بهانه‌اى باشد تا با كسى شوخى كند، زیرا مردم او را شخصى دلقك و بذله‌گو تصوّر مى‌كنند و بین شوخى‌ها و موضع‌گیرى جدّى او فرقى نمى‌گذارند. در این باره امام على علیه السلام فرمود: مَنْ جَعَلَ دَیْدَنَهُ الْهَزْلَ لَمْ یُعْرَفْ جِدُّهُ «11» هر كس شوخى را عادت خود قرار دهد، موضع جدّى او از شوخى‌هایش، باز شناخته نمى‌شود.

3. مزاح باید براى شاد كردن دیگران صورت گیرد. بنا بر این، اگر با شوخى ‌كردن موجبات رنجش دیگران فراهم آید، یا كسى مورد تمسخر واقع شود، ممنوع و نكوهیده است و چه‌ بسا موجب كینه‌توزى و بروز دشمنى بین دوستان گردد. در این باره نیز امام على علیه السلام فرمود : لِكُلِّ شَىْ‌ءٍ بَذْرٌ وَ بَذْرُ الْعَداوَةِ الْمِزاحُ «12» براى هر چیز بذرى است و بذر دشمنى، مزاح است.

امام باقر علیه السلام، كسى را كه در حضور جمعى مزاح كند، به شرط آن كه به خاطر آن شوخى مرتكب لغزشى نشود، محبوب خداى متعال دانسته، مى‌فرماید : انّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُداعِبَ فِى الْجَماعَةِ بِلا رَفَثٍ خداوند كسى را كه در میان جمع بدون ناسزاگویى مزاح كند، دوست مى‌دارد

4. رعایت ادب نیز از نكات مهمّى است كه در همه حالات، از جمله هنگام مزاح باید به آن توجّه كرد.

پسندیده ‌بودن مزاح، دلیل تجویز جسارت و بى‌ادبى نیست. در هنگام شوخى نباید سخنان زشت، ركیك و دور از اخلاق اسلامى بر زبان انسان جارى شود؛ زیرا به تعبیر امام على علیه السلام: سُنَّةُ الِّلئامِ قُبْحُ الْكَلامِ «13» زشت گویى، شیوه فرومایگان است.


آفات مزاح‌ بدون رعابت حدود

شوخى ‌كردن بدون رعایت حدود مرزهاى یاد شده، آفاتى در پى دارد كه بعضى را به اختصار ذكر مى‌كنیم:

1. موجب آبروریزى انسان مى‌شود. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: الْمِزاحُ تَذْهَبُ بِماءِ الْوَجْهِ «14» شوخى آبرو را مى‌برد.

2. انسان را خوار مى‌كند. حضرت على علیه السلام فرمود : مَنْ مَزَحَ اسْتُخِفَّ بِهِ «15» هر كس مزاح كند، خوار گردد.

3. آتش كینه را برمى‌افروزد و این در جایى است كه شوخى توأم با جسارت و توهین باشد. امام على علیه السلام در این باره فرمود: الْمِزاحُ تُورِثُ الضَّغائِنَ «16» شوخى، كینه‌ها را در پى دارد.

4. نور ایمان را از دل مى‌برد، زیرا شوخى زیاد، موجب خنده زیاد مى‌شود و خنده زیاد دل را مى‌میراند و انسان را از یاد خدا و آخرت غافل مى‌كند. امام كاظم علیه السلام فرمود: ایَّاكَ وَ الْمِزاحَ فَانَّهُ یَذْهَبُ بِنُورِ ایمانِكَ «17» از شوخى بپرهیز كه نور ایمان را از دلت مى‌برد.

5. شخصیّت انسان را خدشه‌دار مى‌كند. امام على علیه السلام فرمود: افَةُ الْهَیْبَةِ الْمِزاحُ «18» شوخى، آفت هیبت است. پس بیاییم با شوخی های به جا و با رعایت حدود ذکر شده، آرام جان دوستان خود شویم و غمی از دلشان بزداییم. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فی فرج مولانا صاحب الزّمان.



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:24 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دروغ، تمام روابط ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد و آثار منفی بر ذهن و جسم گوینده و شنونده دارد، گفت: دروغگویی به رغم اینکه امری در حوزه اخلاق است کاملا تحت تأثیر نظام اقتصادی و داد و ستد در جامعه است.

اثر دروغ بر ذهن و جسم گوینده و شنونده

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضایه اخیرا طی سخنرانی‌ای با بیان اینکه بسیاری از پرونده‌های دادگاه‌ها محصول دروغ و هواهای نفسانی هستند، گفت: بخش قابل توجهی از پرونده‌ها به دلیل دروغ تشکیل می‌شود که اگر این مورد از جامعه رخت بربندد بسیاری از مشکلات و پرونده‌ها حل خواهد شد.

دکتر بخشعلی قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس ادیان و عرفان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پیامدهای دروغ در جامعه گفت: آثار و تبعات دروغ واقعا زیاد است. برای اینکه این آثار و تبعات را توضیح دهم لازم است خدمت شما عرض کنم در یکی از روایات اسلامی آمده است که یکی از معصومان(ع) بزرگوار فرمودند که «دروغ منشأ همه بدیهاست.»

وی افزود: نقل است که شخصی خدمت معصوم(ع) رسید و عرض کرد: راه نجات چیست؟ ایشان در جواب فرمودند که برای نجات یافتن لازم است که کاری را انجام دهید تا نجات پیدا کنید. آن شخص گفت: من کارهای نادرست زیادی انجام دادم و گناهان من زیاد است. چگونه است که با یک کار نجات پیدا می کنم. امام(ع) فرمودند: اگر فقط همین یک کار را انجام دهی، بقیه حل می شود و آن این است که دروغ نگوئید. این شخص رفت و هر کاری که خواست انجام دهد این سؤال به ذهنش رسید اگر کسی از او بپرسد که آیا تو این کار را انجام دادی یا نه؟! باید چه بگوید. چون نباید دروغ بگوید پس باید بگوید که آن کار نادرست را انجام داده، بنابراین با این روش یکی پس از دیگری تمام رذایل این فرد کم شد و از این جهت واقعیت این است که دروغ، آثار بسیار فراوانی دارد.

این استاد ادیان و عرفان در ادامه سخنانش اظهار داشت: بنابراین برای اینکه آثار دروغ را دقیق و متمایز از همدیگر بیان کنم به این نکته اشاره می کنم در بررسی ساحتهای وجودی انسان چند نظریه وجود دارد که یک نظریه این است که می گوید که ساحات وجودی انسان جسم و روح است. اصحاب نظریه دیگر می گویند ساحات وجودی انسان، بیرونی و درونی است. دسته دیگر می گویند ساحتهای وجودی انسان پنج گونه است. براساس این ساحتهای پنج گانه می خواهم آثار دروغ را توضیح دهم. به این صورت گفتند که انسان پنج ساحت دارد: ساحت اول، ساحت عقل و معرفت است.

وی با اشاره به اینکه ما در همین زمینه بررسی می کنیم که دروغ چه عواقبی را خواهد داشت، گفت: طبیعتا دروغ برای فردی که به او دروغ می گوئیم، دو تأثیر منفی خواهد داشت. یکی این است که برای کسی که دروغ می گوید به لحاظ حافظه دچار مشکل خواهد شد که در ضرب المثل فارسی هست که «دروغگو، کم حافظه است.»

وی افزود: برخی از صاحب نظران ثابت کردند دچار شدن به برخی از گناهان و ناهنجاریهای اخلاقی آسیب بدنی و جسمی به وجود می آورد. از جمله این گناهان، دروغ است که یکی از آثاری که به وجود می آورد، کم شدن حافظه است. نکته دیگری که برای خود فرد دروغگو در حوزه معرفت به وجود می آید این است که در این حوزه باعث خلل در اندیشه او می شود. به خاطر اینکه او در ساحت گفتار چیزی را باید بگوید و در ساحت درون چیز دیگری را مطرح کند، لذا این شخص همیشه در تناقض خواهد بود. همین وضعیت کم و بیش در شخصی که دروغ را می شنود نیز اثر خواهد گذاشت. وقتی شخصی به کسی دروغ می گوید در واقع اطلاعات غلط را به او می دهد؛ چه بسا این اطلاعات غلط کل زندگی این فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و تمام ساحتهای وجودی او را متأثر کند و به تبع آن چهار رابطه این فرد را دچار اضطراب و تشویش کند چون هر فردی چهار رابطه (خدا، خود، سایر انسانها و طبیعت) دارد.

قنبری در ادامه سخنانش با بیان اینکه در ساحت معرفتی هم دروغ گوینده دچار مشکل می شود هم شنونده دروغ دچار مشکل می شود، گفت: ساحت دوم، احساس عاطفه و هیجان است. طبیعتا وقتی ما دروغی را می شنویم. دروغ فقط بر روی معرفت ما تأثیرگذار نیست. چه بسا ما براساس دروغ احساساتمان نسبت به چیزی بیشتر و یا کمتر شود. هم بیشتر شدنش و هم کم شدنش نادرست است، چون هیچ کدام از آنها ناظر به واقعیت نیست و ناقض باور هم نیستند. اینجاست که احساس ما را تحت تأثیر قرار می دهد. به دنبال احساس ممکن است عاطفه ما هم به گونه ای دیگر بروز داده شود و به دنبال این بروز بودن نفاق تولد پیدا می کند. مثلا من براساس گفته کسی به شخص دیگری ارادت پیدا کردم بعد بر اساس این شناخت احساس خود را ابراز می کنم مثلا با او دست می دهم و سلام می کنم یا کار دیگری انجام می دهم در حالی که به لحاظ وجدانی بعدها که متوجه این قضیه می شوم که این امر دروغ بود، ساختمان احساسی و عاطفی به وجود آمده، دروغ خواهد شد. در ساحت هیجان وضعیت به مراتب بدتر خواهد بود.

این کارشناس نهج البلاغه اذعان کرد: مثلا فرض کنید شما به یک نفر خبر دروغ دادید. در شنیدن اخبار اولین ساحتی که از انسانها فعال می شود ساحت روانی انسان یعنی احساس، عاطفه و هیجان است چه بسا این انسان دست به هیجان بزند و احساس خود را عملی کند. مثلا وقتی ما نسبت به کسی احساس نفرت داریم ممکن است این نفرت خودمان را عملی کنیم وقتی عملی کردیم، عملی کردن ما همیشه یکسان نیست که مثلا سیلی به صورت کسی بزنم چه بسا کسی در این میان کشته شود. ممکن است اتفاقهای خطرناکی رخ دهد.

وی با بیان اینکه ساحت دیگر انسان، اراده است، اظهار داشت: گفتارهایی که ما می شنویم برای ما تصمیم سازی می کنند، چون هیچ انسانی بدون آگاهی و معرفت نه تصمیم می سازد نه تصمیم می گیرد. وقتی خبر دروغ به ما رسید تصمیم‌سازی ما براساس اطلاعات دروغ انجام می شود. آن وقت اراده من، اراده معطوف به حقیقت و واقعیت نخواهد بود. طبیعتا وقتی ما دروغ می شنویم، در ساحت گفتار، سخن دروغ، دروغ به بار می آورد.

قنبری با بیان اینکه امام علی(ع) می فرمایند: «سخنان راست، غذای روح است.»، گفت: وقتی ما به روح غذای دروغ دادیم و دروغ را به عنوان غذا برایش فرستادیم. روح تعالی پیدا نمی کند. بنابراین سخن دروغی که می شنویم بر گفتار ما تأثیرگذار خواهد بود. پنجمین ساحت انسان، عمل است. در این صورت براساس دروغ عمل می کنیم، چون نمی دانیم دروغ است و چه بسا به حقوق مردم تعرض می کنیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه دروغ، تمام روابط ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، بیان کرد: چنانچه که اشاره کردم هر انسان دارای چهار نوع رابطه است. دروغ، رابطه انسان با خدا را متزلزل می کند، چون خداوند می داند که ما دروغ می گوئیم. همچنین دروغ رابطه با خودمان را هم عوض می کند. منتها عوض شدن یک سری فرآیند است. در روزهای اول که دروغ می گوئیم یا دروغی را باور می کنیم شاید انجام دادن این کار برای ما سخت باشد اما به تدریج این امر استمرار پیدا می کند. براساس دروغ، یک شخصیت دیگر دروغین از خود ما نزد خود ما شکل می گیرد و آن وقت است که ما براساس همین شخصیت دروغین ما می خواهیم با مردم تعامل پیدا کنیم.

قنبری افزود: طبیعی است وقتی که دروغ بگویم و شخصیت دروغینی از خود داشته باشم باعث می شوم که هم رابطه من با دیگران معوج شود بلکه باعث خواهم شد رابطه دیگران با هم به هم بخورد. وقتی خبر دروغی را پخش می کنم این خبر دروغ اثر خواهد گذاشت به دلیل اینکه انسانها موجوداتی مؤثر و متأثر هستند. دروغ گفتن در رابطه انسان با طبیعت هم اگرچه ممکن است به اندازه سه رابطه فوق الذکر مؤثر نباشد اما جالب است بگویم که حتی برخی از پژوهشگران آزمایشهایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که برخی از گیاهان به سخنان دروغ ما حساس هستند یعنی دروغ انسانها بر گیاهان هم تأثیرگذار است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا ما دروغ می گوئیم؟ چه زمینه ها و عللی باعث می شود که ما دروغ بگوئیم؟، گفت: برای دروغ گفتن چند علل روانی می توان مطرح کرد: یکی از علل روانی ترس است. یکی از علل روانی دیگر، جهل است. یکی دیگر از این علل روانی، نیاز است. اگر این مثلث علل را از بین ببریم نیاز به دروغ از بین خواهد رفت.

این محقق و نویسنده کشورمان با طرح این پرسش که چرا ما از همدیگر می ترسیم؟، اظهارداشت: یکی از مهمترین علل ترس ما از همدیگر کم ظرفیتی است، اگر ما مطمئن شویم که طرف مقابل ما دارای ظرفیت بالایی است هیچ وقت نمی ترسیم. وقتی ظرفیت او را بدانیم نمی ترسیم، وقتی نترسیدیم هر سخن راستی را می توانیم بیان کنیم. ممکن است خبری به ما برسد می ترسیم اگر این خبر را به طرف مقابل خود بگویئم او سکته کند. بنابراین ترجیح می دهیم دروغ بگوئیم. یا ما در خانواده خود به همدیگر دروغ می گوئیم به دلیل اینکه از ظرفیت همدیگر مطمئن نیستیم، کما اینکه جای سؤال وجود دارد که چرا همه مردم در زمان پیامبر اسلام(ص) می توانستند هر گونه سخنی را با ایشان در میان بگذارند؟ هر گناهی کرده بودند به راحتی بیان می کردند چون مطمئن بودند اولا حضرت عصبانی نمی شوند. دوم اینکه ایشان پخش‌کننده خبر نیست، بلکه محرم اسرار است.

وی با طرح این پرسش که چرا به دیگران حرف راست را نمی گوئیم؟، بیان کرد: به دلیل اینکه ممکن است حرف را به دیگران منتقل کند. بنابراین تأکید می کنم عامل همه فسادها دروغ است و علت اساسی دروغ کم ظرفیتی است. دومین علت دروغ هم جهل است. گاهی اوقات از سر نادانی دروغ می گوئیم و البته حل این مشکل آسانتر است. علت سوم دروغ نیاز است. اگر نیازهای اولیه ما از راه سالم تأمین شود دست کم به خاطر این نیازها دروغ نخواهیم گفت. اگر بتوانیم این علل را از بین ببریم به کاهش دروغ گفتن کمک کرده ایم.

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: هرگاه در میزان داد و ستد، تقاضا زیاد و عرضه کم شود، زمینه برای دروغگویی بیشتر فراهم می شود، لذا در اینجا دروغگویی به رغم اینکه امری اخلاقی است کاملا تحت تأثیر نظام اقتصادی و داد و ستد در یک جامعه است.



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:11 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
 
لقمان حکیم، آن مرد الهی نکته‌ای را به فرزند خودش تبیین می‌کند و می‌فرماید: فرزندم! دو چیز را در دنیا رعایت کن تا اهل آخرت شوی:

دو نکته لقمان حکیم برای اهل آخرت شدن

اول اینکه همنشین خوب پیدا کن، تا تو را اهل آخرت کند. چون اگر همنشین شر پیدا کردی، نشستن با او، تو را اهل جهنم می‌کند. یعنی اصلاً نفس او، اثرگذار خواهد بود.
دوم این که در دنیا به آنچه که به تو می‌رسد، قناعت کن، تا سالم زندگی کنی.


ای کاش فلانی را به دوستی نمی‌گرفتم
یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا (28)
لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِی وَكَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا (29)
«اى واى، كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم.»(28) او [بود كه‏] مرا به گمراهى كشانید پس از آنكه قرآن به من رسیده بود.» و شیطان همواره فروگذارنده انسان است. (29) (سوره مبارکه فرقان)
بدون شک عامل سازنده شخصیت انسان- بعد از اراده و خواست و تصمیم او- امور مختلفی است که از اهم آن‌ها همنشین و دوست و معاشر است، چرا که انسان خواه و ناخواه تأثیر پذیر است، و بخش مهمی از افکار و صفات اخلاقی خود را از طریق دوستانش می گیرد.
این حقیقت هم از نظر علمی و هم از طریق تجربه و مشاهدات حسی به ثبوت رسیده است.


معیارهای دوستان حقیقی
معیارهایی که می‌توان در سایه آن‌ها، دوستان حقیقی و معاشران واقعی را شناخت عبارتند از:
ایمان به خدا و قیامت، عمل صالح، آگاهی و معرفت دینی، خلوص و اخلاص، مهربانی و مهرورزی، وقار و آرامش، دگر دوستی و دلسوزی، ادب و متانت، صفا و صمیمیت، راستی و درستی، عفو و گذشت و...
بنابر این شایسته است آدمی با فردی که دارای این اخلاق پسندیده است دوستی و رفاقت کند و با وی هم‌نشینی نماید تا از انفاس قدسیه و برکات این اخلاق خداپسندانه بهره‌مند گردد.


پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«کسی که خداوند خیر عظیمی برایش بخواهد، رفیق و دوستی شایسته و صالح نصیبش می‌کند، تا اگر حقایق الهی و حلال و حرام و خواسته‌های حق را فراموش کند، به یادش آورد و اگر به آن‌ها توجه نماید، او را برای به اجر گزاردنش یاری می‌دهد.»


از همنشینی با مردگان دوری کن!
از طرفی همنشین ناصالح، افراد را فاسد و جهنمی می‌سازد چنانکه حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «... همنشینی با مردگان، فاسد کننده قلب است.»
گفته شد: ای رسول خدا! همنشینی با مردگان چیست؟
فرمودند: رفاقت و معاشرت با هر که از جاده ایمان منحرف بوده و نسبت به احکام الهی کناره گیر است و از عمل به آن امتناع دارد و نیز فرمودند که تنها زیستن بهتر از همنشین بد است.
معاشرت با افراد نادان و ناباب، دین و دنیا و آبروی انسان را بر باد داده و آدمی را از عنایات الهی محروم می‌نماید.

حضور شیطان
امام علی علیه‌السلام در مورد هم‌نشینی با افراد ناباب و هوسران فرمودند: هم‌نشینی با هوسرانان سبب از یاد رفتن ایمان و حضور شیطان می‌شود.
در قرآن کریم از زبان افراد منحرف که گرفتار عذاب دوزخند، چنین بیان شده است: «کاش فلانی را دوست _خود_ نگرفته بودم.» که این آیه هشداری جدّی است برای مردم ، تا در دام دوستان ناباب گرفتار نشوند.
اگر از زندانی‌ها، معتادان و سیگاری‌ها بپرسند که عامل گرفتاری های شما چیست؟در جواب از دوستان ناباب شکایت می‌کنند و آنان را عامل بدبختی و گرفتاری خود می‌دانند.
به همین دلیل رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «هر شخص پیرو دین، آیین و آداب و رسوم دوست و همنشین خود می‌باشد.»
اثر شگفت انگیز معاشرت چه در جهت مثبتش و چه در جهت منفیش، هرگز قابل انکار نیست چنانکه در خاندان انسان‌های برگزیده نیز همیشه از همین عامل استفاده گردیده است.


قناعت کن تا سالم زندگی کنی
نکته دومی که لقمان به فرزند خود یادآوری می کند این است که در دنیا به آنچه که به تو می‌رسد، قناعت کن، تا سالم زندگی کنی.
«قناعت» در لغت به معنای تنازل است تا آنجا که فرد زندگی خود را با امکاناتی که در دست دارد، منطبق سازد.
از مصادیق آن، رضایت دادن به چیزی است که به او می‌رسد.(مصطفوی تبریزی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ج 9، ص 327)
در کتاب‌های لغت، خرسندی، بسنده کردن به قسمت، بسنده کردن به مقدار نیاز، صرفه‌جویی، خشنودی به آنچه از روزی و معاش قسمت می‌شود.(علی اکبر دهخدا، لغت‌نامه، واژه قناعت)
رضا دادن به سهم خویش.(ابن منظور، لسان العرب، ماده قنع)
در اکتفا به مقدار ناچیز از وسایل زندگی در حدّ ضرورت،(حسین راغب اصفهانی، مفردات قرآن، ماده قنع) راضی شدن به مقدار کم از بخشش (ابن اثیر، النهایه، ماده قنع) از معانی قناعت محسوب شده است.
اهمیت قناعت در زندگی به حدی است که امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) در پاسخ به فردی که از ایشان جویای برترین اعمال شده بود، فرمودند: «هو ان یقنع بالقوت... ؛ برترین عمل این است که انسان به آنچه در دست او است، قانع باشد.»(نوری، حسین، مستدرک الوسایل، ج 15، ص 232)
در روایتی دیگر، قناعت آن قدر مهم تلقی شده است که موجب سعادت انسان به حساب آمده است.(عبدالواحد آمدی، غررالحکم و درر الکلم، ص 391)
این صفت، علاوه بر آنکه از صفات ممتاز اخلاقی محسوب شده و به حسن رابطه فرد با مولای خود منجر می‌شود، در استحکام بنیاد خانواده نیز از اهمّیت خاصی برخوردار است و آثار مهمی بر آن مترتب می‌شود.
اگر قناعت نباشد، انسان مبتلای به گناه می‌شود و اگر هم خدا، لطف و محبت کند و او به گناه نیافتد، حداقل این است که دائماًرنج می‌برد و در درون خود غصه دارد و مدام با خود می‌گوید: چرا من به این مطلب نرسیدم!؟ چنین کسی در درون خود آرامش ندارد، اما آن که قانع شد، همیشه آرامش روحی دارد.
این مطلب، برای انسان ملموس است؛ لذا اولیاء خدا مطلبی را بیان کردند که روانکاوی امروز، بر آن، صحه می‌گذارد.
رابطه قناعت و آرامش
بین قناعت و آرامش رابطه‌ای مستقیم برقرار است. آرامش نیروی مثبت روحی و روانی است که به خودی خود حاصل نمی‌شود بلکه توسط عواملی دیگر حاصل می‌شود. مثلاً رضایت و خرسندی ناشی از قناعت عاملی آرامش آفرین است.
امام علی(علیه‌السلام) در وصف و ستایش «خباب بن الارت» می‌فرماید: خدا رحمت کند خباب بن الارت را، با کمال میل اسلام آورد و با اختیار هجرت کرد و به اندازه کفایت در معیشت قناعت ورزید و از خدا راضی گشت و با مجاهدت زندگی کرد. (نهج‌البلاغه، 1384: حکمت 43)
امام در این حدیث رضایت از خداوند و زندگی توأم با مجاهدت را نتیجه منش قناعت جویی، بیان می‌فرماید. انسان قانع در آرامش است زیرا نگران روزی فردای نیامده خود نیست و توجه‌اش را به داشته‌هایش معطوف کرده است.
برانگیخته شدن خوی قناعت محرکی است که شرایط ناهموار زندگی را برای انسان هموار می‌سازد.
حیات طیبه که در قرآن آمده است در تفسیر امام علی (علیه‌السلام) همان زندگی همواری است که تنها با قناعت نصیب انسان می‌شود. (همان: ح 229)
پس لقمان حکیم به فرزندش می‌فرماید: عزیزم! دو چیز را رعایت کن تا اهل آخرت شوی. اول این که هم نشین خوب انتخاب کن.
اگر انسان، هم نشین شر را انتخاب کند، نفس شرور، به تعبیر بزرگانی مثل ملا محسن فیض کاشانی، اگر به تو تعلیم هم ندهد، خود هم نشینی و هم نفس شدن با او، بر تو اثر منفی می‌گذارد. به تعبیر امروزی‌ها برای شما، امواج منفی و شر می‌فرستند.


qomefarda.ir



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:10 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

دلــــم "برای سادگی های کودکی ام تنگ شده؛

برای عصرهای تابستانی که دلتنگ هیچ

برای شبهای زمستانی که وقتی سربر بالش خیال میگذاشتم،

لحظه ای بی هیچ فکر و خیال مبهم خواب را مهمان چشمهای بی گناهم

میکردم و تا صبح رویاهای سپید و آبی میدیدم.

"دلــــم "برای آرزوهای کودکی ام تنگ شده.

برای خواندن شعرها و کتابهای داستان یکی بود یکی نبود!

"دلــــم "تنگ شده برای رها شدن در آغوش خواستنی پدر

و نوازشهای گرم مادر.

"دلـــم "تنگ شده برای قاصدکی که میگفتند خبر های خوب می آورد

"دلــــم "برای حس و حال ناب کودکی و آرزوهای بی ریایش تنگ شده.



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:9 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
 
 

 از شایع ترین عللی که بیماران ، به نام بواسیر مراجعه می نمایند همان:
1- شقاق یا فیشر و 2- بواسیر داخلی میباشد:

1- شقاق یا فیشر (سوزش و درد و ..):
شقاق نام عربی و فیشر نام انگلیسی آن  و ترک یا چاک خوردگی  نام فارسی آن میباشد  که در واقع همان زخم شدن لبه داخلی مقعد  می باشد . از علل مهم آن عبارتند از : خروج سخت مدفوع خشک ، عدم مصرف فیبر  و آب کافی ، مصرف بعضی از داروها ، یبوست ، زور زدن  در هنگام دفع مدفوع ، وجود استرس ،و ...
علائم فیشر : درد و یا سوزش و گاهی مختصری خونریزی در حین و گاهی بعد از اجابت مزاج ، که این  درد و یا سوزش ممکنست تا بعد از اجابت مزاج  نیز مدتی طول بکشد.

انواع زخم فیشر :
فیشر به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد ، فیشر حاد ، زمانی است که از زمان بوجود آمدن ،تا بهبودی ، 8 هفته طول بکشد.در صورتیکه بهبودی زخم از 8 هفته طولانی تر شود ،آنگاه زخم وارد مرحله مزمن خواهد شد ، از علل مزمن شدن فیشر میتوان به عدم مصرف فیبر و ملین  کافی ، بوجود آمدن التهاب و اسپاسم (انقباض شدید ) و در دریچه داخلی مقعد و بدنبال آن کاهش شدید خونرسانی به محل فیشر(زخم) ، که این خود باعث بدتر شدن وعمیقتر شدن  زخم فیشر خواهد شد .

در فیشر مزمن ، دو لبه زخم بهم میرسند ولی بعلت عدم خونرسانی مناسب  ، ایندو لبه بهم جوش نخواهند خورد وگاهی یک زائده گوشتی بنام زائده نگهبان در ابتدای آن بصورت واکنشی بوجود خواهد آمد .

درمان فیشر :
درمان های فیشر عبارتند از :
1- درمان داروئی
2- درمان با بوتاکس
3- درمان با جراحی
4- درمان با کرمها وانواع روشهای داروئی  در فیشر های مزمن بی تاثیر و صرفاً باعث مختصری تسکین خواهند شد که این مسئله خود باعث دیر مراجعه کردن بیمار و مزمن تر و پر عارضه تر شدن وضعیت بیمار خواهد شد.

درمان های پزشکی فیشر( شقاق ) :
1- درمان با بوتاکس در عضله اسفنکتر داخلی مقعد که بطور کاملاً سرپائی انجام می گیرد، باعث رفع اسپاسم (اسپاسم اسفنکتر داخلی یا بعبارت دیگر ، تنگ شدن و انقباض شدید عضله و کانال مقعدی ، اصلی ترین عامل بهبود نیافتن فیشر یا همان شقاق میباشد زیرا این انقباض مقعدی باعث قطع خونرسانی به محل زخم شقاق میشود)  و بهبود خونرسانی و ترمیم زخم فیشر بطور اساسی خواهد شد و تاثیرو موفقیت درمانی این روش با اقدامات تکمیلی  به 100% میرسد .و این بهترین روش درمان سرپایی و غیر جراحی است که هیچگونه عوارض جراحی را ندارد.

 2- در روش جراحی جهت رفع اسپاسم  بخشی از عضله اسفنکتر داخلی مقعد بایستی بریده شود ( اسفنکتروتومی ) که همین مسئله خود باعث 30-10% عوارضی همچون بی اختیاری گاز و مایع مدفوع  خواهد شد وتاثیر درمانی آن حداکثر 80% است  .

نتیجه کلی :
درمان با بوتاکس یک روش انــقــلابــی ، آسان ومعـجـزه درمان فیشر(شقاق) بوده که فقط در یک مرحله انجام میگردد  ،  .این روش بطور سرپایی انجام شده وهیچ گونه بستری واستراحتی نیاز نداشته و فرد میتواند بلافاصله به محل کار خود بر گردد.در این روش هیچگونه عوارضی همچون بی اختیاری باد ومایع مدفوعی که  در روش جراحی ممکنست بروز نماید ،هرگز دیده نخواهد شد لذا  امروزه در سراسر جهان بخصوص در آمریکا و اروپا  این روش ، بعنوان خــط اول درمان فـیـشـر(شـقـاق)  میـبـــاشــد . زیرا یک روش ،کاملاً سرپایی ، سریع ، ارزانتر و بدون هیچ گونه عارضه ای میباشد  .

بواسیر یا(هموروئید ) چیست ؟
بواسیر جمع کلمه باسور  بوده ودر زبان انگلیسی به آن هموروئید نیز  گفته میشود .بواسیر ها انواع مختلفی دارند وشامل بواسیر داخلی ، خارجی و  لخته ای تقسیم میشوند .

بواسیر های داخلی:
اینها در راست روده وابتدای کانال مقعد(ازحدود 6-3 سانتیمتری  داخل مقعد ) قرار داشته و بصورت بالشتک های عروقی یا همان توده های زیر مخاطی ضخیمی ، قرار گرفته اند .

علل موثر در گسترش بواسیر ها(هموروئیدها) :
بطور کلی عواملی مثل ارث ،تغذیه نامناسب ، شغلهای نامناسب ، حاملگی ، ورزش های نامناسب ،زور زدن ، لباس های تنگ ، مسائل روانی ، مصرف  بعضی از داروها ، یبوست ، سن بالا  ، اختلالات عملکردی اسفنکتر ( عضلات دریچه مقعدی )و... باعث گسترش هموروئید ها میشوند .

تقسیم بندی بواسیر ها  (هموروئید ها )بر اساس شدت علائم :
بواسیر ها بر این اساس به چهار درجه تقسم میشوند :
بواسیر درجه 1 : توده بواسیری کمی بزرگ شده وتنها علامت آن در بعضی افراد خونریزی بدون درد میباشد.
بواسیر درجه 2 : توده بواسیری بزرگتر شده ودر حین اجابت مزاج دچار بیرون زدگی میشود ولی بلافاصله بعد از اجابت مزاج ، خودبخود به داخل مقعد بر میگردد،البته ممکنست دارای خونریزی نیز باشد و یا نباشد.

بواسیر درجه 3 : در این حالت توده بواسیری باز هم بزرگتر شده و در حین اجابت مزاج که دچار بیرون زدگی میشود ، دیگر قادر نیست  خودبه خود ، به داخل برگردد لذا حتماً بایستی با کمک دست آنرا بداخل مقعد بر گرداند و شاید دارای خونریزی باشند ویا دچارخونریزی نباشند.
بواسیر درجه 4 : در این حالت توده بواسیری در بیرون از مقعد قرار گرفته و حتی به کمک دست نیز بداخل مقعد بر نمی گردد.

علائم و نشانه های بواسیر ( هموروئید ) :
شایعترین علامت ، 1- خونریزی قرمز روشن بدون درد  در حین و یا در انتها ی اجابت مزاج که ممکنست چکه چکه و یا گاهی خفیف تر ویا شدید تر باشد 2- بیرون زدگی یا بیرون آمدگی در حین اجابت مزاج و یا پرولاپس نیز از علائم شایع دیگر میباشد 3-گاهی درد بعلت ایجاد لخته ویا زخمی ویا گانگرنه شدن ویا بعلت گیر افتادن (مختنق شدن ) نیز رخ میدهد و  4- البته خارش نیز گاهی بندرت دیده میشود .

درمان بواسیر ( هموروئید ) : یکی از بهترین روشهای درمان غیر جراحی و کاملاً سرپایی که مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) میباشد همان روش IRC میباشد.
لیزر یا اشعه درمانی با(فتو کوآ گولیشنِ مادون قرمز )یا همان [I.R.C]:
این روش ابتدا توسط NEIGER  آلمانی در سال 1979 بکار رفت و چون هیچ گونه برش جراحی و بیهوشی وحتی هیچگونه استراحتی نیاز نداشت و چون صرفا با انعقاد یا خشکاندن ریشه بواسیر ها آنها را ریشه کن میکرد بزودی جز پر طرفتارترین روش سرپایی درمان همورویید معروف شد وبزودی نه تنها در سراسر اروپا بلکه در سراسر آمریکا جز محبوب ترین روش موثر درمان بواسیر های درجه 1 و 2 و بعضی از انواع درجه 3 شناخته گردید بطوریکه در آمریکا با عنوان اینکه « میتوانید بین وقت ناهار مراجعه کرده و سپس به محل کار خود برگردید »برای بیان راحتی این روش استفاده میشود..IRC روشی کاملاً مطبی است که نیازی به هیچگونه بیهوشی ویا بیحسی نداشته و بسیار سریع و مطمئن و بدون هرگونه پانسمانی ، فرد میتواند بلافاصله به محل کار خود باز گردد.

لیزرIRCجهت بواسیر های خونریزی دهنده بسیار مناسب بوده وباعث قطع کامل  یا CUT OFF خونرسانی به بواسیر های داخلی  شده و لذا باعث خشکاندن ریشه بواسیر ها میگردد.هم اکنون بیش از چندین میلیون مورد IRC در سال فقط در آمریکا انجام میگیرد (قابل ذکر است که در آمریکا از هر دو نفر بالای پنجاه سال ، یک نفر دارای بواسیر میباشد) .



 
در منطقه ای مرسوم است که مردم بر سر قبر می روند و با سنگ کوچک یا انگشت بر سنگ قبر می زنند و فاتحه می خوانند، آیا این بدعت است یا سنت؟

 

حین خواندن فاتحه، با سنگ به قبر می زنند، دلیلی اسلامی دارد؟

پاسخ اجمالی
در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است که در پاسخ تفصیلی تعدادی از آنها بیان می شود. اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد. یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود.
در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند. البته، در میان مردم به غیر از این سنت، سنت های دیگری نیز وجود دارد که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی به این معنا نیست که آنها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند. علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است.
پاسخ تفصیلی
در روایات، تأکید بسیاری وجود دارد که مردگان را از یاد نبریم و برای آنها از این دنیا خیراتی بفرستیم. یکی از بهترین خیرات و هدیه ای که می توان از این دنیا برای آنها فرستاد، خواندن قرآن است که تأکید بسیاری نیز بر آن شده است. امام رضا (ع) فرمودند: «هیچ بنده مؤمنی نیست که قبر مؤمنی را زیارت کند و در آن جا سوره قدر را هفت مرتبه بخواند، مگر این که خداوند گناهان او و صاحب قبر را می بخشاید».[1]، [2]
خیرات برای مردگان و زیارت کردن قبرشان، سنت حسنه ای است که در میان مسلمانان رواج دارد. این عمل مطمئناً برای مرده نیز تأثیر به سزائی دارد و می تواند او را در حیات پس از مرگ کمک کند؛ لذا در روایات آمده است: «مردگان را زیارت کنید که همانا آنها از این عمل خوشحال می شوند».[3] حتی در بعضی از روایات توصیه شده است که به یاد مردگان باشید که این کار ثواب دارد.[4]
در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است؛ بسیاری از این آداب، به جهت احترام گذاشتن به مرده و گاه برای به وجود آوردن ارتباط بین آنها است. به گونه ای که در بعضی از روایات آمده است وقتی به قبرستان می روید یک قبر را مشخص نموده و به زیارت آن روید: «شخصی از امام موسی کاظم (ع) سؤال کرد: مؤمنی که مرده باشد، آیا کسی که قبر او را زیارت می کند، آگاه بدان است. امام فرمود: بله و تا زمانی که بر سر قبر او است، مرده با او مأنوس گشته و آرامش می یابد و زمانی که بلند شده و از کنار قبر بلند می شود، وحشت به درون قبر می رود».[5]

از دیگر عواملی که سبب به وجود آمدن ارتباط بین کسی که بالای قبر بوده و کسی که در درون قبر است، می شود، دست گذاشتن بر روی قبر مرده است: راوی می گوید: از امام صادق (ع) در مورد قرار دادن دست بر روی قبر میت سؤال کردم که این کار به چه معنا است؟ امام فرمودند: پیامبر اکرم (ص) این را برای پسرشان بعد از دفن انجام دادند. سپس از امام در مورد این که چگونه دست را بر روی قبر قرار دهیم سوال کردم؟ امام در پاسخ انگشت خود را به سمت زمین گرفتند و آن را بر روی زمین قرار داده و سپس بلند کردند».[6]
اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد. یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود. در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند. البته، به غیر از این سنت، برخی از سنت های دیگر نیز وجود دارند که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی بر سنت های عرفی، به این معنا نیست که سنت ها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه در میان مردم، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند. علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 9:7 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد
پزشکان به افرادي که دچار "گلودرد غير چرکي" هستند مصرف ماده خوراکي را به عنوان يک داروي تسکين دهنده "التهاب" توصيه مي کنند.

 

 پزشکان به افرادي که به دليل "سرماخوردگي" دچار مشکل سرفه مزمن شده اند اما دچار چرک گلو نيستند شکلات را به عنوان يک دارو براي رفع مشکل سرفه مزمن پيشنهاد مي کنند.

گفتني است يک عنصر مشتق شده از "کاکائو" به نام "تئوبرومين" مي تواند کمک به کاهش فعاليت "عصب و رگ"، که بخشي از "مغز" است که مسئول ايجاد سرفه است منجر شود.

بررسي ها نشان مي دهند اين نتايج با بررسي بر روي 300 نفر که "سرفه" مدام داشته اند به مدت 14 روز بدست آمده است.

پزشکان به اين افراد روزي 2 نوبت شکلات داده اند و دريافته اند که بهبودي افراد از سرفه مزمن در حدود 60 درصد بوده است.

پژوهشگران همچنين دريافته اند که مصرف شکلات مي تواند باعث افزايش "قدرت بينايي" در افراد شود، زيرا شکلات جريان خون به مغز را بهبود بخشيده و با افزايش جريان خون به "شبکيه ي چشم"
، افراد ديد قوي تري نسبت به گذشته بدست مي آورند.

 



یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: 8:51 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

 


اگر گناه وزن داشت؛
هیچ کس را توان آن نبود که قدمی بردارد ؛
تو از کوله بار سنگین خویش ناله میکردی ...
و من شاید ؛ کمر شکسته ترین بودم
اگر غرور نبود؛
چشمهایمان به جای لبهایمان سخن نمیگفتند ؛
و ما کلام محبت را در میان نگاههای گهگاهمانجستجو نمیکردیم
اگر دیوار نبود؛ نزدیک تر بودیم ؛
با اولین خمیازه به خواب میرفتیم
و هر عادت مکرر را در میان ۲۴ زندان حبس نمیکردیم
اگر خواب حقیقت داشت؛
همیشه خواب بودیم

هیچ رنجی بدون گنج نبود ...
ولی گنج ها شاید بدون رنج بودند
اگر همه ثروت داشتند؛
دل ها سکه ها را بیش از خدا نمی پرستیدند
و یکنفر در کنار خیابان خواب گندم نمیدید ؛
تا دیگران از سر جوانمردی ؛
بی ارزش ترین سکه هاشان را نثار او کنند
اما بی گمان صفا و سادگی میمرد ....
اگر همه ثروت داشتند
اگر مرگ نبود؛
همه کافر بودند ؛
و زندگی بی ارزشترین کالا بود
ترس نبود ؛ زیبایی نبود ؛ و خوبی هم شاید
اگر عشق نبود؛
به کدامین بهانه میگریستیم ومیخندیدیم؟
کدام لحظه ی نایاب را اندیشه میکردیم؟
و چگونه عبور روزهای تلخ را تاب میاوردیم؟
آری بی گمان پیش از اینها مرده بودیم....

اگر عشق نبود
اگر کینه نبود ؛
قلبها تمامی حجم خود را در اختیار عشق می گذاشتند
اگر خداوند؛
یک روز آرزوی انسان را برآورده میکرد
من بی گمان
دوباره دیدن تو را آرزو میکردم و تو نیز
هرگز ندیدن مرا

انگاه نمیدانم
براستی خداوند کدامیک را میپذیرفت
دکتر شریعتی
منبع:بیتوته



قرائتی خطاب به حاضران در مراسم عزاداری همسر آیت‌الله حائری شیرازی گفت: شما به من غذا بدهید تا برای شما هم فاتحه بخوانم که این صحبت او با خنده حاضران همراه شد.
 
به گزارش دانا، روز گذشته مراسم ختم همسر آیت الله حائری شیرازی با حضور شخصیت های مختلف لشگری و کشوری در مسجد نور تهران برگزار شد.
 
حجت الاسلام قرائتی از جمله شخصیت های شرکت کننده در این مراسم بود.
 
این مراسم که از ساعت 16 آغاز شده بود، همزمان با اذان مغرب به پایان رسید؛ پس از پایان مراسم، حجت الاسلام قرائتی که مسئول ستاد اقامه نماز در کشور نیز می باشد، بلافاصله در نماز جماعت مسجد نور شرکت کرد.
 
وی بعد از نماز طی سخنانی کوتاه برای حاضران مطالبی را در خصوص جایگاه زنان و نقش آنها در جامعه بیان کرد؛ اما نکته جالب آن بود که قرائتی در این مراسم هم که در واقع ادامه مراسم ختم همسر آیت الله حائری شیرازی بود، مردم را خنداند.
 
وی در خصوص دلیل حضورش در این مراسم گفت: بنده هرسال به شیراز می رفتم و در آنجا در منزل آقای حائری شیرازی بودم و غذای ایشان را هم می خوردم و ایشان در واقع به گردن من حق دارد.
 
قرائتی خطاب به حضار گفت: شما هم به من غذا بدهید تا برای شما هم فاتحه بخوانم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنده در مجلس عزای پدرم 7 بار مردم را خنداندم و بعد از آن به من نامه ای دادند که در آن نوشته شده بود که اینجا مراسم عزای پدرت است.
 
وی اظهار داشت: روزی زنم به من گفت: اگر یک روز شما توانستی مردم را بگریانی و آیت الله صدیقی توانست مردم را بخنداند، امام زمان (عج) هم ظهور می کند.


یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:, :: 11:34 ::  نويسنده : رضااشرفی آق گنبد

نوسانات ماهانه ی هورمون ها می تواند باعث افسردگی و یا خوشحالی، خستگی یا پر انرژی بودن، بی علاقگی به سکس و یا شهوتی شدن شما شود. اما اگر شما بتوانید این تغییرات را پیش بینی کنید، می توانید از لحظاه های خوبتان بهترین استفاده را برده و این زمان را طولانی تر کنید. در اینجا چرخه ی خصوصیات شما را از روز 1 تا 28 بررسی کرده و راهبردها و متدهایی برای کنترل و تنظیم رفتارهایتان به شما معرفی می کنیم.

روز 1 تا 7 :

هفته ی بدی است برای بدنتان

دوران قاعدگیتان روز اول شروع شده است و به همراه خود حالات بدی مثل اسهال نیز می آورد (به خاطر بالا رفتن میزان پروستاگلاندین، ماده ی شیمیایی که باعث تحریک روده می شود این حالت ایجاد می شود). افرادی که مبتلا به آسم یا میگرن هستند، بیماریشان در این دوره تشدید می شود.

هفته ی خوبی است برای مغزتان

همینطور که به روز ششم نزدیک می شوید، وارد یک مرحله ی فولیکولی می شوید. این زمان دوران آرامی است که تخمک ها رشد کرده و آماده می شوند که از تخمدان بیرون بیایند. برای کارهایی که نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد، دورانی فوق العاده است.

رابطه ی جنسی در این دوره

میزان کم استروژن باعث می شود که دیرتر تحریک شوید، به همین خاطر باید از شریک جنسیتان بخواهید که کمی بیشتر فعالیت کند.

روز 8 تا 14:

هفته ی خوبی است برای بچه سازی

همینطور که بدنتان خود را برای تخمک گذاری در روز 14 آماده می کند، میزن استروژن کم کم افزایش می یابد. علائمی که به شما کمک می کند تا بفهمید تخمک گذاری انجام شده است یا خیر و قدرت باروری دارید شامل موارد زیر است: تغییر رنگ مایع تخلیه شده از مهبل از زرد-سفید گرفته تا اینکه کاملاً شفاف می شود. در بعضی زن ها خونریزی و دل درد هم اتفاق می افتد.

هفته ی خوبی است برای خُلقتان

استروژن در ابتدا به صورت یکنواختی افزایش می یابد، اما بعد این افزایش سرعت میگیرد. روز 14 (تخمک گذاری) شما دیگر احساس تعادل می کنید. حال و حوصله پیدا می کنید و اعصابتان راحت است.

رابطه ی جنسی در این دوره

رابطه ی جنسی در این دوره بسیار پرلذت خواهد بود و اُرگاسم بهتری خواهید داشت. شريكتان نیز همراه شما در این دوران لذت زیادی خواهد برد.

روز 15 تا 21:

هفته ی بدی است برای پوستتان

پوشش رحم دوباره در حال ساخته شدن است و ممکن است در این دوره جوش و لک روی پوستتان مشاهده کنید. در چنین وضعیتی می توانید با یک متخصص پوست مشورت کنید. احتمالاً متخصص مربوطه برایتان آنتی بیوتیک برای مصرف یک هفته تجویز خواهد کرد.

هفته ی خوبی است برای اعتماد به نفستان

به اواسط هفته که می رسید، میزان پروژسترون رو به افزایش می رود که یک خوشحالی و خوشبینی ناگهانی به شما می دهد. در قرعه کشی ها شرکت کنید، یا ترفیع رتبه ای که خیلی وقت بود می خواستید را با رئیستان در میان بگذارید. تا میتوانید از این دوران لذت ببرید.

روز 22 تا 28:

هفته ی بدی است برای PMS (علائم قبل از قاعدگی)

میزان پروژسترون به بالاترین حد خود رسیده و نشانه ای است برای اینکه شما به دوره قبل از قاعدگی وارد شده اید. البته ممکن است هیچگونه علائمی (همه ی علائم، از درد سینه گرفته تا سردرد) نداشته باشید و یا فقط بعضی از آنها را در خود مشاهده کنید. به خاطر ترشح میزان کمی هورمون مردانه ی تستوسترون در این دوره، ممکن است با علائمی مثل زیاد شدن موی صورت یا تند شدن عرق بدن مواجه شوید.

هفته ی بدی است برای روحیه تان

ممکن است در این دوران احساس افسردگی کنید. اشتهایتان نیز بسیار بالا خواهد رفت و ممکن است برای رفع این گرفتگی و افسردگی زیادتر از معمول غذا بخورید. پس بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که حال شما را هم بهتر کند مثل برگر بوقلمون یا سیب زمینی پخته که هر دو حاوی آمینو اسیدی هستند که باعث بالا بردن روحیه می شود. اگر احساس نفخ داشتید از غذاهای پر-پروتئین، کم کربوهیدرات و کم نمک استفاده کنید، هم حالت نفخ را از بین خواهد برد و هم به تقویت روحیه ی شما کمک می کند. نگران چاق شدن هم نباشید، به خاطر بالاتر بودن درجه حرارت بدن کالری بیشتری خواهید سوزاند.

رابطه ی جنسی در این دوره

تولید تستوسترون بیشتر باعث آرام تر شدن و در نتیجه جذاب تر شدن صدایتان میشود.

روز 28:

با علائمی روبه رو خواهید شد که به شما می گوید فردا روز قاعدگیتان است: باد کردن شکم، کم خوابی و سردرد.



درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید اینجانب رضا اشرفی دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی فتاوری اطلاعات، متولد 1362 از روستای آق گنبد و در ارومیه سکونت دارم. این وبلاگ جهت اطلاع رسانی در حوزه های مختلف ایجاد شده است امیدورام با راهنمایی های خود، بنده حقیر را در هرچه بهتر کردن وبلاگ یاری فرمائید.
آخرین مطالب
پيوندها
ساعت کاسیو">ساعت کاسیو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی فرهنگی ورزشی و آدرس ashrafireza.com.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان